• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • polkapinne
    Oniq skrev 2011-02-15 22:22:19 följande:
    Konfirmation - Man konfirmerar/bekräftar sin tro till gud.
    Tror nog att de flesta idag inte tar det så bokstavligt. Man gör det för att det är det som "förväntas" i ens släkt eller för presenterna. Kan garantera att ingen i min grupp var troende.
    Men för den skull vill jag ändå ha ett kyrkobröllop. Inte för att gifta mig "inför gud" utan för att det är fint, traditionellt och min flickdröm.
  • Dejli

Och jag som är halvtroende (tvivlare/sökande kanske man kan säga, ateist är jag inte) tycker det är otroligt respektlöst att gifta sig i en kyrka om man inte är det minsta troende, och rent av förnekar Gud... snacka om att nedvärdera någons heliga rum till en simpel kuliss. Det finns ju gamla slott eller "avkristnade" kyrkor - kyrkor som sålts och inte längre är religiösa byggnader - som fyller samma funktion om det är miljön man vill åt.

Jag tycker inte man måste vara utövande och starkt troende kristen för att gifta sig i kyrkan - jag kan t o m tycka att det är okej att vara så lite troende att man inte förnekar att det kanske finns en Gud men att man kanske inte riktigt vågar/vill tro, men vem sjutton skulle komma på tanken att välja en annan typ av religös byggnad pga fin/mysig/tradition? "Hej, jag heter Anna-Bella och jag är egentligen kristen, men jag tycker att moskéer är så himla fina, så jag tänker gifta mig, och om dom dära muslimerna har något emot det, då blir jag sur". Skulle inte tro det va...

Nog för att jag tycker ska kyrkan är öppen för alla, men någon sorts respekt för heligheter tycker jag allt att man får ha om man har alla skruvar på rätt ställe... men det är jag det. Bridezillas som minsann tycker att det är "MIN MIN MIN dag och jag ska ha det som JAG JAG JAG vill, sedan kan mamma och bästa vännen sticka och brinna om det inte passar sig med matchande klänningar i pastellrosa och prästen kan dra åt fanders om jag inte får dansa in till reggae-musik" finns det ju dessvärre gott om...

• Dejli
    polkapinne skrev 2011-02-15 22:27:59 följande:
    Inte för att gifta mig "inför gud" utan för att det är fint, traditionellt och min flickdröm.
    Fast det gör du, oavsett om du vill det eller inte och oavsett om du tror på Gud eller inte...
  • polkapinne
    Dejli skrev 2011-02-15 22:38:55 följande:
    Fast det gör du, oavsett om du vill det eller inte och oavsett om du tror på Gud eller inte...
    Jo, det fattar jag men det är inte varför jag gör det...
  • sofi 88

Vi ska gifta oss i kyrka. Min föräldrar vigdes i den kyrkan och jag är döpt i samma kyrkan. Alltså har själva "lokalen" viss betydelse för mig. Jag är konfirmerad men i dagsläget "utövar jag inte kristendomen" aktivt. Besöker kyrkor vid dop, vigsel och begravning men är heller inte anti kristendomen. Min m2b har gått ur Svenska kyrkan eftersom han hellre stoppar de slantar som annars skulle gå till kyrkan i egen ficka. Själv har jag inte gått ur och kommer heller inte göra det. Jag tycker svenska kyrkan är en del av traditionen och vill gärna värna om det och därför kommer även framtida barn döpas i kyrkan.

• Zelmah
    Dejli skrev 2011-02-15 22:38:12 följande:
    Och jag som är halvtroende (tvivlare/sökande kanske man kan säga, ateist är jag inte) tycker det är otroligt respektlöst att gifta sig i en kyrka om man inte är det minsta troende, och rent av förnekar Gud... snacka om att nedvärdera någons heliga rum till en simpel kuliss. Det finns ju gamla slott eller "avkristnade" kyrkor - kyrkor som sålts och inte längre är religiösa byggnader - som fyller samma funktion om det är miljön man vill åt.

Jag tycker inte man måste vara utövande och starkt troende kristen för att gifta sig i kyrkan - jag kan t o m tycka att det är okej att vara så lite troende att man inte förnekar att det kanske finns en Gud men att man kanske inte riktigt vågar/vill tro, men vem sjutton skulle komma på tanken att välja en annan typ av religös byggnad pga fin/mysig/tradition? "Hej, jag heter Anna-Bella och jag är egentligen kristen, men jag tycker att moskéer är så himla fina, så jag tänker gifta mig, och om dom dära muslimerna har något emot det, då blir jag sur". Skulle inte tro det va...

Nog för att jag tycker ska kyrkan är öppen för alla, men någon sorts respekt för heligheter tycker jag allt att man får ha om man har alla skruvar på rätt ställe... men det är jag det. Bridezillas som minsann tycker att det är "MIN MIN MIN dag och jag ska ha det som JAG JAG JAG vill, sedan kan mamma och bästa vännen sticka och brinna om det inte passar sig med matchande klänningar i pastellrosa och prästen kan dra åt fanders om jag inte får dansa in till reggae-musik" finns det ju dessvärre gott om...
    word. Skrattade gott åt twisten på slutet där hehe.. bridezillas finns det en del ja, men ingen av dem skulle själv identifiera sig som en....
  • anne på grönkulla

Nej, alla som väljer kyrkan gör det nog inte med en aktiv tro. Men jag hoppas alla gör det med respekt för kyrkan som institution och vigseln som gudstjänst. Kan man inte det bör man fundera över sitt val.

• TheD

Jag är inte troende men gifta sig i kyrka är tradition och enligt mig det finaste :)

• BlackWIngedAngel
    anne på grönkulla skrev 2011-02-15 23:00:25 följande:
    Nej, alla som väljer kyrkan gör det nog inte med en aktiv tro. Men jag hoppas alla gör det med respekt för kyrkan som institution och vigseln som gudstjänst. Kan man inte det bör man fundera över sitt val.
    Hur menar du med "aktiv tro"? För mig är tro inget annat än aktivt. Det är inte antalet kyrkobesök som räknas utan att man tror. Och det kan man ju knappast göra på ett passivt sätt. Eller?
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?