Chicita skrev 2011-02-14 10:29:48 följande:
Så man ska alltså vara ok med att ens tärna inte ens verkar intresserad av att vara tärna?
Att det känns som att dom sätter käppar i hjulen för en och att dom försöker "ta över" och vara huvudperson på bröllopet...
När det är viktigare hur DOM ser ut, än mina känslor och tankar?
Jag har inga direkta krav på mina tärnor.
Jag har sagt att jag egentligen inte vill ha nån hippa exempelvis. Men OM vi ska göra något så vill jag hellst bara ha en trevlig tjejmiddag *typ*.
Den tärna som krånglar för mig, tycker däremot att det är viktigt att förnedra och trycka ner mig. För det är så man ska göra... enligt henne...
Så hon kan sitta och fälla elaka sårande kommentarer varje dag. Men om jag frågar henne ifall vi kan titta på modell och tyg till hennes klänning så har hon tusen ursäkter för att hon inte kan. Och hon säger rätt ut att hon inte tycker att mitt tema är intressant, hon vill att jag ska göra undantag för henne. Så på mitt medeltidsbröllop så ska hon alltså få komma med en modern klänning... ??
Hon kan välja på massa olika modeller, olika tyger, bara hon har något grönt i och håller sig till 1300-tal (vilket är rätt drottninglika kläder, jag kräver ju inte något omöjligt liksom. Hon behöver inte komma i säck och aska... Det fanns många olika modeller för olika kroppstyper då och hon kan välja fritt bland dom).
Om man känner sig hindrad, besviken och nedslagen.
Om man får smäll på smäll för att tärnan har blivit en översittare som ska få en att ändra sitt bröllop för att det ska passa HENNE bättre...
Då tycker jag faktist att det är helt rätt att dumpa den tärnan och ta en annan. Eller att helt vara utan tärna...
Jag har tagit in någon annan istället för min sura "kompis".
Om hon i slutänden bestämmer sig för att vara tärna så blir hon den udda, den utan marskalk.
Hon har krav på bordsplaceringen, hon har krav på maten, hon vill inte ha en viss fyllning i tårtan osv osv...
Vem är det som gifter sig? Hon eller jag???
Alla problem uppstår inte i att bruden har för stora krav.
Vissa tärnor är problemet.
Men snälla du! Jag skrev väl absolut inte att man ska stå ut med allt det där?! Snarare skrev jag ju precis att det fanns en hel del skräckexempel i tråden.
Däremot tycker jag att du lät väldigt hård, vilket kan vara förståeligt efter dina erfaranheter, men att bara föreslå att tärnan ska "dumpas" kändes onödigt tufft eftersom vi saknar helhetsbilden kring TS:s tärna. Det jag menade är att man ska naturligtvis inte ha en tärna som är negativ till hela bröllopet, men man ska heller inte kräva att tärnan ska vara samtalspartner under planeringen eller möhippeplanerare. Båda uppdragen passar bra för vilken vän somhelst. Om de sedan ordnar en möhippa som du verkligen avskyr så kan man ju snarare ifrågasätta hur pass god vän det är.
Min samtalspartner i planeringen är i första hand min blivande make. Därefter min mamma och en väninna som också ska gifta sig. Jag berättar för mina tärnor när de frågar, men jag ser det inte som att de måste prata bröllop med mig, eller göra inbjudningskort och pyssel med mig.
Så, vad jag menar är att jag inte tycker det är rätt att dumpa en tärna för bristande engagemang. Om de är intresserade av att följa dig till vigseln iklädd korrekt klädsel, så behöver de faktiskt inte vara intresserade av alla de andra delarna i planeringen.