Inlägg från: Jeliqa |Visa alla inlägg
  • Jeliqa

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

Burre Präst skrev 2011-02-13 13:09:39 följande:
    Det jag har emot just den seden är den här fokuseringen på bruden i alla lägen. Det är inte en brud som gifter sig, det är ett brudpar!

Jag skulle vilja vända på frågan: Varför ska bruden gå in själv och brudgummen vänta framme vid altaret? Vi har hur länge som helst haft seden att brudparet går in tillsammans, varför avstå från den?

Men jag vet ju att huvuddelen av de som vill göra så anser att "För att jag vill det" är ett argument. Vilket jag inte tycker att det är.

Annars tycker jag att idén att bruden går in själv bara är en slags light-variant på brudöverlämning!
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Men gud vad trött jag blir på den här diskussionen. Alla brudpar VILL INTE gå in tillsammans i kyrkan. Så enkelt är det.
    Det är absurt att förkasta alla varianter på ingång i kyrkan utom den att brudparet går in tillsammans. Jag har sett otaliga argument här på BT som inte innefattar "därför att jag vill det" men de ignoreras, förkastas och glöms bort därför att andra personer inte håller med om dem. Argument är argument oavsett vad andra tycker om dem, och varför skall man ens behöva argumentera för en sådan sak? Om berörd präst och kyrka anser det vara okej så är det ju det som räknas. Inte vad övriga sverige tycker om det. 
  • Jeliqa
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 00:33:08 följande:
    Om du blir trött på diskussionen så finns ju ett ganska enkelt alternativ: Ta den inte!

Och Burre Präst hade trots allt en viktig poäng: Alla präster kommer inte godkänna det, så det är ju bra om man kollar upp vad som gäller i ens egen församling. 
    Eller så kan folk här på BT sluta göra var och varannan tråd till en kamp mot de som är för brudöverlämning. Uppenbarligen kommer inte alla här på forumet att gå in med sin blivande man i kyrkan. Deal with it. 
  • Jeliqa
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 09:45:39 följande:
    Det var väl knappast en "kamp" han startade!? Han påtalade att han tillhör de präster som inte tillåter att man går in själv i kyrkan. (TS fråga gällde ju just, huruvida man fick det eller inte.) Frågan uppstod sedan i tråden om varför prästen skulle kunna tänkas opponera mot detta och Burre Präst angav då att han ser detta som en lightversion av brudöverlämning. Det var väl snarare en förklaring, än en påbörjad kamp, eller hur?!
    Det som jag reagerar på är att Burre Präst och ett flertal andra i väldigt många trådar känner sig nödgade att ta upp "bristen" på argument i brudöverlämningsfrågan, att man ständigt måste poängtera att det är ett slag för ojämlikheten. Vart ligger nödvändigheten i det? Det skapar bara en dålig stämning här på BT eftersom det uppenbarligen är ett väldigt laddat ämne. 
    Hade Burre Präst bara uttryckt sin åsikt i frågan hade jag inte reagerat men när han och ett flertal andra som sagt måste poängtera saker som tillhör en annan tråd så anser jag det vara löjligt och en onödig diskussion som ständigt förs på tal. Argumenten för och emot brudöverlämning och diskussionen kring detta kan väl tas i den tråd som är avsedd för ämnet?
Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)