• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • Willowfield

En läng till dem som vill läsa svart på vitt vad som gäller vid borgerlig begravning
    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=680544
    så nu skall jag vara tyst om detta.

Ett sista ord bara angående att vara troende eller ateist.
    Jag tror gapet är ganska stort mellan dessa två för många av dem som säger sig vara ateister har en tro även om den kanske inte kan skrivas in under den rent kyrkliga. ovh vad är det som säger att någons tro är fel!
    Var och en blir salig på sin tro heter det ju :) 

• Granatöga
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 09:58:55 följande:
    Jag antar att detta var någon utveckling av mitt inlägg som du länkade till? För inläggen sa ju ganska mycket samma sak, menar jag.

I vilket fall så var allt detta en helt annan dikussion som jag tycker att vi avslutar nu och återgår till TS fråga; "Tror alla på Gud som gifter sig i kyrkan?" Svaret är väl: "Nej, men det hade ju varit lämpligt om så var fallet." (Även om jag har förstått att inte alla håller med mig i detta.)
    Jag håller helt med dig BWA..Man gifter sig ju i kyrkan delvis för gud o denna församling..Låt då de som verkligen tror få ha sin plats i stället för att bränna in i kyrkan och säga ja till allt, men ändå inte tro på det man säger och lovar..Bara för att "det är ju så fint" i kyrkan. För hur äkta och på riktigt blir det om man inte tror på det man lovar. Som sagt tror du inte på gud så kanske man ska tänka efter vad det innebär innan man väljer kyrkan.Jag tycker inte det är ok att stå i kyrkan och ljuga, speciellt inte på sin bröllopsdag..
  • 2011

Det blir ju inte helt enkelt om en är troende och den andra är ateist. Det är svårt att göra en ceremoni där den ena lovar inför Gud och den andra får lova inför sin älskade. Vi kör med en religös ceremoni (Dock ej i kyrkan) trots att jag inte tror.

• Chicita

För att återknyta till TS

Jag är väl agnostiker i brist på bättre ord... jag tror till viss del. Jag är konfirmerad och döpt i kyrkan.
    Min farmor var troende, och största anledningen till att jag vill gifta mig i kyrkan är för att hon fick mig att älska stillheten och värmen som finns där.
    Det känns också som att hon finns vid min sida varje gång jag kliver in i en kyrka, oavsett vilken kyrka det är.

Jag har tillbringat många juldagsmorgnar i Gillberga kyrka utanför Magla i Eskilstuna. Många gånger gjorde vi resan dit med häst och släde... Så jag har varma minnen...

Min blivande är inte konfirmerad och han är väl inte direkt troende heller. Men han är öppen för att det kan finnas något mer än bara vi i världen. 

• passionsblomman
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-15 23:56:39 följande:
    Det finns säkert de som vill avgöra hur mycket som är tillräckligt mycket, men jag tycker egentligen inte att det är så märkligt om man ibland kan uppleva det som stötande att personer som konstaterar att de alls inte tror använder kyrkan som en lokal i största allmänhet.

Däremot upplever jag ibland att folk nästintill verkar rädda för att stå för att de tror. Att man ska bli stämplad som fanatisk om man säger; Jag tror på Gud. Det tycker jag känns jättetråkigt. Vad som är tillräckligt mycket tro för ens egen del vet man bara om sig själv, men är man ateist, så ser jag inte riktigt varför man ska använda kyrkan till bröllop eller begravningar heller.
    Det håller jag med om-att man gärna får en stämpel ifall man uttrycker att man faktiskt tror på just Gud, istället för att mer allmänt "kanske eventuellt och omutifall och isåfall på lite av varje". Men ännu mer ont tycker jag det gjort under åren då andra som kallar sig kristna, dömt ut mitt eget liv och min tro.
    Och jag tror verkligen man är ute på farlig mark ifall man tror sig kunna avgöra vem som tror som man "borde". Var och ens hjärta måste rimligen vara känt av skaparen, utifrån tron att personen är skapad av denne så att säga. Det behöver inte jag rota i.
    Min skyldighet är istället att vara en medmänniska.

Att man ska ha respekt för den tro och kyrka man kommer till däremot, DET borde verkligen vara en självklarhet. Det är en himmelsvid skillnad på tveksamhet inför "de eviga frågorna" och förakt. Att börja peta och vilja ta bort ur en gudstjänst är tex väldigt konstigt "Kan ni skippa snacket om Gud, för det vill vi inte ha med..." -Nähä-men tänk om med ert upplägg då. Leta en fin lokal i borgerlig regi.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Biscuit skrev 2011-02-15 23:50:22 följande:
    Åh va löjligt glad jag blev av ditt inlägg. Jag hoppas innerligt att det kanske inte finns Någon utan mer Något större. Jag förnekar ingen tro eller religion, det är ingen som kan bevisa att det inte kan vara så så varför skulle jag anse mig kunna göra det.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Houdini
    Willowfield skrev 2011-02-16 10:08:42 följande:
    En läng till dem som vill läsa svart på vitt vad som gäller vid borgerlig begravning
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=680544
    så nu skall jag vara tyst om detta.

Ett sista ord bara angående att vara troende eller ateist.
    Jag tror gapet är ganska stort mellan dessa två för många av dem som säger sig vara ateister har en tro även om den kanske inte kan skrivas in under den rent kyrkliga. ovh vad är det som säger att någons tro är fel!
    Var och en blir salig på sin tro heter det ju :) 
    Kan nte låta bli att bara tillägga en sak jag också ;)

Att många platser som folk kallar kyrkogårdar, främst då platser som inte ligger vid en kyrka dårå;)

Heter Begravningsplats någonting. Och lite större begravningsplkatser har platser för olika religoner.

Jag gifte mig i kyrkan båda gångerna jag gtifte mig. Gick tom in i svenska kyrkan igen nu i november innan vår vigsel. Jag kan inte förklara varför men för mig hade det kännts fel att inte gifta mig i kyrkan trots att jag inte kallar mig troende. Jag ville ha prästens välsignelse över vår kärlek.
  • EJMO

Vi har båda gått ur kyrkan och gifter oss därför borgerligt. För oss fanns det ingen tvekan om det men jag vet att många gifter sig i kyrkan bara för att det förväntas av dem. Ungefär som att de flesta konfirmerar sig, oavsett om de är troende eller ej.

• JustMeAndMyLove
    EJMO skrev 2011-02-16 22:38:21 följande:
    Vi har båda gått ur kyrkan och gifter oss därför borgerligt. För oss fanns det ingen tvekan om det men jag vet att många gifter sig i kyrkan bara för att det förväntas av dem. Ungefär som att de flesta konfirmerar sig, oavsett om de är troende eller ej.
    Hm, det där är en aspekt jag inte tänkt på.
    Undrar om det är m¨ånga som gifter sig i kyrkan för att familjen/vänner anser att man ska göra det.
    Tänker på människor som har kristna föräldrar eller kristna mor/far föräldrar.
    Själv KAN jag tänka mig att manskulle anpassa sig lite efter andra viljor. Kanske för att vara snäll eller bar aför att man inte orkar tjaffsa...

Bra inlägg, tanken hade aldrig slagit mig innan! 
  • Zelmah
    Willowfield skrev 2011-02-16 09:53:57 följande:
    Kan berätta att både min mor och far haft borgergliga begravningar den ena förättat i en kyrka den andra i ett kapell båda vid en kyrkogård. Far är begravd i kyrkans minneslund mors aska strödd i havet.
    Som jag fått det förklarat för mig så skall man alltid bagravas i vigd jord. Innan min mor bestämde sig för att hon ville brännas var tanken att hon skulle begravas på kyrkogården, så det måste ju betyda att även det går.
    Att få plats om man är många är alltså inget problem.
    Att inte kunna eller få förätta en begravning inom kyrkans lokaler är ochså fel.
    En borgerlig begravning är i mina ögon mycket vackrare än en kyrklig, och då tänker jag speciellt på att den borgerliga handlar helt och hållet om den döde och dens liv, medans den kyrkliga mera, i mitt tycke lovprisar Gud och glömmer bort den döde. 

Min far hade inget kyrkligt i sin begravning, medans min mor hade  en psalm att begravas borgerligt behöver alltså inte betyda att man är ateist.
    Hade ingen aning om att man kunde ha borgerliga begravningar i en kyrka. Men jag har varit med om att vara tvungen att begrava min moster, min mamma, min kusin, min mormor och min morfar de senaste 6 åren och ingen av de begravningarna har varit religösa. Prästerna har talat om personerna och deras liv och personlighet. När mamma dog skev vi ett brev om henne som prästen läste upp, vi spelade t om en Black Sabbath låt (Changes) o vi spelade Clapton o Eva Cassidy bla . Har absolut inte upplevt begravningarna som massa gudsdravel, två psalmer fick vi dock välja men valde neutrala sådana. Alla har även kremerats men har gravplatser där urnan är jordfäst. Det finns ett kapell i min kommun men där finns inga sittplatser (var på studiebesök där en gång plus att jag var där och tod avsked när mamma var "tillfixad" o det var visning) så min begravning lär nog bli i kyrkan i alla fall. Får väl kalla mig hycklare då eftersom jag inte tror på gud. Men jag lämnar faktiskt det beslutet till de efterlämnade. Kommer önska musik och att de dricker vin och äter tillsammans efteråt så har vi gjort för våra och det har känts bra och i "deras anda".

Men eftersom man tydligen kan ha borgerliga begravningar i kyskans rum, kan man inte då ha borgerliga vigslar i kyrkan??? Det kan ju i så fall vara nåt för de icketroende som ändå vill gifta sig i kyrkan för att det är en fin lokal?

Själv drömmer jag om vårat lilla skär och håller tummarna för att det inte regnar på vår dag!
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?