water lily skrev 2011-02-16 17:12:02 följande:
Om lagning vet jag ingenting, men däremot så skiljer det ofta i pris eftersom det ofta är helt annat kvalitet både i färg och renhet på diamanterna hos guldsmed jämfört med exempelvis guldfynd. Min guldsmed har kvalitén Top wesselton VVS. VVS är en renhetsgrad och den tredje bästa efter ettan Flawless och tvåan Internally flawless (av totalt åtta kvalitéer. De två högsta är oerhört dyra, kanske har tex kronprinsessan någon av dem i sin ring. Top Wesselton är en färg och den näst bästa av nio stycken grovt räknat (andra-tredje bästa av fler än 16 olika nivåer om man räknar noggrannt). Citat från Schalins:
Schalins Ringar är normalt infattade med Wesselton VS (WVS) för diamanter 0,04 ct och större och med Wesselton SI (WSI) för mindre diamanter. Andra kvaliteter kan offereras.
De har alltså en nivå sämre färg och en till två nivåer sämre renhet än min ring från guldsmed. Har man större diamanter så syns skillnaden. Alla kanske inte bryr sig om det men det är därför det är skillnad i pris, plus att det naturligtvis kostar mer att få en handgjord ring bara för dig efter dina önskemål än en fabriksgjord. På Guldfynds hemsida t ex kan man inte ens hitta vad de har för kvalitéer på sina diamanter, eller hur många carat en viss ring har, bara pris... det tycker jag säger en hel del.
Tack för svaret :)