Willowfield skrev 2011-02-16 09:53:57 följande:
Kan berätta att både min mor och far haft borgergliga begravningar den ena förättat i en kyrka den andra i ett kapell båda vid en kyrkogård. Far är begravd i kyrkans minneslund mors aska strödd i havet.
Som jag fått det förklarat för mig så skall man alltid bagravas i vigd jord. Innan min mor bestämde sig för att hon ville brännas var tanken att hon skulle begravas på kyrkogården, så det måste ju betyda att även det går.
Att få plats om man är många är alltså inget problem.
Att inte kunna eller få förätta en begravning inom kyrkans lokaler är ochså fel.
En borgerlig begravning är i mina ögon mycket vackrare än en kyrklig, och då tänker jag speciellt på att den borgerliga handlar helt och hållet om den döde och dens liv, medans den kyrkliga mera, i mitt tycke lovprisar Gud och glömmer bort den döde.
Min far hade inget kyrkligt i sin begravning, medans min mor hade en psalm att begravas borgerligt behöver alltså inte betyda att man är ateist.
Hade ingen aning om att man kunde ha borgerliga begravningar i en kyrka. Men jag har varit med om att vara tvungen att begrava min moster, min mamma, min kusin, min mormor och min morfar de senaste 6 åren och ingen av de begravningarna har varit religösa. Prästerna har talat om personerna och deras liv och personlighet. När mamma dog skev vi ett brev om henne som prästen läste upp, vi spelade t om en Black Sabbath låt (Changes) o vi spelade Clapton o Eva Cassidy bla . Har absolut inte upplevt begravningarna som massa gudsdravel, två psalmer fick vi dock välja men valde neutrala sådana. Alla har även kremerats men har gravplatser där urnan är jordfäst. Det finns ett kapell i min kommun men där finns inga sittplatser (var på studiebesök där en gång plus att jag var där och tod avsked när mamma var "tillfixad" o det var visning) så min begravning lär nog bli i kyrkan i alla fall. Får väl kalla mig hycklare då eftersom jag inte tror på gud. Men jag lämnar faktiskt det beslutet till de efterlämnade. Kommer önska musik och att de dricker vin och äter tillsammans efteråt så har vi gjort för våra och det har känts bra och i "deras anda".
Men eftersom man tydligen kan ha borgerliga begravningar i kyskans rum, kan man inte då ha borgerliga vigslar i kyrkan??? Det kan ju i så fall vara nåt för de icketroende som ändå vill gifta sig i kyrkan för att det är en fin lokal?
Själv drömmer jag om vårat lilla skär och håller tummarna för att det inte regnar på vår dag!