Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Min tärna har noll koll!

ÅH vad jag känner igen mig... 
    Har samma problem jag med.

Hoppas det löser sig för dig, om du tycker att det inte funkar och att hon i stället blir en black om foten, så dumpa henne och välj en ny.
    Lycka till 

• Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-13 21:19:47 följande:
    Känns som att en ny första tärna vore på sin plats. kan du itne ha två tärnor och på ngt sätt få till det utan att denna tärna tar illa upp?

Jag måste säga jag har haft tur har en helt underbar 1:a tärna, hon är suverän. som hon peppar mig, får mig att le och farmför allt får mig att se fram emot att vara medelpunkt, ( ngt som jag hatar) och att jag visst är fin osv osv..redan nu :) och då har vi ett antal alldeles för korta månader kvar till den stora dagen..
    Så om jag får låna din tråd (vilket jag kanske redan gjort)
    En eloge till henne och alla andra tärnor som är som hon..

Och du stå på dig det är din dag och bara din, nåja din blivandes oxå då :) 
    Tummen upp
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 00:15:03 följande:
    Det där kändes väldigt hårt. Visst har jag läst en del skräckexempel i den här tråden, som gör att man kan förstå varför vissa ville byta tärna. Men många gånger känns det som att brudarna har för höga krav på sina tärnor och att de inte varit tillräckligt tydliga med vad de förväntar sig. Om tärnan inte vet vilka krav bruden ställer; Hur ska hon då kunna leva upp till dem? Eller meddela att hon inte kan leva upp till dem, för den delen!?
    Så man ska alltså vara ok med att ens tärna inte ens verkar intresserad av att vara tärna?
    Att det känns som att dom sätter käppar i hjulen för en och att dom försöker "ta över" och vara huvudperson på bröllopet...
    När det är viktigare hur DOM ser ut, än mina känslor och tankar?

Jag har inga direkta krav på mina tärnor.
    Jag har sagt att jag egentligen inte vill ha nån hippa exempelvis. Men OM vi ska göra något så vill jag hellst bara ha en trevlig tjejmiddag *typ*.
    Den tärna som krånglar för mig, tycker däremot att det är viktigt att förnedra och trycka ner mig. För det är så man ska göra... enligt henne...
    Så hon kan sitta och fälla elaka sårande kommentarer varje dag. Men om jag frågar henne ifall vi kan titta på modell och tyg till hennes klänning så har hon tusen ursäkter för att hon inte kan. Och hon säger rätt ut att hon inte tycker att mitt tema är intressant, hon vill att jag ska göra undantag för henne. Så på mitt medeltidsbröllop så ska hon alltså få komma med en modern klänning... ?? 
    Hon kan välja på massa olika modeller, olika tyger, bara hon har något grönt i och håller sig till 1300-tal (vilket är rätt drottninglika kläder, jag kräver ju inte något omöjligt liksom. Hon behöver inte komma i säck och aska... Det fanns många olika modeller för olika kroppstyper då och hon kan välja fritt bland dom).

Om man känner sig hindrad, besviken och nedslagen.
    Om man får smäll på smäll för att tärnan har blivit en översittare som ska få en att ändra sitt bröllop för att det ska passa HENNE bättre...
    Då tycker jag faktist att det är helt rätt att dumpa den tärnan och ta en annan. Eller att helt vara utan tärna...

Jag har tagit in någon annan istället för min sura "kompis".
    Om hon i slutänden bestämmer sig för att vara tärna så blir hon den udda, den utan marskalk.
    Hon har krav på bordsplaceringen, hon har krav på maten, hon vill inte ha en viss fyllning i tårtan osv osv...
    Vem är det som gifter sig? Hon eller jag???

Alla problem uppstår inte i att bruden har för stora krav.
    Vissa tärnor är problemet. 
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 11:03:40 följande:
    Men snälla du! Jag skrev väl absolut inte att man ska stå ut med allt det där?! Snarare skrev jag ju precis att det fanns en hel del skräckexempel i tråden.

Däremot tycker jag att du lät väldigt hård, vilket kan vara förståeligt efter dina erfaranheter, men att bara föreslå att tärnan ska "dumpas" kändes onödigt tufft eftersom vi saknar helhetsbilden kring TS:s tärna. Det jag menade är att man ska naturligtvis inte ha en tärna som är negativ till hela bröllopet, men man ska heller inte kräva att tärnan ska vara samtalspartner under planeringen eller möhippeplanerare. Båda uppdragen passar bra för vilken vän somhelst. Om de sedan ordnar en möhippa som du verkligen avskyr så kan man ju snarare ifrågasätta hur pass god vän det är. 

Min samtalspartner i planeringen är i första hand min blivande make. Därefter min mamma och en väninna som också ska gifta sig. Jag berättar för mina tärnor när de frågar, men jag ser det inte som att de måste prata bröllop med mig, eller göra inbjudningskort och pyssel med mig. 

Så, vad jag menar är att jag inte tycker det är rätt att dumpa en tärna för bristande engagemang. Om de är intresserade av att följa dig till vigseln iklädd korrekt klädsel, så behöver de faktiskt inte vara intresserade av alla de andra delarna i planeringen. 
    Hon skriver ju att tärnan är självcentrerad och tycker att hur HON ser ut är viktigare än bruden.
    När tärnan börjar göra bröllopet till något om HENNE så tycker jag att det är illa.

En tärna behöver inte hjälpa till med inbjudningar mm. Men hon måste också förstå att hon inte är mittpunkten denna dag. Och även om dom inte är intresserade så kan dom ju i alla fall lyssna på bruden. Kanske säga ifrån om dom tycker att det är jobbigt att "kan vi inte prata om nåt annat en stund? Jag förstår att du är uppe i förberedelserna och vi kan prata om det sen, men just nu skulle jag vilja prata om annat ett tag... "

Jag har sett liknande svar av dig i andra trådar.
    Ingen av de brudar som har klagat på sin tärna har sagt att dom vill att tärnan ska GÖRA saker, vad jag sett...
    Men det är ändå ditt främsta argument.

Min poäng är att det är faktiskt inte alltid bruden som är problemet när det skär sig med tärnan.
    Och om bruden klagar HÄR på sin tärna så är hon frustrerad och behöver få ur sig, kanske höra att andra har samma problem.
    Att få höra att dom kräver för mycket av sina tärnor (när du ju som du själv säger inte vet bakgrunden) känns lite taskigt.
    Många gånger är det nog oförstånd från tärnan. Eller att tärnan känner att "oj en sån stor uppgift, nu måste jag ha rätt klänning, rätt frisyr, rätt skor så jag ser så fin ut som möjligt"... Inte "hur kan jag hjälpa bruden att vara så fin som möjligt, hur kan jag komplettera henne och hennes vision?".

Här har ju TS en tärna som inte är bekant med svenska traditioner, som ändå vill vara tärna tydligen. Men som inte "orkar" ta reda på något själv om vad det innebär.
    Jag tycker inte att det är för höga krav att ställa när man ber sin vän att googla efter innebörden eller att låna en bok om bröllop och läsa delen om tärnans roll.
    Att inte "orka" är likställt med likgiltighet och ointresse. Och att som brud då känna att man liksom måste fjäska för och övertala sin tärna för varje liten detalj är extremt jobbigt.

Den biten är något du inte kan förstå om du inte varit i situationen själv... 
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-02-14 11:44:11 följande:
    Jag förstår varför Black Winged Angel skriver så. Det har faktiskt funnits väldigt många trådar genom åren där brudar gått i taket för att tärnan inte vill sitta sin enda lediga helg den månaden och klippa och klistra ihop inbjudningskort eller följt med in och ut i fem olika brudklänningsaffärer efter varandra på jakt efter den perfekta brudklänningen. En del har till och med sagt upp bekantskapen med dessa tärnor, som många gånger varit barndomsvänner.

I TS fall tycker jag däremot att det är berättigat att vara irriterad (och i ditt där inte ens tärnan vet om hon kommer på bröllopet). Det enda råd jag kan ge TS är att berätta för tärnan vad du tycker tillhör uppdraget och så får hon ta ställning till om det är något hon kan gå med på. Om inte är det bara att leta efter en annan tärna.
    Jag är helt på det klara med att man inte kan begära att ens tärnor ska GÖRA saker, det är inte deras uppgift.
    Men när inte TS har sagt något om sånt så tycker jag ju inte att man ska läsa in det heller...
    Om man svarar på vad som är skrivet så räcker det ;)

Om det här hade varit en Bridezilla som krävde att hennes tärna skulle sitta i veckor i streck och knyta band runt inbjudningskorten och limma pajetter och fjädrar på menyerna och beklagade sig över att hennes tärna inte uppskattade detta så hade jag defenitivt hållt med Black Winged Angel istället... 
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 17:29:27 följande:
    Jag ifrågasatte snarare din kommentar än något som TS hade sagt. Visst finns det tillfällen när tärnor inte uppför sig som de ska, men som Sebastiána poängterade så har det varit många som kommit med rådet att man ska dumpa sina tärnor, så fort de inte lever upp till förväntningarna. Och jag tycker bara att man ska vara försiktig så att man inte fattar ett förhastat beslut om sådana saker, för det kan skapa osämja mellan annars goda vänner.

Många problem uppkommer faktiskt av missar i kommunikation. Om man har olika tankar om vad tärnuppgiften innebär, t.ex. Jag tror att det är vettigt att säga ifrån om vissa saker. Din tärna som försöker styra och ställa efter vad du uppger, hade jag definitivt satt mig ner och talat klarspråk med. Och att TS:s tärna inte tror på äktenskapet låter väldigt märkligt om man ska vara tärna. 

Däremot tycker jag inte att det är självklart att en tärna måste ordna möhippa eller vara jätteintresserad av alla andra delar av bröllopsplaneringen. Om TS däremot tycker att det är avgörande för hennes tärna så bör hon säga det till tärnan, rakt ut, och sedan fråga om tärnan är med på det.  
    Som brud så har man så mycket annat att hålla i huvudet än att smöra för sin tärna för att få denne att i alla fall bry sig om att titta ut en klänning (eller vad det nu kan vara).
    Om man har en tärna som man har försökt få att engagera sig i de bitar man faktist VILL att denne ska engagera sig i, men inte får respons så, ja då tycker jag att man ska dumpa denne.
    Det är nästan större chans att man blir osams om man ska gå och irritera sig på varandra i flera månader än om man säger att "du det här funkar inte, antingen skärper du dig eller så får jag välja någon annan".

Sen finns det givetvis brudar som har orimliga KRAV. Och där är det ju en helt annan sak...
    Jag misstänker att vi är inne på samma spår, men vi har olika sätt att uttrycka oss bara.
    VI behöver ju inte bli osams över detta i alla fall... ;)
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 23:55:05 följande:
    Jo, vi är inne på samma idé och självklart ska vi inte bli osams. *ler* 

Och efter att ha läst en del trådar på BT om så kan man konstatera att det finns en hel del brudar med krav, mer eller mindre rimliga. Så i all dumpa-tärnan-hets som uppstår ibland så försöker jag bara balansera upp diskussionen. I vissa fall är det berättigat att vara trött, arg och förolämpad över sin tärnas beteende. I andra lägen är det mer ologiskt och i många fall däremellan verkar det snarare som att brud och tärna pratar om varandra därför att bruden har sin uppfattning om vad tärnan ska göra och tärnan kanske har en annan uppfattning. Så länge man inte talar ur skägget så går man bara omkring och är sura på varandra då. Det är bara det jag försöker poängtera.

Om man har en bestämd uppfattning om vad en tärna ska göra det så är det viktigt att göra det klart för tärnan, så hon vet vad som gäller. Sedan får hon tacka ja eller nej och är kraven för höga får man även respektera att hon kanske tackar nej. Och vet hon reglerna och sedan inte lever upp till dem så tycker jag att det är helt okej att säga nej som brud också!
    Där är vi överens Glad
  • Chicita
    Zelmah skrev 2011-02-15 01:35:14 följande:
    Denna människan låter ju som en ärkebitch... ursäkta men varför ville du ha henne som tärna från första början? Ledsen, men på beskrivningen att hon vill få möjlighet att kunna fälla elaka kommentarer om dig m.m så verkar hon inte vara en särskilt trevlig vän... Varför umgås med människor som är självcentrerade och gillar att trycka ner en för att själv må bättre... Nu kan ju jag inte er historia men det låter inte som en bra vän i mina öron.

annars är jag i övrigt inne på Sebastiánas o Blackwingedangels inlägg angående att många brudar har orimliga förväntningar o krav på sina tärnor. Men jag slipper hursom helst alla sådana problem eftersom jag kommer att ha min bror som brudmarsalk och han får ta den kostym han vill, han behöver inte köpa nytt om han inte har råd eller lust. Skönt o inte behöva tänka på tärnklännighar hit o dit faktiskt. Bara brorsan är med på den stora dagen o kan hålla mina blommor o så så är jag nöjd :) Allt annat föredrar jag att göra själv, och i samtycke med min m2b. Har faktisk inget direkt behov att bolla idéer med någon utöver här på BT.
    Hon är en av mina äldsta vänner... Hon är egentligen snäll, men problemet är att hon är aningen "blond" Tungan ute
    Hon förstår liksom inte att hennes kommentarer är sårande, och när jag påpekar det så blir hon ledsen och arg för att jag "tycker att hon är korkad"...
    Exempel... hon är skyldig mig pengar sen vi hade häst ihop. Nu när jag inte längre får hålla på med hästar pga min axelskada så ville hon köpa mina ridyxor och tyckte att vi kunde dra av det på skulden {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Öh ja... visst...

Hon gör såna där saker som att sitta och vrida på tändningsnyckeln i bilen och ha kopplingen nedtryckt och växeln i neutralläge när man ska boxera igång henne... Well, you get the picture Flört

Hon har blivit väldigt självcentrerad efter att hon träffade sin man. Eller rättare sagt hon har slutat använda den lilla hjärna hon faktiskt visade innan att hon hade, nu när han kan tänka åt henne...

Hon är mer som en syster än som en vän. Och ibland kan jag känna att "varför i h-vete valde jag henne som syster nu när jag hade ett val av släkting"... Men sen gör hon något sånt där urgulligt och jag minns varför... Glad

• Chicita
    Sebastiána skrev 2011-02-16 08:57:56 följande:
    Tack för kängan till alla blondiner. Jodå vi är visst korkade hela högen. Kanske borde färga håret så att jag blir smartare?!
    Du vill gärna att jag ska vara den där elaka kärringen va?
    Eftersom du läser in så mycket i ett uttryck som är allmänt vedertaget...
    Just HON fyller prototypen/ mallen för blondiner (den som hollywood skapat) perfekt.

Därmed inte sagt att alla blondiner är idioter. Det tolkade du in så bra på egen hand... 
  • Chicita

Hela "hollywood framställningen" om hur blondiner ÄR, stämmer in på henne. Därför använde jag det uttrycket.
    Hon är precis som de blondiner man ser i filmer.  Det finns inget annat sätt att beskriva henne. Hon är inte direkt korkad, hon använder bara inte hjärnan ibland...
    Det var också därför som jag satte det inom citat-tecken för att förtydliga att det var ett uttryck och inget som jag personligen tycker att alla blondiner är...
    Men ingen med vettet i förstånd tror väl på allvar att man blir dum av hårfärgen?
    Jag tror i alla fall inte på allt jag ser på film eller läser i tidningar...
    Finns många smarta blondiner, vissa SPELAR dock dumma för att komma ännu längre i karriären. "För det är ju så man ska vara när man är blond". Bli arg på DOM istället, det är dom som föder uttrycket.
    Många av de mest framgångsrika skådespelarna är blonda i en eller annan nyans. De flesta som vunnit stora skönhetstävlingar är blonda... Fokusera inte på det dåliga bara...
    Men som sagt, det bästa sättet att beskriva min vän är "blond". 
    Jag skulle nästan tro att dom byggt en del hollywoodkaraktärer på henne, sånt typexempel är hon...

Jag är rödhårig och kan i vissa situationer vara rätt eldfängd i temperamentet. Men inte tror jag att det hör ihop på något sätt.
    Däremot är det (tyvärr) vetenskapligt bevisat att de kraftigt rödhåriga med ljus hy och fräknar ofta är resistenta mot smärtlindring.
    Och med min olycksstatistik så är jag jäkligt ledsen över att DET stämmer Flört 

• Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 10:32:41 följande:
    "Blåst" är väl ändå ett vettigare alternativ? 
    När folk är rationella och logiska så säger de att de inte tror på att hårfärgen spelar in, men det sitter liksom inpräntat ihop med uttrycket. Svårt att förstå kanske, om man inte blivit utsatt för det själv, men så är det. Och för vår skull skulle det underlätta avsevärt om alla kunde byta bort uttrycket. Det är så onödigt att använda uttryck som förolämpar människor, inte sant?!
    Jag använder aldrig uttrycket om någon annan än henne.
    Hon är inte blåst, inte korkad inget som påverkar förståndsgåvorna enbart...

Hon är typexemplet, urmodern till uttrycket

Om ni ser karaktärerna "blondinerna" så ser ni att dom ofta är empatiska, naiva, godhjärtade och SEN efter alla dessa positiva karaktärsdrag så kommer biten där dom kanske inte alltid tänker innan dom säger något, och att allt dom säger inte är så genomtänkt. Men att när dom tar sig samman så kan dom komma fram till väldigt smarta saker...

Om ni själva väljer att fokusera på dom dåliga sidorna av uttrycket så förstärker ni själva mallen av det.

Men nu lämnar i alla fall jag detta ämne. Vi behöver inte förstöra tråden för TS mer än vi redan gjort 
  • Chicita
    Humlan66 skrev 2011-02-16 12:41:32 följande:
    Jag gjorde misstaget att fråga min systerdotter ( nybliven 18 åring med krogen  som största intresse ) om hon ville vara min tärna och det ville hon, MEN hon vet ju inte hur det går till och har inget intresse att varken ta reda på via nätet, böcker eller fråga mig . När jag bad henne om liiite intresse så sa hon bara att JAG inte pratar med henne något. och att jag får planera mitt bröllop själv, det va ju inte hennes bröllop.Hon ska ju inte behöva göra något menade hon på.och MÖHIPPA ska HON behöva fixa sån...
     Medans jag tycker att HON ska visa lite intresse, kanske fråga hur det går osv .Det är ju det en tärna gör- Vad trodde hon egentligen ? Hon är ju inget bebis ändå även om hon saknar erfarenhet!

Nu surar hon för att jag sa åt henne å sa att hon kanske inte är lämpad att vara tärna. vilket hon isf har rätt i . MEN jag har ju köpt grejjer åt henne å hon lägger inte ut en krona själv. Fatta vad ensam jag känner mig i min bröllopsplanering. gubben har jag på annan ort pga jobbet. Nu har jag isf en tärna till men då har hon sin kille i Egypten och just inget intresse heller att planera bröllop med mig .Jag försöker ha talamod , men det är fan inte lätt

Nä det känns inget KUL :(
    Jag är ingen ersättare för din tärna. Men du får gärna bolla idéer med mig om du vill. Ifall det kan hjälpa dig lite i alla fall...
    Lycka till med dina tärnor hur som helst.
    Ibland önskar jag att jag inte hade frågat någon alls, utan varit utan...
  • Chicita

Åååh jag måste bara skriva av mig lite...
    Upprepar mig säkert men jag är såååå förbannad på henne just nu...

Nu har jag i princip bytt ut min krånglande tärna.
    Hon vet att om hon klarar av att medverka den dag som jag gifter mig och om hon har låtit mig sy upp kläder, så får hon vara den tredje tärnan, hon får då vara den som tar min bukett i kyrkan, men hon kommer vara utan marskalk vid uttåget. (kläderna måste jag göra innan maj är slut för sen tänker jag ju lägga all energi på MIN klänning och på alla andra småsaker som dyker upp. Men det verkar hon inte fatta, hon vill att jag syr hennes kläder dagarna innan bröllopet Skrikandes )

Nu är det ju som så att vi har som önskan att gästerna klär sig i medeltidskläder. Oavsett om dom ingår i bröllopsföljet eller inte. Det är alltså det ENDA vi önskar, vi vill inte ha presenter eller något annat heller...
    Så jag har sagt till henne att jag gärna syr hennes kläder ÄNDÅ, oavsett om hon kommer eller inte. 
    Men hon säger bara att hon vet inte om hon vill ha medeltidskläder ALLS, inte ens om hon ska vara tärna. För hon kommer aldrig använda dom kläderna igen..

Nähä?? Så jag brukar springa runt i min vinröda hellånga festblåsa i siden och sammet som jag sydde till mig när jag var tärna på hennes bröllop? Det är ju inte direkt så att man är tärna varje dag, eller går på bal eller liknande.
    MÅNGA kommer aldrig använda sin tärn-klänning igen, oavsett vad det är för modell...

MEN man kan SÄLJA DEN!!! 
    Jag har föreslagit att jag syr om den till en vanlig festklänning efteråt, jag har föreslagit att hon kan sälja den som den är på Tradera... men nej... Hon vill inte lägga pengar på något hon inte kommer använda igen.

Just nu har jag lust att be henne dra åt helvete!
    Hennes make har fått låna skjortan jag först sydde åt min blivande man, han behöver bara skaffa ett par linnebyxor (vilket han defenitivt kan ha nytta av även efter vårt bröllop) och jag har erbjudit mig att sy en kjortel till deras 3-årige son av spillbitar jag har hemma.
    Hon är dessutom skyldig mig 1700:- som jag har lovat att jag glömmer om vi syr upp klänningen (vilken kommer kosta max 1000:- om hon väljer det dyraste alternativet) och så kan hon ju sälja den vidare sen i alla fall och få tillbaka lite på det också... En situation som hon bara kan vinna på alltså...

Men neeej... det ska krånglas...
    Jäv.. *piip cencur*
    *muttrar*

• Chicita
    Lilique skrev 2011-02-23 12:06:48 följande:

Jag har sagt till min tärna vänligt men bestämt att jag önskar att hon kan hjälpa mig lite mer med planeringen, inte så att hon måste ta allting på största allvar, men jag vill kunna prata med henne om det ibland och kanske bolla en och annan idé. Jag var noga med att poängtera att vi inte behöver prata om det varje gång vi ses eller så, men någon gång ibland iallafall. Men hon har inget som helst intresse av det. Vilket "kapitel" vi än pratar om så får hon det bara att handla om vad HON ska ha på sig, hur HON ska se ut och hur roligt HON ska ha. Jag brukar vara väldigt tålmodig och bara försöka styra tillbaka samtalet på rätt spår, men det går ju sådär. Varje gång. Mitt färgtema är vitt/rosa - men hon gillar inte rosa så jag ska helst ändra temat...

Det jag känner störst behov att få prata lite om är budgeten. Visst, skittråkigt att prata siffror, men hon kan ju göra ett försök när jag verkligen önskar det. Hon ska absolut inte sitta och räkna själv, men jag behöver lite fresh input ibland, se saker ur en annan synvinkel när jag inte kan komma på hur pengarna ska räcka. Kanske har hon något förslag? Om inte, så är ju det också helt okej. Men då kan man ju säga det istället för att avfärda pengafrågan med "det löser sig". Varje gång. Vaddå? Ska jag gå och vinna på Triss eller?

En av de få saker hon däremot vill göra är att anordna en lek på bröllopsfesten och självfallet får hon göra det. Mitt enda krav var att det inte skulle vara något där jag var tvungen att ha ögonbindel för att gissa "vem i raden som är min man". För det tycker jag inte om. Annars har hon fria tyglar. Men jesus amalia va sur hon blev. Antagligen den enda leken hon kunde komma på.

Har å andra sidan en flickvän till min M2B's goda vän som inte kan låta mig vara ifred utan vill överösa mig med idéer och tankar hela tiden. Men jag känner faktiskt att jag hellre sitter och lyssnar i timtal på (ursäkta, men personligen) urdåliga idéer och plockar ut samt visar tacksamhet för guldkorn än att försöka få ur min tärna något som inte handlar om henne. Funderat på att göra den senare nämnda tjejen till tärna hon också, men då vet jag att min nuvarande tärna skulle flippa och bli askalasförbannad. Och jag vill inte ha en massa drama...

Oj, va långt det blev. Jag typ rapeade tråden lite, men kände ett behov av att dela med mig litegrann.

Låt inte din tärna styra ditt bröllop... 
    Känner du att du vill ta in en till tärna så gör det. Och om din tärna reagerar på det så kan du ju alltid lindra det lite genom att säga att "jomen HON kommer ju vara förstatärnan i alla fall, och den som håller din bukett... Men att du sååå gärna vill ha två tärnor... Och nu har ju HON någon att prata klänning och håruppsättning och sånt med också" Flört

Jag tog beslutet i går att dumpa min krångeltärna permanent.
    Hon är varmt välkommen att komma på bröllopet som vanlig gäst, men jag kommer inte sy hennes klänning och hon ska inte vara tärna...
    Jag lämnade ett fönster öppet genom att säga att OM hon fixar kläderna på egen hand så visst...Men att jag har nog med allt annat än att behöva fjäska för henne varje dag. 
Svar på tråden Min tärna har noll koll!