Chicita skrev 2011-02-14 11:33:05 följande:
Hon skriver ju att tärnan är självcentrerad och tycker att hur HON ser ut är viktigare än bruden.
När tärnan börjar göra bröllopet till något om HENNE så tycker jag att det är illa.
En tärna behöver inte hjälpa till med inbjudningar mm. Men hon måste också förstå att hon inte är mittpunkten denna dag. Och även om dom inte är intresserade så kan dom ju i alla fall lyssna på bruden. Kanske säga ifrån om dom tycker att det är jobbigt att "kan vi inte prata om nåt annat en stund? Jag förstår att du är uppe i förberedelserna och vi kan prata om det sen, men just nu skulle jag vilja prata om annat ett tag... "
Jag har sett liknande svar av dig i andra trådar.
Ingen av de brudar som har klagat på sin tärna har sagt att dom vill att tärnan ska GÖRA saker, vad jag sett...
Men det är ändå ditt främsta argument.
Min poäng är att det är faktiskt inte alltid bruden som är problemet när det skär sig med tärnan.
Och om bruden klagar HÄR på sin tärna så är hon frustrerad och behöver få ur sig, kanske höra att andra har samma problem.
Att få höra att dom kräver för mycket av sina tärnor (när du ju som du själv säger inte vet bakgrunden) känns lite taskigt.
Många gånger är det nog oförstånd från tärnan. Eller att tärnan känner att "oj en sån stor uppgift, nu måste jag ha rätt klänning, rätt frisyr, rätt skor så jag ser så fin ut som möjligt"... Inte "hur kan jag hjälpa bruden att vara så fin som möjligt, hur kan jag komplettera henne och hennes vision?".
Här har ju TS en tärna som inte är bekant med svenska traditioner, som ändå vill vara tärna tydligen. Men som inte "orkar" ta reda på något själv om vad det innebär.
Jag tycker inte att det är för höga krav att ställa när man ber sin vän att googla efter innebörden eller att låna en bok om bröllop och läsa delen om tärnans roll.
Att inte "orka" är likställt med likgiltighet och ointresse. Och att som brud då känna att man liksom måste fjäska för och övertala sin tärna för varje liten detalj är extremt jobbigt.
Den biten är något du inte kan förstå om du inte varit i situationen själv...
Jag förstår varför Black Winged Angel skriver så. Det har faktiskt funnits väldigt många trådar genom åren där brudar gått i taket för att tärnan inte vill sitta sin enda lediga helg den månaden och klippa och klistra ihop inbjudningskort eller följt med in och ut i fem olika brudklänningsaffärer efter varandra på jakt efter den perfekta brudklänningen. En del har till och med sagt upp bekantskapen med dessa tärnor, som många gånger varit barndomsvänner.
I TS fall tycker jag däremot att det är berättigat att vara irriterad (och i ditt där inte ens tärnan vet om hon kommer på bröllopet). Det enda råd jag kan ge TS är att berätta för tärnan vad du tycker tillhör uppdraget och så får hon ta ställning till om det är något hon kan gå med på. Om inte är det bara att leta efter en annan tärna.