• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • skruttisOmuffis

Förlåt för att jag spinner iväg OT jag med.... Jag vill bara säga att det visst finns borgerliga begravningar som är stora. Om de ska vara öppna är upp till de anhöriga alt om den avlidne skrivit ned sin vilja innan... För min syster hade vi en borgerlig, öppen begravning där antalet sörjande hamnade runt 100 personer. Återigen, förlåt för att jag bidrar till att tråden hamnar OT...

• Sebastiána

Jag har varit djupt troende och en del av det sitter kvar ännu, därför känns det rätt att vi gifter oss i kyrkan trots att jag inte tänkt det från början. Min blivande är inte troende för fem öre, men det var han som ivrigast ville ha en kyrklig vigsel. Detta eftersom han är mycket en "traditionalist". Det ska liksom vara en kyrklig vigsel på samma sätt som det inte är en riktig jul utan Arne Weise...typ...

• LisaEleonor

Jag är kristen men min sambo är mer av en agnostiker, han är inte medlem i svenska kyrkan. Vi har valt att ha ett kyrkligt bröllop. För mig känns det viktigt att vara i en kyrka, att få den där extra välsignelsen. Sambon gör det mer för min skull, även om han gillar traditionen.

Sedan ska han bli medlem i svenska kyrkan innan vi gifter oss. Han får dåligt samvete för att inte betala något till kyrkan när han får gifta sig där gratis. Även om jag inte tycker det är något han måste ha dåligt samvete över. Jag är ju medlem.

• Moster Stina

Måste bara göra ett inlägg i begravningsdebatten. Jag har varit, och spelat på flera borgeliga begravningar.
    De kan absolut hållas i begravningskapell. Alltså sådana som finns innom en kommun.
    Vet ej om det finns där jag bor just nu, men i Orsa o Mora i Dalarna går det i varje fall bra.
    Av det skälet så är just begravningskapell inredda med försiktig utsmyckning när det gäller symboler.
    OM det finns kristna kors,så brukar de kunna lyftas bort, och utsmyckningen som är kvar symboliserar då ofta typ en människa som går in i ljuset, eller något annat fint. Ett begravningskapell ska kunna användas av alla. Men hur det är med kostnaden vet jag inte. Gratis för en kyrkomedlem är det i alla fall.

Och f ö, så vill jag bara säga att "vanliga" kyrkliga begravningar inte är så väldigt kristna faktiskt. Finns inte så mycket att stöta sig på för den som är orolig.
    Ofta är prästen jättebra på att innan ordentligt samtala med de anhöriga (som behöver någon att gråta ut hos, och någon som är bra på att lyssna), och känns trygg i sitt utövande.
    Prästen brukar sen prata ett bra tag på begravningen om den avlidne, om dennes vanor, intressen, liv och stora stunder.
    Visst säger prästen några kristna ord också, men inte så mycket. Tycker jag, som trots min tro kan tycka att
     t ex gudstjänster kan vara dötråkiga med allt sitt mässande hit och dit.

Jag har har även varit på begravning där sonen i fråga höll i allt. Vänner och släktingar satt och skruvade på sig, för att det kändes ovant och konstigt. Och denne son, som med tio år till på nacken nog skulle välja annat att berätta, sa saker han förmodligen kommer minnas och ångra resten av livet. Just för att han var ung, ovan och ville visa att han minsann var vuxen och värd att tas på allvar. (Han var kanske 22) Tanken var nog hur god som helst, men man vill ändå som åhörare t ex inte behöva höra sju svordomar i minuten just på en begravning. Hur borgelig den än må vara. (men svordomarna var det MINST pinsamma han berättade)

Borgeliga begravningar kan alltså vara jättefina. Jag ville bara berätta hur det KAN gå om någon helt ovan skall hålla i allt. Något att tänka på alltså, om man vill att det skall kännas högtidligt och fint ändå.

Och begravningar i Sverige går väldigt sällan till som de gör i amerikanska filmer. Alltså INTE med en skock människor som står ute runt kistan och graven i regnväder.
    Jag rekommenderar er verkligen att vara innomhus, då man lättare kan förgylla med musik t ex.

• Soldemor
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 00:51:23 följande:
    Måste bara få poängtera att det här inte stämmer alls. Det finns inga rum speciellt för borgeliga begravningar, men man kan absolut ha en borgelig inomhusbegravning. Att man inte får en begravningsplats är inte heller sant, utan det kan man visst få. Om dessa ligger på kyrkans mark eller inte kan jag däremot inte svara på.
    Alla som dör har rätt till begraving samt en gravplats. Sedan om man väljer borgerlig eller kyrklig begravning är i första hand upp till den avlidne (dvs om han el hon har klargjort det innan)-. Man kan hålla borgerliga begravningar på de flesta ställen och många kapell och krematorier har spec konfessionsneujtrala begravningsrum. Vi betalar för detta med en begravningsavgift som ingår i skatten, och som vi aldrig kan välja bort. Det vi kan välja bort, det är själva ceremonin.
  • Soldemor
    Moster Stina skrev 2011-02-16 09:06:23 följande:
    Och f ö, så vill jag bara säga att "vanliga" kyrkliga begravningar inte är så väldigt kristna faktiskt. Finns inte så mycket att stöta sig på för den som är orolig.
    Ofta är prästen jättebra på att innan ordentligt samtala med de anhöriga (som behöver någon att gråta ut hos, och någon som är bra på att lyssna), och känns trygg i sitt utövande.
    Prästen brukar sen prata ett bra tag på begravningen om den avlidne, om dennes vanor, intressen, liv och stora stunder.
    Visst säger prästen några kristna ord också, men inte så mycket. Tycker jag, som trots min tro kan tycka att
     t ex gudstjänster kan vara dötråkiga med allt sitt mässande hit och dit.

I en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan är Gud och hoppet om upptåndelse riktigt förekommande. Som präst brukar man lyfta fram  just uppståndelsehoppet i griftetalet, samt att man ber böner, sjunger psalmer och överlåter den avlidne i Guds händer. Känns ganska kristet tycker jag iaf!
  • Granatöga

Jag har gått ur kyrkan för flera år sedan då jag tycker det är vansinne att betala flera tusen om året i kyrkskatt när jag aldrig går i kyrkan...
    Jag är inte troende och tycker att kristendomen liksom många andra religioner sätter sig över människor och deras egen fria vilja och tro.
    Min sambo har varit gift förut o de gifte sig i kyrkan, han tycker att det var ett stort skämt då de lovade inför gud o denna församling..Och sen hade de varit gifta typ 8 mån. innan hon tog lån och opererade brösten,satte på en arb.kamrat o hade haft trekant med hans(sambons) kusin och hennes!! kille...ja det sket sig som ni nog förstår. 
    Jag har aldrig haft någon kyrk-dröm inför mitt bröllop. Vi pratar nu om att vigas på något fint ställe ute i naturen, och vi kommer ha minst 50 gäster. Alltså inte tre pers som står och tittar på ;)
    Vi kommer ha middag och fest med. Det känns på riktigt nu, och inte som nån taskig happening, sa min sambo till mig häromdagen..Och så känner jag med. Jag har inte varit gift förut och har aldrig haft den längtan riktigt förräns nu. Kan ha att göra med att vi inte är typ 22 längre.. Vi är över 30- 35 år båda två..

• Willowfield
    Zelmah skrev 2011-02-16 01:10:36 följande:
    Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.

Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....
    Kan berätta att både min mor och far haft borgergliga begravningar den ena förättat i en kyrka den andra i ett kapell båda vid en kyrkogård. Far är begravd i kyrkans minneslund mors aska strödd i havet.
    Som jag fått det förklarat för mig så skall man alltid bagravas i vigd jord. Innan min mor bestämde sig för att hon ville brännas var tanken att hon skulle begravas på kyrkogården, så det måste ju betyda att även det går.
    Att få plats om man är många är alltså inget problem.
    Att inte kunna eller få förätta en begravning inom kyrkans lokaler är ochså fel.
    En borgerlig begravning är i mina ögon mycket vackrare än en kyrklig, och då tänker jag speciellt på att den borgerliga handlar helt och hållet om den döde och dens liv, medans den kyrkliga mera, i mitt tycke lovprisar Gud och glömmer bort den döde. 

Min far hade inget kyrkligt i sin begravning, medans min mor hade  en psalm att begravas borgerligt behöver alltså inte betyda att man är ateist.
  • Sebastiána

Trist med allt detta begravningsprat i en tråd som handlar om bröllop.

Granatöga skrev 2011-02-16 09:37:28 följande:
    Jag har gått ur kyrkan för flera år sedan då jag tycker det är vansinne att betala flera tusen om året i kyrkskatt när jag aldrig går i kyrkan...
    Jag är inte troende och tycker att kristendomen liksom många andra religioner sätter sig över människor och deras egen fria vilja och tro.
    Min sambo har varit gift förut o de gifte sig i kyrkan, han tycker att det var ett stort skämt då de lovade inför gud o denna församling..Och sen hade de varit gifta typ 8 mån. innan hon tog lån och opererade brösten,satte på en arb.kamrat o hade haft trekant med hans(sambons) kusin och hennes!! kille...ja det sket sig som ni nog förstår. 
    Jag har aldrig haft någon kyrk-dröm inför mitt bröllop. Vi pratar nu om att vigas på något fint ställe ute i naturen, och vi kommer ha minst 50 gäster. Alltså inte tre pers som står och tittar på ;)
    Vi kommer ha middag och fest med. Det känns på riktigt nu, och inte som nån taskig happening, sa min sambo till mig häromdagen..Och så känner jag med. Jag har inte varit gift förut och har aldrig haft den längtan riktigt förräns nu. Kan ha att göra med att vi inte är typ 22 längre.. Vi är över 30- 35 år båda två..
    Det låter förskräckligt! Jag är glad att varken jag eller min BM varit gifta tidigare. Det hade knappast varit samma sak att stå och lova varandra att älska varandra i nöd och lust när man redan gjort det en gång tidigare med en annan.
  • BlackWIngedAngel
    Soldemor skrev 2011-02-16 09:23:00 följande:
    Alla som dör har rätt till begraving samt en gravplats. Sedan om man väljer borgerlig eller kyrklig begravning är i första hand upp till den avlidne (dvs om han el hon har klargjort det innan)-. Man kan hålla borgerliga begravningar på de flesta ställen och många kapell och krematorier har spec konfessionsneujtrala begravningsrum. Vi betalar för detta med en begravningsavgift som ingår i skatten, och som vi aldrig kan välja bort. Det vi kan välja bort, det är själva ceremonin.
    Jag antar att detta var någon utveckling av mitt inlägg som du länkade till? För inläggen sa ju ganska mycket samma sak, menar jag.

I vilket fall så var allt detta en helt annan dikussion som jag tycker att vi avslutar nu och återgår till TS fråga; "Tror alla på Gud som gifter sig i kyrkan?" Svaret är väl: "Nej, men det hade ju varit lämpligt om så var fallet." (Även om jag har förstått att inte alla håller med mig i detta.)
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?