Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

Jag har aldrig fattat charmen med att mannen står framme vid altaret och väntar. Vi ser det som att VI gifter oss. Det gör vi TILLSAMMANS och därför går vi också in tillsammans och delar denna upplevelse med varandra.

• Sebastiána

"Här kommer jag till dig min älskade, se så vacker jag är!"

eller

"Titta, här kommer vi. Vi älskar varandra, kan inte leva utan varandra. Vi vill leva resten av våra liv tillsammans"

Vi valde alternativ 2.

• Sebastiána
    Vi2alltid skrev 2011-02-13 16:18:51 följande:
    Ja det är jättefint, men alla ser det inte på det sättet. Allt är inte svart eller vitt
    Naturligtvis inte. Det är så jag personligen känner.
  • Sebastiána
    Lissie84 skrev 2011-02-13 16:46:23 följande:
    Så du menar att det bara är i länder där brudparet går in tillsammans som de älskar varandra, i alla andra länder är vigselcermonin en modevisning? 
    Det har jag inte sagt. Jag säger att det är så jag personligen tycker att det ser ut.
  • Sebastiána

Om det är praktiskt möjligt kommer inte vi att sova ihop veckan innan bröllopet. Första gången min blivande kommer att se mig efter drygt en vecka i sär kommer att vara när vi möts för fotografering i full bröllopsutstyrsel. Jag kan garantera att det blir ett magiskt ögonblick. Klockringningen innan vi ska gå in tillsammans kommer också att vara magiskt!

• Sebastiána
    Taha skrev 2011-04-06 16:26:40 följande:
    Man gör som man vill! =)
    När vi skulle gifta oss var det mkt folk här på bröllopstorget (både brudar & präster) som skrämde upp en om att man inte bör och inte får av prästerna i diverse olika frågor.

I verkliga livet har jag enbart träffat präster som är tillmötesgående och underbara. Naturligtvis kan de ha förslag och önskemål som man eventuellt väljer att följa men bemötandet har varit super.
    Var lyhörd för olika förslag och visa folk respekt men kom ihåg att detta faktiskt är ER dag. Och det är inget konstigt med det.
    Lycka till!!!
    Jag har också bara träffat underbara präster, alla emot brudöverlämning och mycket tveksamma till att bruden går in själv (det finns en viss tanke bakom att man går in TILLSAMMANS mot en GEMENSAM framtid).
  • Sebastiána
    Mirjami skrev 2011-04-07 11:49:18 följande:
    Jag vill bli överlämnad av min far, men prästen anser att den anglosaxiska grejen är diskriminerande då den följer med från en tid när en kvinnas ena förmyndare (far) lämnade över henne till den andra förmyndaren (maken). Och så anser han att det är ett dumt påhitt från Amerikanska filmer.

Jag ska dock pränta på, för mig handlar det om att ge min far en framträdande roll på bröllopet då han inte har någon annan roll än som brudens far i övrigt.

Han kan ju försöka pränta på diskriminering, men jag anser då att det är diskriminerande att han motsätter sig min önskan på MITT bröllop inför en gud som anser att detta är rätt... Eller hur man nu lägger fram det för honom. Nåt sånt...
    Vilken framträdande roll ger du din mamma och vilken framträdande roll får din blivande makes föräldrar? Bara en fråga.
Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)