Zelmah skrev 2011-02-15 23:51:43 följande:
vid en begravning avlägger man inga löften inför gud och dyl. det är väl den främsta skillnaden där emellan. Min enda koppling till kyrkan är mina anhörigas begravningar och de fungerar på ett helt annat sätt än att inför gud avlägga löften som man och hustru. När t ex min mamma dog behövde inte vi lova något eller svära vid något inför gud precis...Vi bekräftar inte någon tro under en begravning. Har svårt att se jämförelsen att begravning och bröllop i kyrkans rum innebär samma sak ärligt talat... Tycker inte att det är respektlöst att ha begravningar i kyrkan trots man inte är troende många vill ha den avslutande ceremonin som hedrar den döda och en begravningsplats att sedan kunna besöka osv. en begravning är också tillfälle för alla utanför familjen att kunna visa deltagande och tanke till de närmst anhöriga, en begravning är oxå oftast öppen för alla som vill delta... inte jämförbart med vigsel o troende eller ej... men att lova saker inför en gud som man inte ens tror på... det är hyckleri. Precis som flera andra säger så är kyrkan inte en bara en kuliss...
Tror man inte på gud förstår i alla fall inte jag varför man ska gifta sig i kyrkan. Själv är jag varken döpt eller konfirmerad och skulle därför aldrig ens komma på tanken att gifta mig i kyrkan. Men min kusin eller mormor däremot går jag på begravning för och tycker inte att det är nåt hyckleri eller brist i respekt för kyrkans rum eftersom det finns en distinkt skillnad mellan dessa ceremonier och deras funktion och alternativ.
Man bekräftar väl inte någon tro under vigseln heller?
Lovar man inte varandra med gud som vitne?
ser inte så stor skillnad på det och begravning man kan ju begravas borgligt också?
Det är ju int samma som dop ,så man döper barnet in i den kristna tron.( inte till namnet som folk verkar tro)