• Tigerfadder

Bar till självkostnad - måste stå på inbjudan?

Måste man i inbjudan skriva att det efter middagen är bar till självkostnadspris?
    Har man normalt sett inte alltid med sig pengar/kort när man lämnar hemmet?

Eller är det så om man inte skriver det så utgår alla ifrån att det är "all inclusive" hela kvällen?

• Svar på tråden Bar till självkostnad - måste stå på inbjudan?
  • Tigerfadder

Jag kan till viss del förstå om man blir sur/grinig och förvånad om man skall betala för sin dryck om man är i en lokal med catering/egen mat.Och som fler av er har skrivit, man har inte några kontanter med sig...Inte kul!
    Lokalen vi skall ha är en herrgård och de har då givetvis rättigheterna.
    Kontanter eller kort, spelar ingen roll här De tar bådeoch
    Tycker ni fortfarande samma saker? Dvs att det skall stå med på inbjudan/infobladet?

• Vott

Jag tycker absolut att ni måste informera om självkostnadsbaren innan. Jag är så pass disträ själv att jag skulle kunna lämna plånboken hemma, typ för att inte tappa bort den på dansgolvet eller så. Och även om jag hade med den skulle jag nog också kunna tjura till på att jag inte fått reda på det innan. 

Jag tycker verkligen inte att det är nått fel med bar till självkostnadspris men blir jag bjuden på en fest så förväntar jag mig nog en öppen bar om inget annat har angets. 

• MrsT2011

Sen är det viktigt att tänka på ordvalet beroende på vilken sorts bar det är. Skriver ni "bar till självkostnadspris" då förväntar man sig att ni säljer drycken för samma pris som ni själva köpte in den, dvs en billig drink gjord på tysklands-köpt dricka med ett pris på 30 kr eller liknande.

Har man däremot festen på en restaurang där baren har samma priser som vilken krog som helst, då är det inte självkostnad det handlar om. Vi ska vara på restaurang och har formulerat oss såhär i infobladet:
    "Efter middagen finns möjlighet att köpa dryck i baren, restaurangen tar kort."

Bara så att det inte blir några missförstånd! =)

• Tigerfadder
    MrsT2011 skrev 2011-02-13 10:52:50 följande:
    Har man däremot festen på en restaurang där baren har samma priser som vilken krog som helst, då är det inte självkostnad det handlar om.
    Klart det är självkostnad även om man är på en restaurang, vad är det annars för kostnad?
    Att man som gäst förväntar sig ett lägre pris om man är på en fest där mat och dryck fixas själv, är en helt annan sak.

Jag kommer att informera gästerna om att de själva får betala för dryck efter middagen. Tack för hjälpen!
  • MrsT2011
    Tigerfadder skrev 2011-02-15 07:31:58 följande:
    Klart det är självkostnad även om man är på en restaurang, vad är det annars för kostnad?
    Att man som gäst förväntar sig ett lägre pris om man är på en fest där mat och dryck fixas själv, är en helt annan sak.

Jag kommer att informera gästerna om att de själva får betala för dryck efter middagen. Tack för hjälpen!
    Nej, det var just därför jag skrev så som jag gjorde. Skriver du "bar till självkostnadspris" så betyder det att du säljer drycken till inköpspriset. Restauranger säljer som bekant aldrig drycker till inköpspris...
  • Mariamilena80

Vi var bjudna på ett bröllop där de inte skrivit något och då hade vi inget kort eller plånbok med oss..

• Cammee

tycker absolut att ni ska skriva med det. Folk måste ju vara beredda på att ha pengar med sig, och man måste ju ha en chans att ta reda på vad en drink kostar så att man kan ha rätt mängd med pengar med sig också.

Skriv med det så slipper du sura gäster som sitter utan dricka hela kvällen .:p

• queenelin

Intressant tråd! Jag har själv funderat på om det ska stå eller inte. Jag hade nog själv tagit med mig både kort och kontanter, för säkerhets skull, om jag bar bjuden på bröllop. Jag tar aldrig för givet att jag blir bjuden på saker och ting. Men argumenten i den här tråden var bra. Jag kommer försöka klämma in infon och gillade formuleringen om att förfriskningar går att köpa i baren efter middagen (vi kommer att vara i en festvåning och köpa mat och dryck därifrån).

• JustMeAndMyLove
    queenelin skrev 2011-02-20 22:24:44 följande:
    Intressant tråd! Jag har själv funderat på om det ska stå eller inte. Jag hade nog själv tagit med mig både kort och kontanter, för säkerhets skull, om jag bar bjuden på bröllop. Jag tar aldrig för givet att jag blir bjuden på saker och ting. Men argumenten i den här tråden var bra. Jag kommer försöka klämma in infon och gillade formuleringen om att förfriskningar går att köpa i baren efter middagen (vi kommer att vara i en festvåning och köpa mat och dryck därifrån).
    Vi kommer inte klämma in infon i själva inbjudan :)
    Mest för att vi vill hålla den stilren och snygg ;)

Men vi kommer skicka med ett litet brev med lite info, som att vigseln är utomhus, ta med kläder efter väder, det kommer ¨ållas 20kr/bar tas inte kort co tänk på att det kanske inte finns växel i början, säg till i tid om ni har allergier så vi kan ordna det! osv. osv.  

Själv hade jag nog inte haft med kontanter till ett bröllop om jag inte blivit tillsagd, man tänker ju liksom inte på det. Kortet har jag alltid med mig för nödfall. Men ska man som vi a party i en avlägsen stuga blir det svårt att itta en kortautomat :P

Annars tycker jag man som grundregel kan tänka att det alltid är bättre med för mycket info är för lite!  Det är alltid någon som inte tänkt på nått ;)
  • JustMeAndMyLove

Vill tillägga!
    Nu när jag tänkte på det kan det bli pinsamt för gästen att inte ha med sig pengar.
    Själv hade jag tänkt:
    "Fy, nu tror alla att JAG tog för givet att vi skulle bjudas på allt bara för att jag inte har med mig kontanter:("

Inge kul upplevelse för en gäst :/ 

• BlackWIngedAngel

Om ingen förvarnar om att det kommer vara betalbar så förutsätter i alla fall jag att hela festen ingår. Jag har inte alltid med mig plånboken när jag går på fest. Faktum är att jag oftast låter bli det. Mitt leg och mitt betalkort brukar få följa med för ev. krissituationer, men att släpa med hela plånboken känns onödigt om man ska på fest.

Svar på tråden Bar till självkostnad - måste stå på inbjudan?