Zelmah skrev 2011-02-16 01:10:36 följande:
Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.
Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....
Kan berätta att både min mor och far haft borgergliga begravningar den ena förättat i en kyrka den andra i ett kapell båda vid en kyrkogård. Far är begravd i kyrkans minneslund mors aska strödd i havet.
Som jag fått det förklarat för mig så skall man alltid bagravas i vigd jord. Innan min mor bestämde sig för att hon ville brännas var tanken att hon skulle begravas på kyrkogården, så det måste ju betyda att även det går.
Att få plats om man är många är alltså inget problem.
Att inte kunna eller få förätta en begravning inom kyrkans lokaler är ochså fel.
En borgerlig begravning är i mina ögon mycket vackrare än en kyrklig, och då tänker jag speciellt på att den borgerliga handlar helt och hållet om den döde och dens liv, medans den kyrkliga mera, i mitt tycke lovprisar Gud och glömmer bort den döde.
Min far hade inget kyrkligt i sin begravning, medans min mor hade en psalm att begravas borgerligt behöver alltså inte betyda att man är ateist.