• 11juni2011

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

Får man det?

Jag har fått för mig att jag vill göra så. Och min blivande vill också de för han tyckte att alla blickar skulle vara på mig.

Eller blir det konstogt kanske hehe??!

• Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)
  • 11juni2011
    Vi2alltid skrev 2011-02-15 19:30:51 följande:
    Fast, så kände min man lite också, det kändes mycket bättre att stå där framme, och de flesta tittade faktiskt inte på honom utan hade fullt upp med att hälsa på varandra och hitta en bra plats osv. Det var inte förrän musiken började som alla blev uppmärksamma
    Precis så tror min blivande också! Och när musiken börjar vänder alla blickarna från honom. Innan är det väl lite mer avspänt och precis som du skriver har folk fullt upp att hälsa på varandra osv.
  • Sebastiána

Om det är praktiskt möjligt kommer inte vi att sova ihop veckan innan bröllopet. Första gången min blivande kommer att se mig efter drygt en vecka i sär kommer att vara när vi möts för fotografering i full bröllopsutstyrsel. Jag kan garantera att det blir ett magiskt ögonblick. Klockringningen innan vi ska gå in tillsammans kommer också att vara magiskt!

• Cammee
    11juni2011 skrev 2011-02-15 18:06:48 följande:

Sen kommer vi inte sova med varann natten innan, han kommer inte se mig förens det är dags, och jag kan tycka att det är fint att han ser mig komma in i kyrkan och att vi får möta varandras blickar istället för att gå bredvid varandra.

Plus att han är sjukt blyg av sig och hatar att vara i centrum och är rädd att svimma å grejer, så han ville gärna att alla blickar skall vara mot mig, sen kan vi stå där framme med ryggen mot församlingen, sedan får vi såklart tåga ut tillsammans.

Jag tycker att alla får tycka och göra som dom vill, i den mån det inte skadar andra människor eller kyrkliga regler!

Det kunde lika gärna varit jag som skrivit detta :P haha.
    Vi ska inte heller sova tillsammans och ska träffas när jag går in och han väntar framme (om vi får lov av prästen)
    Min fästman är också blyg av sig så han kan stå där framme redan med sin bror och vänta. Dock kommer alla att titta på honom först en bra stund men det behöver han inte veta ;) haha.
  • 11juni2011
    Cammee skrev 2011-02-18 12:08:47 följande:
    Det kunde lika gärna varit jag som skrivit detta :P haha.
    Vi ska inte heller sova tillsammans och ska träffas när jag går in och han väntar framme (om vi får lov av prästen)
    Min fästman är också blyg av sig så han kan stå där framme redan med sin bror och vänta. Dock kommer alla att titta på honom först en bra stund men det behöver han inte veta ;) haha.
    Gud så skönt att det finns fler i samma sits hehe!!!
    Då får vi hoppas att våra prästar går med på våra önskemål :=)
  • Taha

Man gör som man vill! =)
    När vi skulle gifta oss var det mkt folk här på bröllopstorget (både brudar & präster) som skrämde upp en om att man inte bör och inte får av prästerna i diverse olika frågor.

I verkliga livet har jag enbart träffat präster som är tillmötesgående och underbara. Naturligtvis kan de ha förslag och önskemål som man eventuellt väljer att följa men bemötandet har varit super.
    Var lyhörd för olika förslag och visa folk respekt men kom ihåg att detta faktiskt är ER dag. Och det är inget konstigt med det.
    Lycka till!!!

• Agape

Jag funderar på att fråga om jag och barnen kan gå in tillsammans. Med minstingen i hand och äldre barnet framför som brudnäbb... Hur är egentligen den svenska traditionen med brudföljet, vilka och i vilken ordning går alla?

• Emblas Mamma
    Agape skrev 2011-04-06 19:28:07 följande:
    Jag funderar på att fråga om jag och barnen kan gå in tillsammans. Med minstingen i hand och äldre barnet framför som brudnäbb... Hur är egentligen den svenska traditionen med brudföljet, vilka och i vilken ordning går alla?
    Traditionen är (om jag fattat rätt nu) att:

1. Brudnäbbar först,
    2. Brudpar sen
    3. Tärnor och marskalker sist.

Rätt säker på att det är så, förutom marskalkerna - är inte säker på att dom går sist med tärnorna eller inte?
  • TheD
    Agape skrev 2011-04-06 19:28:07 följande:
    Näbb
    Brudpar
    Tärna/Marsalk

:)
  • Sebastiána
    Taha skrev 2011-04-06 16:26:40 följande:
    Man gör som man vill! =)
    När vi skulle gifta oss var det mkt folk här på bröllopstorget (både brudar & präster) som skrämde upp en om att man inte bör och inte får av prästerna i diverse olika frågor.

I verkliga livet har jag enbart träffat präster som är tillmötesgående och underbara. Naturligtvis kan de ha förslag och önskemål som man eventuellt väljer att följa men bemötandet har varit super.
    Var lyhörd för olika förslag och visa folk respekt men kom ihåg att detta faktiskt är ER dag. Och det är inget konstigt med det.
    Lycka till!!!
    Jag har också bara träffat underbara präster, alla emot brudöverlämning och mycket tveksamma till att bruden går in själv (det finns en viss tanke bakom att man går in TILLSAMMANS mot en GEMENSAM framtid).
  • Kattpoet

Ja visst gör man som man själv vill , det är därför det finns borglig vigsel, där man får göra som ma vill.

När man väljer att  gifta sig inom en religion får man tyvärr följa deras  regler och tradtioner och då får man inte göra som man vill fullt ut. 

• Mirjami

Jag vill bli överlämnad av min far, men prästen anser att den anglosaxiska grejen är diskriminerande då den följer med från en tid när en kvinnas ena förmyndare (far) lämnade över henne till den andra förmyndaren (maken). Och så anser han att det är ett dumt påhitt från Amerikanska filmer.

Jag ska dock pränta på, för mig handlar det om att ge min far en framträdande roll på bröllopet då han inte har någon annan roll än som brudens far i övrigt.

Han kan ju försöka pränta på diskriminering, men jag anser då att det är diskriminerande att han motsätter sig min önskan på MITT bröllop inför en gud som anser att detta är rätt... Eller hur man nu lägger fram det för honom. Nåt sånt...

• Kattpoet

Mirjami, om du väljer att gifta dig enligt svensk kyrkosed så får du ta att  svensk kyrkosed ser att  brudparet är jämnställda.  Och din far roll på bröllopet i sverige är att vara din far, inget mer.  Vill du att han ska en framträdande roll gör som min far gjorde på mitt första bröllop, låt honom läsa en del av bibeltexterna.

Och vad menar du när du säger pränta, jag misstänker dialektalt här  för på riksvenska betyder  det  texta, skriva prydlig. 

• Mace
    Sebastiána skrev 2011-04-06 21:05:17 följande:
    Jag har också bara träffat underbara präster, alla emot brudöverlämning och mycket tveksamma till att bruden går in själv (det finns en viss tanke bakom att man går in TILLSAMMANS mot en GEMENSAM framtid).
    Fast man kan ju lika gärna se det som att man går självständigt och går ut tillsammans mot den gemensamma framtiden.

Jag skulle också vilja gå in själv, och håller med FS om att det är finare. De flesta kyrkogångar är smala och jag tycker bara inte det ser bra ut.  
  • Emblas Mamma
    Mirjami skrev 2011-04-07 11:49:18 följande:
    Jag vill bli överlämnad av min far, men prästen anser att den anglosaxiska grejen är diskriminerande då den följer med från en tid när en kvinnas ena förmyndare (far) lämnade över henne till den andra förmyndaren (maken). Och så anser han att det är ett dumt påhitt från Amerikanska filmer.

Jag ska dock pränta på, för mig handlar det om att ge min far en framträdande roll på bröllopet då han inte har någon annan roll än som brudens far i övrigt.

Han kan ju försöka pränta på diskriminering, men jag anser då att det är diskriminerande att han motsätter sig min önskan på MITT bröllop inför en gud som anser att detta är rätt... Eller hur man nu lägger fram det för honom. Nåt sånt...
    Jag tycker du istället ska kolla med andra kyrkor och andra präster, för alla är olika, och vissa går med på brudöverlämning.
    Försök inte tvinga den präst ni har nu, utan kolla med andra istället!
  • Sebastiána
    Mirjami skrev 2011-04-07 11:49:18 följande:

Vilken framträdande roll ger du din mamma och vilken framträdande roll får din blivande makes föräldrar? Bara en fråga.
Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)