• bruden

Är det B med ringar från guldfynd?

pyret och snöflingan skrev 2011-07-27 18:25:59 följande:
    Det syns ju på långa vägar vad det är för skillnad på Guldfynd och riktiga diamanter och riktig guld från riktig Guldsmed. På bilden är min förlovningsring och vigselring, vi har sett hur guldfyndringar ser ut, knappt att det ser ut som diamanter.. Knappt någon glans på guldet. Varför ens lägga ner 3000 kr ??? Skulle ALDRIG vi göra!! Det ska hålla hela livet, då ska man ha ringar som man älskar!

Men men smaken är ju som baken, olika...

Mina ringar kostade 36000 tillsammans.
    Din släta ring påminner VÄLDIGT mycket om min släta förlovningsring som jag hade med exet. Den köpte jag på Guldfynd
    Jag skulle aldrig i hela livet köpa ringar för 36tusen. NO WAY! Jag har pengarna men skulle aldrig göra det. Jag värderar tyvärr (??) inte mitt liv med min blivande man i pengar och värdesaker. Vi värderar det på annat istället som ger oss minnen för livet, glädje och gemenskap, kärlek och skratt. Vi har andra värden helt enkelt.
  • bruden
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-28 21:57:54 följande:
    Jag förstår att du ser alla släta ringar som samma, och det gör man kanske om man handlar på Guldfynd. Men om man förstår att det är också vikten och tjockleken på ringar och kvaliteten som gör skillnaden, inte minst att det är guldsmeden som har gjort ringen. Guldfynd har fabrikstillverkade ringar och det är skillnad. Jag värderar inte mitt liv med saker som jag äger heller men ringar på fingret är något man ser varje dag och det är viktigt att man är nöjd med dessa. Tyvärr så minnen, glädje och gemenskap, kärlek och skratt är känslor, alltså inget man tar på vilket med tiden tynar bort tyvärr. Det man har kvar är ju kärleken och glädjen för varandra men ändå så ringarna är symbolen för dessa känslor och de kan man ta på vilket gör att man (iaf jag) upplever kärleken som vi har för varandra genom att bara tittat på mina ringar.
    Jag har handlat hos välrenommerade guldsmeder också så nedvärdera mig inte bara för att jag och mitt ex köpte ringarna på Guldfynd! Faktumär att när jag sålde min vigselring hos en guldsmed så var han mäkta imponerad av det fina arbetet och ringens kvalitet Den som var från Guldfynd!
    Jag upplever också kärleken genom våra ringar men det betyder inte att ringarna måste kosta skjortan för att de ska vara värdefulla. För mig är det affektionsvärdet som betyder mest, inte prislappen.
    baby freeze skrev 2011-07-28 22:54:11 följande:
    Men känslorna blir ju inte mer värdefulla bara för att ens ring är dyr!
    Amen!
  • bruden
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-29 09:20:49 följande:
    Du nedvärderar våra ringar. Du känner dig nedvärderad är inte mitt fel. Jag har bara sagt vad vi har gjort.
    Du värdesätter dina guldfynd fabrikstillverkade ringar, jag värdesätter mina guldsmedsringar som är unika i sitt slag men vill man ha en ring som är producerad i miljontals upplaga så är det bra för dig.
    Alla gillar inte en fin bil, vissa köper Skoda andra köper Chevrolet Camaro eller Ferrari..
    Jag har inte sagt att det är mina nuvarande ringar som är från Guldfynd utan det var min vigselring med exet. Däremot var det en guldsmed som köpte dem och han tyckte det var väldigt fin kvalitet på den. Det var ju "bara" en ring från Guldfynd. Jag sk***r i var andra köper sina ringar, vad de kostar osv. För MIG betyder inte prislappen ett smack! Jag hade kunnat ha en ring för 40tusen men jag vill inte ha det. Jag är mer än nöjd med min ring jag får. För mig kommer den innebära ett minne för livet. Mina minnen kan jag inte värdera i pengar så därför har ringens prislapp noll betydelse för mig.
  • bruden
    wahlstrm skrev 2011-07-30 16:22:15 följande:
    Inte per automatik,
    men om man lägger de pengarna man sparade in och gör kul saker ihop istället så kan det nog hjälpa till :)

En regnig dag är det lättare att värma hjärtat med ett fint minne än en dyr ring..
    Amen to that!!{#emotions_dlg.flower}
  • bruden
    wahlstrm skrev 2011-07-30 18:09:29 följande:
    Haha, jag vet att 90% av världen befolkning sätter det materiella först, jag var en av dem i många år.
    Nu försöker jag så gott jag kan att sprida små tankefrö om hur livet på andra sidan är ;)
    Säger inte att någon måste eller bör byta, menar bara att det finns andra sätt att se på saker.

Jag älskade min vigselring, det var det snyggaste smycket jag sett i hela mitt liv..
    20g vitt guld, det lät som man tappade en tegelsten i golvet när man la den ifrån sig..
    Den var svindyr och min exfrus ring kostade nästan 3 ggr så mycket..

Men tiden jag fick lägga på att vara ifrån min realtion för att ha råd med allt man skulle ha i materiell väg,
    samt den lägre kvaliten det blev på den tiden man väl fick ihop sen, det kostade relationen till slut..
    När man väl sågs så var det ju dags för tvätten, åka handla, storstäda osv..

När vi skijde oss och jag stannade upp och tittade mig om kring så hade vi typ 3st av allt,
    men på vägen hade vi missat att leva livet ihop..

Hädanefter ska det till mycket för att jag ska offra tid ifrån den jag älskar för att skaffa mig materiella ting.
    Har jag pengarna över så får saker kosta vad om vill, men jag skulle inte offra speciellt mycket för det.

Det kändes lite lätt bittert ibörjan att ha slarvat bort en relation med en person som egentligen var viktigare än allt annat för mig just då. Man får dock se livet som en skola och det är bara att tacka för allt man lär sig :)

Nu lever jag i en ny relation med betydligt mindre fokus på det materiella, men med betydligt fler mysiga sovmornar och tidiga eftermiddagar ihop :) #underbart Hjärta
    Du är inte ensam. Been there, done that.
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?