• Luc

Min tärna har noll koll!

Har ett litet dilemma..

Min tärna har noll koll och hon är dessutom ganska ego har det visat sig.
    När vi träffas pratar hon bara om hur hon ska se ut, hur hon ska hitta en klänning, gå ner i vikt, fixa håret, hur hon ska fixa sminket... känns ibland som om det är jag som är tärnan och hon bruden..

Hon har aldrig varit på ett svenskt bröllop och tycker sig inte veta hur det går till. Jag har föreslagit att hon kan låna min bröllopsbok jag har hemma och läsa men det har hon sagt att hon inte orkar med. Jag har berättat om att det finns massor av info på nätet (typ bröllopstorget) men det har hon också sagt att det orkar hon inte med.
    Jag har berättat så mycket som möjligt men jag saknar intresset från hennes sida.

Hon frågade hur det går till med möhippa och jag berättade om de möhippor jag varit på. Hon sa att det vore bättre om jag bara berättar hur jag ville ha min möhippa än att hon ska behöva planera. Men grejjen är ju att man ska bli överraskad?! hallå!

Hon har i efterhand också sagt att hon först blev besviken när jag frågade henne om hon ville vara min tärna, eftersom hon inte tror på äktenskap som företeelse, men att hon nu tycker att det ska bli kul eftersom hon ser det som ett tillfälle att gå ner i vikt, bli stylad och bli lite mer feminin (hon är lite "lost" när det gäller girlie stuff)..

Nu har jag skrivit ner en guide till henne vad hennes roll är och vad det innebär att vara tärna, eftersom hon så ogärna vill ta reda på det själv.

SKa det vara så här? Ångrar valet av tärna. Hur ska jag göra?

Tack för att du orkade läsa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 10:43

Hej!

Tack för alla kommentarer och inlägg. Det märks att människor är olika för det finns många olika åsikter.

Jag har nu pratat med min tärna och hon vill fortfarande gärna vara tärna och ser det som en ära. Guiden visade sig var en bra grej att ordna, kan rekommenderas, så vet man var man har varandra.
    Jag har tack vare era kommentarer också insett att det inte bara behöver vara hon som hjälper mig med allt, det finns också andra vänner och familj som intresserar sig för bröllopet och som mer än gärna ställer upp. De kan även vara bättre lämpade i vissa fall.

TACK!

• Svar på tråden Min tärna har noll koll!
  • JustMeAndMyLove
    Wintercandles skrev 2011-02-13 23:31:46 följande:
     När hon nämde att vi inte borde gifta oss alls pga att det tar för lång tid att skilja sig rann bägaren över.

Lycka till
    AH?! Men vilken j*vla kommentar :O
  • Wintercandles
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-13 23:36:31 följande:
    AH?! Men vilken j*vla kommentar :O
    Ja eller hur man nu ska uttrycka det...Kan säga att man blir ganska förvånad & helt tappar orden till en början tills orden smält in.
  • JustMeAndMyLove
    Wintercandles skrev 2011-02-13 23:48:28 följande:
    Ja eller hur man nu ska uttrycka det...Kan säga att man blir ganska förvånad & helt tappar orden till en början tills orden smält in.
    Förstår det... jag hade nog haft svårt att återknyta den vänskapen.. Skulle känna mig väldigt kränkt tror jag :/
  • BlackWIngedAngel
    Sackhina skrev 2011-02-13 22:26:20 följande:
    Iaf har jag nu hört på omvägar att hon tänkt sig att vara tärna så jag frågade och jodå, men hon vill inte vara framme i kyrakn, inte ha klänning, inte dansa eller hålla tal. FINE jag struntar eg i om hon hålller tal osv... man det vore ju kul om hon ville göra NÅGOT!
    Fast då känns det ju ganska enkelt att avsäga henne uppdraget. Att vara tärna är att följa brudparet in, iklädd en klänning. Kan hon inte det så är hon ju ingen tärna. Det hade i alla fall inte jag haft svårt att förklara för en kompis som blivit tillfrågad. 
  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-02-13 20:22:21 följande:
    ÅH vad jag känner igen mig... 
    Har samma problem jag med.

Hoppas det löser sig för dig, om du tycker att det inte funkar och att hon i stället blir en black om foten, så dumpa henne och välj en ny.
    Lycka till 
    Det där kändes väldigt hårt. Visst har jag läst en del skräckexempel i den här tråden, som gör att man kan förstå varför vissa ville byta tärna. Men många gånger känns det som att brudarna har för höga krav på sina tärnor och att de inte varit tillräckligt tydliga med vad de förväntar sig. Om tärnan inte vet vilka krav bruden ställer; Hur ska hon då kunna leva upp till dem? Eller meddela att hon inte kan leva upp till dem, för den delen!?
  • Sebastiána

Jag tycker att det rent allmänt ställs alldeles för stora krav på tärnor nu för tiden, men några krav är ju absolut grundläggande och det är bl.a att de 1) Ska kunna komma på bröllopet och 2) tror på äktenskapet, om inte för egen del så för andras och åtminstone för brudparets del.

Min tärna har länge tyckt att jag och min blivande borde "stadga oss". Så länge att när det väl blev bestämt kom det som en total överaskning för henne Hennes största problem är att klänningen hon vill ha (jättefin) fortfarande är lite liten. Vad ska hon göra om hon inte kommer i den?! Tack och lov att vi inte har något färgtema!

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-13 20:32:16 följande:
    Som shakynose poängterade är det ju inte självklart att hon ska vara ansvarig för hippan. Det är ju upp till brudens närmaste vänner och vilken av dessa som vill. Det kan ju många gånger sammanfalla med att man kanske har valt sin bästa vän till tärna och att denna därför sköter hippan också, men det är inget som egentligen hör ihop med uppgiften som tärna.

Faktum är att många har betydligt fler krav på vad tärnorna ska göra idag än vad man traditionellt har haft på tärnor i Sverige. När mina föräldrar gifte sig så förväntades det inget annat av tärnan än att hon skulle skaffa sig en klänning (möjligtvis en som matchar med de andras, om det fanns fler tärnor), hålla buketten under vigseln och att gå efter brudparet in i kyrkan. Det var allt. Så allt man förväntar sig därutöver ska man tydligt prata med sin tärna om.  

Sedan kan man naturligtvis ha önskemål om att nära vänner ska visa engagemang och intresse för att man ska gifta sig, men inte nödvändigtvis på detaljnivå. Det önskemålet är dock baserat på att man är goda vänner snarare än att den ena ska vara tärna åt den andra. 
    Bra skrivet!
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-14 00:15:03 följande:
    Det där kändes väldigt hårt. Visst har jag läst en del skräckexempel i den här tråden, som gör att man kan förstå varför vissa ville byta tärna. Men många gånger känns det som att brudarna har för höga krav på sina tärnor och att de inte varit tillräckligt tydliga med vad de förväntar sig. Om tärnan inte vet vilka krav bruden ställer; Hur ska hon då kunna leva upp till dem? Eller meddela att hon inte kan leva upp till dem, för den delen!?
    Så man ska alltså vara ok med att ens tärna inte ens verkar intresserad av att vara tärna?
    Att det känns som att dom sätter käppar i hjulen för en och att dom försöker "ta över" och vara huvudperson på bröllopet...
    När det är viktigare hur DOM ser ut, än mina känslor och tankar?

Jag har inga direkta krav på mina tärnor.
    Jag har sagt att jag egentligen inte vill ha nån hippa exempelvis. Men OM vi ska göra något så vill jag hellst bara ha en trevlig tjejmiddag *typ*.
    Den tärna som krånglar för mig, tycker däremot att det är viktigt att förnedra och trycka ner mig. För det är så man ska göra... enligt henne...
    Så hon kan sitta och fälla elaka sårande kommentarer varje dag. Men om jag frågar henne ifall vi kan titta på modell och tyg till hennes klänning så har hon tusen ursäkter för att hon inte kan. Och hon säger rätt ut att hon inte tycker att mitt tema är intressant, hon vill att jag ska göra undantag för henne. Så på mitt medeltidsbröllop så ska hon alltså få komma med en modern klänning... ?? 
    Hon kan välja på massa olika modeller, olika tyger, bara hon har något grönt i och håller sig till 1300-tal (vilket är rätt drottninglika kläder, jag kräver ju inte något omöjligt liksom. Hon behöver inte komma i säck och aska... Det fanns många olika modeller för olika kroppstyper då och hon kan välja fritt bland dom).

Om man känner sig hindrad, besviken och nedslagen.
    Om man får smäll på smäll för att tärnan har blivit en översittare som ska få en att ändra sitt bröllop för att det ska passa HENNE bättre...
    Då tycker jag faktist att det är helt rätt att dumpa den tärnan och ta en annan. Eller att helt vara utan tärna...

Jag har tagit in någon annan istället för min sura "kompis".
    Om hon i slutänden bestämmer sig för att vara tärna så blir hon den udda, den utan marskalk.
    Hon har krav på bordsplaceringen, hon har krav på maten, hon vill inte ha en viss fyllning i tårtan osv osv...
    Vem är det som gifter sig? Hon eller jag???

Alla problem uppstår inte i att bruden har för stora krav.
    Vissa tärnor är problemet. 
  • weddingdreams

Usch vilka tärnor..
    jag har valt att ha min tre systrar... Min syster som bara är ett år yngre än mig får fungera lite som förstatärna och det enda hos sagt är att hon helst inte vill hålla tal. Och det tycker jag är helt OK...
    jag har sagt vilka klänningar jag skulle vilja att dom hade eller vilken färg.. men som tur va fann vi en som passar alla tre perfekt plus att den dessutom finns i vitt så jag på kvällen kan ha deras lila klänning i vitt och vi alla ser likadana ut.. tyckte det va en kul grej.
    Däremot lägger jag inga grejer på mina tärnor.. Jag är ett kontrollfreak så jag sköter helst allt själv, intemköhippa, den som vill göra det för mig för göra det. jag har sagt att jag vägrar gå ur bilen om jag ser nått med höjder eller djur att göra... Har pikat om att jag älskar ålandskryssningar..;)

• BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-02-14 10:29:48 följande:
    Så man ska alltså vara ok med att ens tärna inte ens verkar intresserad av att vara tärna?
    Att det känns som att dom sätter käppar i hjulen för en och att dom försöker "ta över" och vara huvudperson på bröllopet...
    När det är viktigare hur DOM ser ut, än mina känslor och tankar?

Jag har inga direkta krav på mina tärnor.
    Jag har sagt att jag egentligen inte vill ha nån hippa exempelvis. Men OM vi ska göra något så vill jag hellst bara ha en trevlig tjejmiddag *typ*.
    Den tärna som krånglar för mig, tycker däremot att det är viktigt att förnedra och trycka ner mig. För det är så man ska göra... enligt henne...
    Så hon kan sitta och fälla elaka sårande kommentarer varje dag. Men om jag frågar henne ifall vi kan titta på modell och tyg till hennes klänning så har hon tusen ursäkter för att hon inte kan. Och hon säger rätt ut att hon inte tycker att mitt tema är intressant, hon vill att jag ska göra undantag för henne. Så på mitt medeltidsbröllop så ska hon alltså få komma med en modern klänning... ?? 
    Hon kan välja på massa olika modeller, olika tyger, bara hon har något grönt i och håller sig till 1300-tal (vilket är rätt drottninglika kläder, jag kräver ju inte något omöjligt liksom. Hon behöver inte komma i säck och aska... Det fanns många olika modeller för olika kroppstyper då och hon kan välja fritt bland dom).

Om man känner sig hindrad, besviken och nedslagen.
    Om man får smäll på smäll för att tärnan har blivit en översittare som ska få en att ändra sitt bröllop för att det ska passa HENNE bättre...
    Då tycker jag faktist att det är helt rätt att dumpa den tärnan och ta en annan. Eller att helt vara utan tärna...

Jag har tagit in någon annan istället för min sura "kompis".
    Om hon i slutänden bestämmer sig för att vara tärna så blir hon den udda, den utan marskalk.
    Hon har krav på bordsplaceringen, hon har krav på maten, hon vill inte ha en viss fyllning i tårtan osv osv...
    Vem är det som gifter sig? Hon eller jag???

Alla problem uppstår inte i att bruden har för stora krav.
    Vissa tärnor är problemet. 
    Men snälla du! Jag skrev väl absolut inte att man ska stå ut med allt det där?! Snarare skrev jag ju precis att det fanns en hel del skräckexempel i tråden.

Däremot tycker jag att du lät väldigt hård, vilket kan vara förståeligt efter dina erfaranheter, men att bara föreslå att tärnan ska "dumpas" kändes onödigt tufft eftersom vi saknar helhetsbilden kring TS:s tärna. Det jag menade är att man ska naturligtvis inte ha en tärna som är negativ till hela bröllopet, men man ska heller inte kräva att tärnan ska vara samtalspartner under planeringen eller möhippeplanerare. Båda uppdragen passar bra för vilken vän somhelst. Om de sedan ordnar en möhippa som du verkligen avskyr så kan man ju snarare ifrågasätta hur pass god vän det är. 

Min samtalspartner i planeringen är i första hand min blivande make. Därefter min mamma och en väninna som också ska gifta sig. Jag berättar för mina tärnor när de frågar, men jag ser det inte som att de måste prata bröllop med mig, eller göra inbjudningskort och pyssel med mig. 

Så, vad jag menar är att jag inte tycker det är rätt att dumpa en tärna för bristande engagemang. Om de är intresserade av att följa dig till vigseln iklädd korrekt klädsel, så behöver de faktiskt inte vara intresserade av alla de andra delarna i planeringen. 
Svar på tråden Min tärna har noll koll!