Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)
Burre Präst skrev 2011-02-13 13:09:39 följande:
Det jag har emot just den seden är den här fokuseringen på bruden i alla lägen. Det är inte en brud som gifter sig, det är ett brudpar!Jag skulle vilja vända på frågan: Varför ska bruden gå in själv och brudgummen vänta framme vid altaret? Vi har hur länge som helst haft seden att brudparet går in tillsammans, varför avstå från den?
Men jag vet ju att huvuddelen av de som vill göra så anser att "För att jag vill det" är ett argument. Vilket jag inte tycker att det är.
Annars tycker jag att idén att bruden går in själv bara är en slags light-variant på brudöverlämning!
Det är absurt att förkasta alla varianter på ingång i kyrkan utom den att brudparet går in tillsammans. Jag har sett otaliga argument här på BT som inte innefattar "därför att jag vill det" men de ignoreras, förkastas och glöms bort därför att andra personer inte håller med om dem. Argument är argument oavsett vad andra tycker om dem, och varför skall man ens behöva argumentera för en sådan sak? Om berörd präst och kyrka anser det vara okej så är det ju det som räknas. Inte vad övriga sverige tycker om det.