• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • polkapinne

Jag är inte troende. Jag är döpt och konfimerad men det är pga tradition.
    Jag vill också gifta mig i kyrkan - av tradition. Har alltid drömt om ett kyrkobröllop. Tycker det är vackert.

Min blivande är mer troende än mig men för honom spelar det ingen roll var vi gifter oss så kyrkan är mitt val. Annars går jag inte i kyrkan alls. Om det inte är för att någon blir just döpt, konfimerad eller gift.  

• Oniq
    polkapinne skrev 2011-02-15 22:05:30 följande:
    Jag är inte troende. Jag är döpt och konfimerad men det är pga tradition.
    Jeepers creepers... Hoppas att du vet vad ordet konfirmation står för.
  • Reebok84

Jag är inte troende. Är inte ens med i svenska kyrkan men vi skall gifta oss i kyrkan för jag tycker det är fint och mysig. Har alltid drömt om attha kyrkobröllop men då av den anledningen att jag tycker att kyrkorna är fina ( dock inte alla, gäller att hitta de som är mysiga)

• passionsblomman
    Reebok84 skrev 2011-02-15 22:12:59 följande:
    Jag är inte troende. Är inte ens med i svenska kyrkan men vi skall gifta oss i kyrkan för jag tycker det är fint och mysig. Har alltid drömt om attha kyrkobröllop men då av den anledningen att jag tycker att kyrkorna är fina ( dock inte alla, gäller att hitta de som är mysiga)
    Är din man medlem då? För annars har ni ett problem.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • polkapinne
    Oniq skrev 2011-02-15 22:09:31 följande:
    Jeepers creepers... Hoppas att du vet vad ordet konfirmation står för.
    Va?
  • Reebok84
    passionsblomman skrev 2011-02-15 22:15:18 följande:
    Är din man medlem då? För annars har ni ett problem.
    Japp min man är medlem. Han är dock inte troende heller men har inte gått ur än.

Jag vet att det kan vara ett problem annars. Har hört att man kan få viga sig ändå men att man får betala för det men vet inte hundra om det är så. Alla kyrkor tillåter det nog inte
  • passionsblomman
    Reebok84 skrev 2011-02-15 22:18:16 följande:
    Japp min man är medlem. Han är dock inte troende heller men har inte gått ur än.

Jag vet att det kan vara ett problem annars. Har hört att man kan få viga sig ändå men att man får betala för det men vet inte hundra om det är så. Alla kyrkor tillåter det nog inte
    Dåså. Ville bara kolla så att ni visste det. Nej, man kan helt vägras också.
  • Oniq
    polkapinne skrev 2011-02-15 22:16:46 följande:
    Va?
    Konfirmation - Man konfirmerar/bekräftar sin tro till gud.
  • Zelmah
    polkapinne skrev 2011-02-15 22:16:46 följande:
    Va?
    konfirmation = confirmation - bekräftelse. Du bekräftar att du är kristen ska följa den kristna tron.
  • ClaraH

Första gången jag gifte mig så blev det kyrkligt. Jag var inte heller då troende men ville av traditionella skäl gifta mig kyrkligt. Nu är jag äldre och jag kan inte göra samma sak igen. Det känns helt fel att gifta mig kyrkligt. Men drömmen om DET bröllopet är kanske inte så stort nu heller. Nu är min önskan att det ska vara mer personligt än storslaget.

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?