• MrsT2011

Bar till självkostnad - måste stå på inbjudan?

Sen är det viktigt att tänka på ordvalet beroende på vilken sorts bar det är. Skriver ni "bar till självkostnadspris" då förväntar man sig att ni säljer drycken för samma pris som ni själva köpte in den, dvs en billig drink gjord på tysklands-köpt dricka med ett pris på 30 kr eller liknande.

Har man däremot festen på en restaurang där baren har samma priser som vilken krog som helst, då är det inte självkostnad det handlar om. Vi ska vara på restaurang och har formulerat oss såhär i infobladet:
    "Efter middagen finns möjlighet att köpa dryck i baren, restaurangen tar kort."

Bara så att det inte blir några missförstånd! =)

• MrsT2011
    Tigerfadder skrev 2011-02-15 07:31:58 följande:
    Klart det är självkostnad även om man är på en restaurang, vad är det annars för kostnad?
    Att man som gäst förväntar sig ett lägre pris om man är på en fest där mat och dryck fixas själv, är en helt annan sak.

Jag kommer att informera gästerna om att de själva får betala för dryck efter middagen. Tack för hjälpen!
    Nej, det var just därför jag skrev så som jag gjorde. Skriver du "bar till självkostnadspris" så betyder det att du säljer drycken till inköpspriset. Restauranger säljer som bekant aldrig drycker till inköpspris...
Svar på tråden Bar till självkostnad - måste stå på inbjudan?