Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

2011bröllop skrev 2011-02-12 13:47:37 följande:
    Såklart ni kan, det er ert bröllop ni bestämmer   !!! Skrattande
    Nä, det är inte "ert bröllop" och det är inte ni som bestämmer.

Jag har skrivit detta förut och jag kommer troligen, så länge jag finns kavr på BT, skriva det igen:

Vigseln är en gudstjänst! Det betyder att det inte är brudparets stund att göra som de själva vill med. Prästen är den som är ytterst ansvarig för alla gudstjänster inklusive vigslar och därme den som har sista ordet i vad som sker.

Väljer man en borgerlig vigsel har man en större frihet att hitta på saker, men även där finns vissa saker bestämda.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • Burre Präst
    Emblas Mamma skrev 2011-02-12 15:52:49 följande:
    Okej! Men varför skulle prästen ha något emot att man gå in själv brudgummen väntar vid altaret?
    Präster kan ju ha emot om pappan leder in bruden, men vad är det för fel att gå själv?

För mig låter det som om det skulle vara så att brudgummn väntade på sin älskade i kyrkan, en mötesplats där dom hade bestämt att träffas på för att sedan vigas.

Jag tycker det låter mysigt, men hade själv aldrig vågat gå in helt själv utan någon att hålla i!
    Jag hade nog svimmat ;)
    Så tänk igenom först om du klarar gå in i kyrkan själv när alla tittar på utan någon att hålla i.. kanske känns lite läskigt :)
    Det jag har emot just den seden är den här fokuseringen på bruden i alla lägen. Det är inte en brud som gifter sig, det är ett brudpar!

Jag skulle vilja vända på frågan: Varför ska bruden gå in själv och brudgummen vänta framme vid altaret? Vi har hur länge som helst haft seden att brudparet går in tillsammans, varför avstå från den?

Men jag vet ju att huvuddelen av de som vill göra så anser att "För att jag vill det" är ett argument. Vilket jag inte tycker att det är.

Annars tycker jag att idén att bruden går in själv bara är en slags light-variant på brudöverlämning!
  • Burre Präst
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-13 17:01:18 följande:
    Du är EN präst, inte "the one and only".
    Många präster delar inte din uppfattning och ni har inga egentliga regler ens kring brudöverlämning.
    Du borde fundera på att sluta vara paragrafryttare bland paragrafer som inte ens existerar.
    Jag vet att det finns präster som inte delar min uppfattning. Jag vet också att det inte finns några nedskrivna regler kring brudöverlämning, även om jag har för mig att Biskop Caroline Krook i Stockholms stift skrev ett brev till stiftets kyrkoherdar i ärendet.

Jag utgav mig inte heller att tala för alla präster och inte heller menar jag på något sätt att brudöverlämning skulle vara förbjudet. Det är det inte.

Vad jag däremot hävdar, och där har jag inte bara en majoritet av Svenska Kyrkans präster bakom mig utan även Kyrkoordningen (Svenska Kyrkans egen regelsamling, länk här), är att det är prästen som leder och har ansvar för vigselgudstjänsten.

Det betyder att det inte är brudparet som har rätt att göra som de vill för att det är deras dag, vilket är ett vanligt argument för allt möjligt här på BT. Jag har inga synpunkter på vad som sker utanför vigselgudstjänsten, det får andra engagera sig i, men jag vill i alla fall upplysa om rena felaktigheter för att minska risken att brudparet blir besvikna vid mötet med verkligheten i sin församling
  • Burre Präst

Vad gäller det där magiska ögonblicket, så har jag upplevt det åtskilliga gånger.

Efter att jag har hälsat alla välkomna till kyrkan och klockorna börjat ringa går jag ut i vapenhuset, dit dörrarna är stängda. Brudparet här klockorna ringa och då inser de båda att nu är det "på riktigt" Den blicken de nästan alltid ger varandra då, den är rent magisk!

Att de är nästan ensamma, oftast är det bara jag som ser det, gör ögonblicket så mycket större.

Det är ännu en anledning att jag propagerar för den traditionella ingången.

• Burre Präst
    Cammee skrev 2011-02-15 12:10:58 följande:
    <Klipp klipp>

Detta är min romantiska ´bild av att bruden går in själv, så det handlar inte bara om att göra en modeshow.
    En liten fråga: Vet du vad som har format den bilden?

Jag tror nämligen inte att du skapat den helt och hållet själv utan att du påverkats av något. Vet du själv vad som påverkat dig? Och, vilket är viktigare, stämmer den påverkan med hur du vill samhället ska se ut?

Jag är ledsen att jag envisas med att dra ut "brudfrågor" till att handla om samhället i stort, men eftersom allt vi gör påverkar andra så vill jag gärna att vi i alla fall ska tänka på hur denna påverkan ser ut. Sen kan man ju bestämma sig för att strunta i hur samhället ser ut eller hur man vill det ska se ut. Men då bör man i alla fall veta att man tycker så.
  • Burre Präst
    Cammee skrev 2011-02-15 16:01:11 följande:
    <Klipp>
    När det gäller samhällsfråga så tycker jag att vi lever i ett samhälle där man är fria människor och jag kan inte förstå hur det skulle påverka samhället negativt om jag går in ensam och min man väntar på mig. Sen förstår jag att vissa inte vill att man leds in av sin pappa, för den anledningen tycker jag faktiskt är fel. Fint att titta på, men fel om man tänker efter vad det står för. Däremot vet jag inte varför det är fel att gå in själv. står det också för något dåligt eller vi är bara sånna gammelsvenskar som inte vill bryta sina gamla traditioner`?
    <Klipp>
    Tack för ditt välskrivna svar. Jag uppskattar att du tar dig tid att förklara för mig.

För egen del tror jag inte att vi är fullt så fria som vi ibland tror, att vi blir påverkade av en mängd olika saker framför allt under vår uppväxt som sedan formar våra värderingar och vårt handlande även som vuxna.

En sida av att bruden går fram ensam i kyrkan som jag inte tycker om är just att det fokuserar så på kvinnan som en estetisk varelse, vars främsta uppgift är att vara vacker och beskådas.

Nu vet jag att det inte är så de ser på dig och med största sannolikhet heller inte så din fästman ser på dig, men hela grehen kring att i en fantastisk klänning skrida uppför kyrkgången signalerar i alla fall för mig just att kvinnans högsta önskan är att vara vacker och synas som vacker.

Och jag vill inte påverka andra på det sättet.
Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)