• Luc

Min tärna har noll koll!

Har ett litet dilemma..

Min tärna har noll koll och hon är dessutom ganska ego har det visat sig.
    När vi träffas pratar hon bara om hur hon ska se ut, hur hon ska hitta en klänning, gå ner i vikt, fixa håret, hur hon ska fixa sminket... känns ibland som om det är jag som är tärnan och hon bruden..

Hon har aldrig varit på ett svenskt bröllop och tycker sig inte veta hur det går till. Jag har föreslagit att hon kan låna min bröllopsbok jag har hemma och läsa men det har hon sagt att hon inte orkar med. Jag har berättat om att det finns massor av info på nätet (typ bröllopstorget) men det har hon också sagt att det orkar hon inte med.
    Jag har berättat så mycket som möjligt men jag saknar intresset från hennes sida.

Hon frågade hur det går till med möhippa och jag berättade om de möhippor jag varit på. Hon sa att det vore bättre om jag bara berättar hur jag ville ha min möhippa än att hon ska behöva planera. Men grejjen är ju att man ska bli överraskad?! hallå!

Hon har i efterhand också sagt att hon först blev besviken när jag frågade henne om hon ville vara min tärna, eftersom hon inte tror på äktenskap som företeelse, men att hon nu tycker att det ska bli kul eftersom hon ser det som ett tillfälle att gå ner i vikt, bli stylad och bli lite mer feminin (hon är lite "lost" när det gäller girlie stuff)..

Nu har jag skrivit ner en guide till henne vad hennes roll är och vad det innebär att vara tärna, eftersom hon så ogärna vill ta reda på det själv.

SKa det vara så här? Ångrar valet av tärna. Hur ska jag göra?

Tack för att du orkade läsa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 10:43

Hej!

Tack för alla kommentarer och inlägg. Det märks att människor är olika för det finns många olika åsikter.

Jag har nu pratat med min tärna och hon vill fortfarande gärna vara tärna och ser det som en ära. Guiden visade sig var en bra grej att ordna, kan rekommenderas, så vet man var man har varandra.
    Jag har tack vare era kommentarer också insett att det inte bara behöver vara hon som hjälper mig med allt, det finns också andra vänner och familj som intresserar sig för bröllopet och som mer än gärna ställer upp. De kan även vara bättre lämpade i vissa fall.

TACK!

• Svar på tråden Min tärna har noll koll!
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 11:03:40 följande:
    Men snälla du! Jag skrev väl absolut inte att man ska stå ut med allt det där?! Snarare skrev jag ju precis att det fanns en hel del skräckexempel i tråden.

Däremot tycker jag att du lät väldigt hård, vilket kan vara förståeligt efter dina erfaranheter, men att bara föreslå att tärnan ska "dumpas" kändes onödigt tufft eftersom vi saknar helhetsbilden kring TS:s tärna. Det jag menade är att man ska naturligtvis inte ha en tärna som är negativ till hela bröllopet, men man ska heller inte kräva att tärnan ska vara samtalspartner under planeringen eller möhippeplanerare. Båda uppdragen passar bra för vilken vän somhelst. Om de sedan ordnar en möhippa som du verkligen avskyr så kan man ju snarare ifrågasätta hur pass god vän det är. 

Min samtalspartner i planeringen är i första hand min blivande make. Därefter min mamma och en väninna som också ska gifta sig. Jag berättar för mina tärnor när de frågar, men jag ser det inte som att de måste prata bröllop med mig, eller göra inbjudningskort och pyssel med mig. 

Så, vad jag menar är att jag inte tycker det är rätt att dumpa en tärna för bristande engagemang. Om de är intresserade av att följa dig till vigseln iklädd korrekt klädsel, så behöver de faktiskt inte vara intresserade av alla de andra delarna i planeringen. 
    Hon skriver ju att tärnan är självcentrerad och tycker att hur HON ser ut är viktigare än bruden.
    När tärnan börjar göra bröllopet till något om HENNE så tycker jag att det är illa.

En tärna behöver inte hjälpa till med inbjudningar mm. Men hon måste också förstå att hon inte är mittpunkten denna dag. Och även om dom inte är intresserade så kan dom ju i alla fall lyssna på bruden. Kanske säga ifrån om dom tycker att det är jobbigt att "kan vi inte prata om nåt annat en stund? Jag förstår att du är uppe i förberedelserna och vi kan prata om det sen, men just nu skulle jag vilja prata om annat ett tag... "

Jag har sett liknande svar av dig i andra trådar.
    Ingen av de brudar som har klagat på sin tärna har sagt att dom vill att tärnan ska GÖRA saker, vad jag sett...
    Men det är ändå ditt främsta argument.

Min poäng är att det är faktiskt inte alltid bruden som är problemet när det skär sig med tärnan.
    Och om bruden klagar HÄR på sin tärna så är hon frustrerad och behöver få ur sig, kanske höra att andra har samma problem.
    Att få höra att dom kräver för mycket av sina tärnor (när du ju som du själv säger inte vet bakgrunden) känns lite taskigt.
    Många gånger är det nog oförstånd från tärnan. Eller att tärnan känner att "oj en sån stor uppgift, nu måste jag ha rätt klänning, rätt frisyr, rätt skor så jag ser så fin ut som möjligt"... Inte "hur kan jag hjälpa bruden att vara så fin som möjligt, hur kan jag komplettera henne och hennes vision?".

Här har ju TS en tärna som inte är bekant med svenska traditioner, som ändå vill vara tärna tydligen. Men som inte "orkar" ta reda på något själv om vad det innebär.
    Jag tycker inte att det är för höga krav att ställa när man ber sin vän att googla efter innebörden eller att låna en bok om bröllop och läsa delen om tärnans roll.
    Att inte "orka" är likställt med likgiltighet och ointresse. Och att som brud då känna att man liksom måste fjäska för och övertala sin tärna för varje liten detalj är extremt jobbigt.

Den biten är något du inte kan förstå om du inte varit i situationen själv... 
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-14 11:33:05 följande:
    Hon skriver ju att tärnan är självcentrerad och tycker att hur HON ser ut är viktigare än bruden.
    När tärnan börjar göra bröllopet till något om HENNE så tycker jag att det är illa.

En tärna behöver inte hjälpa till med inbjudningar mm. Men hon måste också förstå att hon inte är mittpunkten denna dag. Och även om dom inte är intresserade så kan dom ju i alla fall lyssna på bruden. Kanske säga ifrån om dom tycker att det är jobbigt att "kan vi inte prata om nåt annat en stund? Jag förstår att du är uppe i förberedelserna och vi kan prata om det sen, men just nu skulle jag vilja prata om annat ett tag... "

Ingen av de brudar som har klagat på sin tärna har sagt att dom vill att tärnan ska GÖRA saker, vad jag sett...

Min poäng är att det är faktiskt inte alltid bruden som är problemet när det skär sig med tärnan.
    Och om bruden klagar HÄR på sin tärna så är hon frustrerad och behöver få ur sig, kanske höra att andra har samma problem.
    Att få höra att dom kräver för mycket av sina tärnor (när du ju som du själv säger inte vet bakgrunden) känns lite taskigt.
    Många gånger är det nog oförstånd från tärnan. Eller att tärnan känner att "oj en sån stor uppgift, nu måste jag ha rätt klänning, rätt frisyr, rätt skor så jag ser så fin ut som möjligt"... Inte "hur kan jag hjälpa bruden att vara så fin som möjligt, hur kan jag komplettera henne och hennes vision?".

Här har ju TS en tärna som inte är bekant med svenska traditioner, som ändå vill vara tärna tydligen. Men som inte "orkar" ta reda på något själv om vad det innebär.
    Jag tycker inte att det är för höga krav att ställa när man ber sin vän att googla efter innebörden eller att låna en bok om bröllop och läsa delen om tärnans roll.
    Att inte "orka" är likställt med likgiltighet och ointresse. Och att som brud då känna att man liksom måste fjäska för och övertala sin tärna för varje liten detalj är extremt jobbigt.

Jag förstår varför Black Winged Angel skriver så. Det har faktiskt funnits väldigt många trådar genom åren där brudar gått i taket för att tärnan inte vill sitta sin enda lediga helg den månaden och klippa och klistra ihop inbjudningskort eller följt med in och ut i fem olika brudklänningsaffärer efter varandra på jakt efter den perfekta brudklänningen. En del har till och med sagt upp bekantskapen med dessa tärnor, som många gånger varit barndomsvänner.

I TS fall tycker jag däremot att det är berättigat att vara irriterad (och i ditt där inte ens tärnan vet om hon kommer på bröllopet). Det enda råd jag kan ge TS är att berätta för tärnan vad du tycker tillhör uppdraget och så får hon ta ställning till om det är något hon kan gå med på. Om inte är det bara att leta efter en annan tärna.
  • Sebastiána
    Jag tycker i och för sig inte att det tillhör tärnans uppgift att hjälpa bruden att vara så fin som möjligt. Som jag sagt tidigare har min tärna bara den uppgiften att hon ska gå med oss in i kyrkan, stå framme vid altaret och hålla min bukett. Jag bollar en del bröllopstankar med henne, vilket är naturligt eftersom hon är min syster, men jag bollar lika mycket idéer med min BM, min mamma och min pappa. Jag har bett alla dessa om smakråd när det gäller tex klänning. Min tärna har inte varit med alls, men sett foton.
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-02-14 11:44:11 följande:
    Jag förstår varför Black Winged Angel skriver så. Det har faktiskt funnits väldigt många trådar genom åren där brudar gått i taket för att tärnan inte vill sitta sin enda lediga helg den månaden och klippa och klistra ihop inbjudningskort eller följt med in och ut i fem olika brudklänningsaffärer efter varandra på jakt efter den perfekta brudklänningen. En del har till och med sagt upp bekantskapen med dessa tärnor, som många gånger varit barndomsvänner.

I TS fall tycker jag däremot att det är berättigat att vara irriterad (och i ditt där inte ens tärnan vet om hon kommer på bröllopet). Det enda råd jag kan ge TS är att berätta för tärnan vad du tycker tillhör uppdraget och så får hon ta ställning till om det är något hon kan gå med på. Om inte är det bara att leta efter en annan tärna.
    Jag är helt på det klara med att man inte kan begära att ens tärnor ska GÖRA saker, det är inte deras uppgift.
    Men när inte TS har sagt något om sånt så tycker jag ju inte att man ska läsa in det heller...
    Om man svarar på vad som är skrivet så räcker det ;)

Om det här hade varit en Bridezilla som krävde att hennes tärna skulle sitta i veckor i streck och knyta band runt inbjudningskorten och limma pajetter och fjädrar på menyerna och beklagade sig över att hennes tärna inte uppskattade detta så hade jag defenitivt hållt med Black Winged Angel istället... 
  • BlackWIngedAngel

Jag ifrågasatte snarare din kommentar än något som TS hade sagt. Visst finns det tillfällen när tärnor inte uppför sig som de ska, men som Sebastiána poängterade så har det varit många som kommit med rådet att man ska dumpa sina tärnor, så fort de inte lever upp till förväntningarna. Och jag tycker bara att man ska vara försiktig så att man inte fattar ett förhastat beslut om sådana saker, för det kan skapa osämja mellan annars goda vänner.

Många problem uppkommer faktiskt av missar i kommunikation. Om man har olika tankar om vad tärnuppgiften innebär, t.ex. Jag tror att det är vettigt att säga ifrån om vissa saker. Din tärna som försöker styra och ställa efter vad du uppger, hade jag definitivt satt mig ner och talat klarspråk med. Och att TS:s tärna inte tror på äktenskapet låter väldigt märkligt om man ska vara tärna. 

Däremot tycker jag inte att det är självklart att en tärna måste ordna möhippa eller vara jätteintresserad av alla andra delar av bröllopsplaneringen. Om TS däremot tycker att det är avgörande för hennes tärna så bör hon säga det till tärnan, rakt ut, och sedan fråga om tärnan är med på det.  
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 17:29:27 följande:
    Jag ifrågasatte snarare din kommentar än något som TS hade sagt. Visst finns det tillfällen när tärnor inte uppför sig som de ska, men som Sebastiána poängterade så har det varit många som kommit med rådet att man ska dumpa sina tärnor, så fort de inte lever upp till förväntningarna. Och jag tycker bara att man ska vara försiktig så att man inte fattar ett förhastat beslut om sådana saker, för det kan skapa osämja mellan annars goda vänner.

Många problem uppkommer faktiskt av missar i kommunikation. Om man har olika tankar om vad tärnuppgiften innebär, t.ex. Jag tror att det är vettigt att säga ifrån om vissa saker. Din tärna som försöker styra och ställa efter vad du uppger, hade jag definitivt satt mig ner och talat klarspråk med. Och att TS:s tärna inte tror på äktenskapet låter väldigt märkligt om man ska vara tärna. 

Däremot tycker jag inte att det är självklart att en tärna måste ordna möhippa eller vara jätteintresserad av alla andra delar av bröllopsplaneringen. Om TS däremot tycker att det är avgörande för hennes tärna så bör hon säga det till tärnan, rakt ut, och sedan fråga om tärnan är med på det.  
    Som brud så har man så mycket annat att hålla i huvudet än att smöra för sin tärna för att få denne att i alla fall bry sig om att titta ut en klänning (eller vad det nu kan vara).
    Om man har en tärna som man har försökt få att engagera sig i de bitar man faktist VILL att denne ska engagera sig i, men inte får respons så, ja då tycker jag att man ska dumpa denne.
    Det är nästan större chans att man blir osams om man ska gå och irritera sig på varandra i flera månader än om man säger att "du det här funkar inte, antingen skärper du dig eller så får jag välja någon annan".

Sen finns det givetvis brudar som har orimliga KRAV. Och där är det ju en helt annan sak...
    Jag misstänker att vi är inne på samma spår, men vi har olika sätt att uttrycka oss bara.
    VI behöver ju inte bli osams över detta i alla fall... ;)
  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-02-14 21:22:16 följande:
    Som brud så har man så mycket annat att hålla i huvudet än att smöra för sin tärna för att få denne att i alla fall bry sig om att titta ut en klänning (eller vad det nu kan vara).
    Om man har en tärna som man har försökt få att engagera sig i de bitar man faktist VILL att denne ska engagera sig i, men inte får respons så, ja då tycker jag att man ska dumpa denne.
    Det är nästan större chans att man blir osams om man ska gå och irritera sig på varandra i flera månader än om man säger att "du det här funkar inte, antingen skärper du dig eller så får jag välja någon annan".

Sen finns det givetvis brudar som har orimliga KRAV. Och där är det ju en helt annan sak...
    Jag misstänker att vi är inne på samma spår, men vi har olika sätt att uttrycka oss bara.
    VI behöver ju inte bli osams över detta i alla fall... ;)
    Jo, vi är inne på samma idé och självklart ska vi inte bli osams. *ler* 

Och efter att ha läst en del trådar på BT om så kan man konstatera att det finns en hel del brudar med krav, mer eller mindre rimliga. Så i all dumpa-tärnan-hets som uppstår ibland så försöker jag bara balansera upp diskussionen. I vissa fall är det berättigat att vara trött, arg och förolämpad över sin tärnas beteende. I andra lägen är det mer ologiskt och i många fall däremellan verkar det snarare som att brud och tärna pratar om varandra därför att bruden har sin uppfattning om vad tärnan ska göra och tärnan kanske har en annan uppfattning. Så länge man inte talar ur skägget så går man bara omkring och är sura på varandra då. Det är bara det jag försöker poängtera.

Om man har en bestämd uppfattning om vad en tärna ska göra det så är det viktigt att göra det klart för tärnan, så hon vet vad som gäller. Sedan får hon tacka ja eller nej och är kraven för höga får man även respektera att hon kanske tackar nej. Och vet hon reglerna och sedan inte lever upp till dem så tycker jag att det är helt okej att säga nej som brud också!
  • Zelmah
    Chicita skrev 2011-02-14 10:29:48 följande:
    Jag har inga direkta krav på mina tärnor.
    Jag har sagt att jag egentligen inte vill ha nån hippa exempelvis. Men OM vi ska göra något så vill jag hellst bara ha en trevlig tjejmiddag *typ*.
    Den tärna som krånglar för mig, tycker däremot att det är viktigt att förnedra och trycka ner mig. För det är så man ska göra... enligt henne...
    Så hon kan sitta och fälla elaka sårande kommentarer varje dag. Men om jag frågar henne ifall vi kan titta på modell och tyg till hennes klänning så har hon tusen ursäkter för att hon inte kan. Och hon säger rätt ut att hon inte tycker att mitt tema är intressant, hon vill att jag ska göra undantag för henne. Så på mitt medeltidsbröllop så ska hon alltså få komma med en modern klänning... ?? 
    Hon kan välja på massa olika modeller, olika tyger, bara hon har något grönt i och håller sig till 1300-tal (vilket är rätt drottninglika kläder, jag kräver ju inte något omöjligt liksom. Hon behöver inte komma i säck och aska... Det fanns många olika modeller för olika kroppstyper då och hon kan välja fritt bland dom).

Om man känner sig hindrad, besviken och nedslagen.
    Om man får smäll på smäll för att tärnan har blivit en översittare som ska få en att ändra sitt bröllop för att det ska passa HENNE bättre...
    Då tycker jag faktist att det är helt rätt att dumpa den tärnan och ta en annan. Eller att helt vara utan tärna...

Jag har tagit in någon annan istället för min sura "kompis".
    Om hon i slutänden bestämmer sig för att vara tärna så blir hon den udda, den utan marskalk.
    Hon har krav på bordsplaceringen, hon har krav på maten, hon vill inte ha en viss fyllning i tårtan osv osv...
    Vem är det som gifter sig? Hon eller jag???

Alla problem uppstår inte i att bruden har för stora krav.
    Vissa tärnor är problemet. 
    Denna människan låter ju som en ärkebitch... ursäkta men varför ville du ha henne som tärna från första början? Ledsen, men på beskrivningen att hon vill få möjlighet att kunna fälla elaka kommentarer om dig m.m så verkar hon inte vara en särskilt trevlig vän... Varför umgås med människor som är självcentrerade och gillar att trycka ner en för att själv må bättre... Nu kan ju jag inte er historia men det låter inte som en bra vän i mina öron.

annars är jag i övrigt inne på Sebastiánas o Blackwingedangels inlägg angående att många brudar har orimliga förväntningar o krav på sina tärnor. Men jag slipper hursom helst alla sådana problem eftersom jag kommer att ha min bror som brudmarsalk och han får ta den kostym han vill, han behöver inte köpa nytt om han inte har råd eller lust. Skönt o inte behöva tänka på tärnklännighar hit o dit faktiskt. Bara brorsan är med på den stora dagen o kan hålla mina blommor o så så är jag nöjd :) Allt annat föredrar jag att göra själv, och i samtycke med min m2b. Har faktisk inget direkt behov att bolla idéer med någon utöver här på BT.
  • TheD
    Zelmah skrev 2011-02-15 01:35:14 följande:
    Denna människan låter ju som en ärkebitch...
    "Ärkebitch" haha :D det ska jag ha som smeknamn på någon sida hahahaha! Det är vad vissa ska som text på tröjor i High School/collegefilmer ;)
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 23:55:05 följande:
    Jo, vi är inne på samma idé och självklart ska vi inte bli osams. *ler* 

Och efter att ha läst en del trådar på BT om så kan man konstatera att det finns en hel del brudar med krav, mer eller mindre rimliga. Så i all dumpa-tärnan-hets som uppstår ibland så försöker jag bara balansera upp diskussionen. I vissa fall är det berättigat att vara trött, arg och förolämpad över sin tärnas beteende. I andra lägen är det mer ologiskt och i många fall däremellan verkar det snarare som att brud och tärna pratar om varandra därför att bruden har sin uppfattning om vad tärnan ska göra och tärnan kanske har en annan uppfattning. Så länge man inte talar ur skägget så går man bara omkring och är sura på varandra då. Det är bara det jag försöker poängtera.

Om man har en bestämd uppfattning om vad en tärna ska göra det så är det viktigt att göra det klart för tärnan, så hon vet vad som gäller. Sedan får hon tacka ja eller nej och är kraven för höga får man även respektera att hon kanske tackar nej. Och vet hon reglerna och sedan inte lever upp till dem så tycker jag att det är helt okej att säga nej som brud också!
    Där är vi överens Glad
Svar på tråden Min tärna har noll koll!