Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 00:51:23 följande:
    Måste bara få poängtera att det här inte stämmer alls. Det finns inga rum speciellt för borgeliga begravningar, men man kan absolut ha en borgelig inomhusbegravning. Att man inte får en begravningsplats är inte heller sant, utan det kan man visst få. Om dessa ligger på kyrkans mark eller inte kan jag däremot inte svara på.
    Alla som dör har rätt till begraving samt en gravplats. Sedan om man väljer borgerlig eller kyrklig begravning är i första hand upp till den avlidne (dvs om han el hon har klargjort det innan)-. Man kan hålla borgerliga begravningar på de flesta ställen och många kapell och krematorier har spec konfessionsneujtrala begravningsrum. Vi betalar för detta med en begravningsavgift som ingår i skatten, och som vi aldrig kan välja bort. Det vi kan välja bort, det är själva ceremonin.
  • Soldemor
    Moster Stina skrev 2011-02-16 09:06:23 följande:
    Och f ö, så vill jag bara säga att "vanliga" kyrkliga begravningar inte är så väldigt kristna faktiskt. Finns inte så mycket att stöta sig på för den som är orolig.
    Ofta är prästen jättebra på att innan ordentligt samtala med de anhöriga (som behöver någon att gråta ut hos, och någon som är bra på att lyssna), och känns trygg i sitt utövande.
    Prästen brukar sen prata ett bra tag på begravningen om den avlidne, om dennes vanor, intressen, liv och stora stunder.
    Visst säger prästen några kristna ord också, men inte så mycket. Tycker jag, som trots min tro kan tycka att
     t ex gudstjänster kan vara dötråkiga med allt sitt mässande hit och dit.

I en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan är Gud och hoppet om upptåndelse riktigt förekommande. Som präst brukar man lyfta fram  just uppståndelsehoppet i griftetalet, samt att man ber böner, sjunger psalmer och överlåter den avlidne i Guds händer. Känns ganska kristet tycker jag iaf!
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?