• Luc

Min tärna har noll koll!

Har ett litet dilemma..

Min tärna har noll koll och hon är dessutom ganska ego har det visat sig.
    När vi träffas pratar hon bara om hur hon ska se ut, hur hon ska hitta en klänning, gå ner i vikt, fixa håret, hur hon ska fixa sminket... känns ibland som om det är jag som är tärnan och hon bruden..

Hon har aldrig varit på ett svenskt bröllop och tycker sig inte veta hur det går till. Jag har föreslagit att hon kan låna min bröllopsbok jag har hemma och läsa men det har hon sagt att hon inte orkar med. Jag har berättat om att det finns massor av info på nätet (typ bröllopstorget) men det har hon också sagt att det orkar hon inte med.
    Jag har berättat så mycket som möjligt men jag saknar intresset från hennes sida.

Hon frågade hur det går till med möhippa och jag berättade om de möhippor jag varit på. Hon sa att det vore bättre om jag bara berättar hur jag ville ha min möhippa än att hon ska behöva planera. Men grejjen är ju att man ska bli överraskad?! hallå!

Hon har i efterhand också sagt att hon först blev besviken när jag frågade henne om hon ville vara min tärna, eftersom hon inte tror på äktenskap som företeelse, men att hon nu tycker att det ska bli kul eftersom hon ser det som ett tillfälle att gå ner i vikt, bli stylad och bli lite mer feminin (hon är lite "lost" när det gäller girlie stuff)..

Nu har jag skrivit ner en guide till henne vad hennes roll är och vad det innebär att vara tärna, eftersom hon så ogärna vill ta reda på det själv.

SKa det vara så här? Ångrar valet av tärna. Hur ska jag göra?

Tack för att du orkade läsa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 10:43

Hej!

Tack för alla kommentarer och inlägg. Det märks att människor är olika för det finns många olika åsikter.

Jag har nu pratat med min tärna och hon vill fortfarande gärna vara tärna och ser det som en ära. Guiden visade sig var en bra grej att ordna, kan rekommenderas, så vet man var man har varandra.
    Jag har tack vare era kommentarer också insett att det inte bara behöver vara hon som hjälper mig med allt, det finns också andra vänner och familj som intresserar sig för bröllopet och som mer än gärna ställer upp. De kan även vara bättre lämpade i vissa fall.

TACK!

• Svar på tråden Min tärna har noll koll!
  • förlovadflicka

Fy, låter som en mardröm! Jag är uppriktigt glad över att jag valt att inte ha någon tärna, det verkar bara vara onödigt besvär! :S

• shakynose

Hmmm... Tja, det är ju tydligt att ni har olika förväntningar, så jag föreslår att ni tar och diskuterar igenom detta. Det är alls ingen självklarhet att tärnan skall ordna möhippa, men om du vill att hon ska göra det så får du vara tydlig med vad du förväntar dig av henne. Om hon nu inte vill organisera din hippa, så måste du acceptera det. Om hon är osäker på bröllopstraditioner och känner att hon har dålig koll på "tjejgrejer" så har jag full förståelse för att hon inte vill vara ensam ansvarig för din möhippa, men hon kanske kan få hjälp av nån?

Lycka till!

• TheD

Jösses! Hade min syster sagt det där så HEJ DÅ! Jag tycker din tärna kunde ha varit tyst om vissa saker. Att hon kommer får vara fin det är väl ingen tärna som kan vara tyst om men sen när det späs på....Nja, sorry tjejen det är inte DIN dag!

• Chicita

ÅH vad jag känner igen mig... 
    Har samma problem jag med.

Hoppas det löser sig för dig, om du tycker att det inte funkar och att hon i stället blir en black om foten, så dumpa henne och välj en ny.
    Lycka till 

• JustMeAndMyLove

Låter helt enklet som att ni har olika syn på det här med att vara tärna.
    Prata med henne! Och kanske får du backa med dina förväntningar med så ni kan mötas halvväg?  

• BlackWIngedAngel

Som shakynose poängterade är det ju inte självklart att hon ska vara ansvarig för hippan. Det är ju upp till brudens närmaste vänner och vilken av dessa som vill. Det kan ju många gånger sammanfalla med att man kanske har valt sin bästa vän till tärna och att denna därför sköter hippan också, men det är inget som egentligen hör ihop med uppgiften som tärna.

Faktum är att många har betydligt fler krav på vad tärnorna ska göra idag än vad man traditionellt har haft på tärnor i Sverige. När mina föräldrar gifte sig så förväntades det inget annat av tärnan än att hon skulle skaffa sig en klänning (möjligtvis en som matchar med de andras, om det fanns fler tärnor), hålla buketten under vigseln och att gå efter brudparet in i kyrkan. Det var allt. Så allt man förväntar sig därutöver ska man tydligt prata med sin tärna om.  

Sedan kan man naturligtvis ha önskemål om att nära vänner ska visa engagemang och intresse för att man ska gifta sig, men inte nödvändigtvis på detaljnivå. Det önskemålet är dock baserat på att man är goda vänner snarare än att den ena ska vara tärna åt den andra. 

• Willowfield

Känns som att en ny första tärna vore på sin plats. kan du itne ha två tärnor och på ngt sätt få till det utan att denna tärna tar illa upp?

Jag måste säga jag har haft tur har en helt underbar 1:a tärna, hon är suverän. som hon peppar mig, får mig att le och farmför allt får mig att se fram emot att vara medelpunkt, ( ngt som jag hatar) och att jag visst är fin osv osv..redan nu :) och då har vi ett antal alldeles för korta månader kvar till den stora dagen..
    Så om jag får låna din tråd (vilket jag kanske redan gjort)
    En eloge till henne och alla andra tärnor som är som hon..

Och du stå på dig det är din dag och bara din, nåja din blivandes oxå då :) 

• Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-13 21:19:47 följande:
    Känns som att en ny första tärna vore på sin plats. kan du itne ha två tärnor och på ngt sätt få till det utan att denna tärna tar illa upp?

Jag måste säga jag har haft tur har en helt underbar 1:a tärna, hon är suverän. som hon peppar mig, får mig att le och farmför allt får mig att se fram emot att vara medelpunkt, ( ngt som jag hatar) och att jag visst är fin osv osv..redan nu :) och då har vi ett antal alldeles för korta månader kvar till den stora dagen..
    Så om jag får låna din tråd (vilket jag kanske redan gjort)
    En eloge till henne och alla andra tärnor som är som hon..

Och du stå på dig det är din dag och bara din, nåja din blivandes oxå då :) 
    Tummen upp
  • Sackhina

har lite samma problem.
    För mig var det självklart att fråga min bästa vän, då vi "planerat" våra bröllop sen vi var små. Döm om min förvåning då hon var tveksam till det.
    Iaf har jag nu hört på omvägar att hon tänkt sig att vara tärna så jag frågade och jodå, men hon vill inte vara framme i kyrakn, inte ha klänning, inte dansa eller hålla tal. FINE jag struntar eg i om hon hålller tal osv... man det vore ju kul om hon ville göra NÅGOT!
    Jag har frågat om hon vill att jag ska ha två tärnor så hon får stöd och slipper känna press, men det gjorde henne detsamma.
    Så trist att det blir såhär då det för mig är min viktigaste dag liksom... Vore kul med liiite engagemang.
    Hoppas att det känns bättre d¨å det är dags...

• Wintercandles

Jag & min tärna kom så pass i kläm att jag tyvärr fick ta tillbaka min fråga. När hon nämde att vi inte borde gifta oss alls pga att det tar för lång tid att skilja sig rann bägaren över.
    Jag förstår hur du känner & det är inte lätt att avgöra hur man ska göra i en sådan situation. Har du inte redan skickat din guide till din tärna så ta hellre upp det mellan fyra ögon. Kanske du kan få henne på bättre tankar hur du faktiskt känner & vad det skulle betyda för dig att ha henne vid din sida. Annars tycker jag ideèn som ovan säger är en bra idè med en "huvudtärna". Att helt enkelt fråga en till ;)
    Jag hade tur att jag & min vän behöll vänskapen efter detta, kan säga att det blev isigt ett tag efter.

Lycka till

Svar på tråden Min tärna har noll koll!