Inlägg från: Moster Stina |Visa alla inlägg
  • Moster Stina

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Måste bara göra ett inlägg i begravningsdebatten. Jag har varit, och spelat på flera borgeliga begravningar.
    De kan absolut hållas i begravningskapell. Alltså sådana som finns innom en kommun.
    Vet ej om det finns där jag bor just nu, men i Orsa o Mora i Dalarna går det i varje fall bra.
    Av det skälet så är just begravningskapell inredda med försiktig utsmyckning när det gäller symboler.
    OM det finns kristna kors,så brukar de kunna lyftas bort, och utsmyckningen som är kvar symboliserar då ofta typ en människa som går in i ljuset, eller något annat fint. Ett begravningskapell ska kunna användas av alla. Men hur det är med kostnaden vet jag inte. Gratis för en kyrkomedlem är det i alla fall.

Och f ö, så vill jag bara säga att "vanliga" kyrkliga begravningar inte är så väldigt kristna faktiskt. Finns inte så mycket att stöta sig på för den som är orolig.
    Ofta är prästen jättebra på att innan ordentligt samtala med de anhöriga (som behöver någon att gråta ut hos, och någon som är bra på att lyssna), och känns trygg i sitt utövande.
    Prästen brukar sen prata ett bra tag på begravningen om den avlidne, om dennes vanor, intressen, liv och stora stunder.
    Visst säger prästen några kristna ord också, men inte så mycket. Tycker jag, som trots min tro kan tycka att
     t ex gudstjänster kan vara dötråkiga med allt sitt mässande hit och dit.

Jag har har även varit på begravning där sonen i fråga höll i allt. Vänner och släktingar satt och skruvade på sig, för att det kändes ovant och konstigt. Och denne son, som med tio år till på nacken nog skulle välja annat att berätta, sa saker han förmodligen kommer minnas och ångra resten av livet. Just för att han var ung, ovan och ville visa att han minsann var vuxen och värd att tas på allvar. (Han var kanske 22) Tanken var nog hur god som helst, men man vill ändå som åhörare t ex inte behöva höra sju svordomar i minuten just på en begravning. Hur borgelig den än må vara. (men svordomarna var det MINST pinsamma han berättade)

Borgeliga begravningar kan alltså vara jättefina. Jag ville bara berätta hur det KAN gå om någon helt ovan skall hålla i allt. Något att tänka på alltså, om man vill att det skall kännas högtidligt och fint ändå.

Och begravningar i Sverige går väldigt sällan till som de gör i amerikanska filmer. Alltså INTE med en skock människor som står ute runt kistan och graven i regnväder.
    Jag rekommenderar er verkligen att vara innomhus, då man lättare kan förgylla med musik t ex.

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?