• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • BlackWIngedAngel
    Zelmah skrev 2011-02-16 00:39:53 följande:
    jag kan inte det med borgerlig begravning har aldrig varit på någon sådan och har inte hört om någon som haft det (har ändå varit på väldigt många begravningar) vet inte var den skulle hållas, den typen av begravningar sker mer i tysthet och det ryms inte så många vänner och anhöriga att delta. Det finns ju inga direkta "rum" för en borgerlig begravning utan det blir ju bara en spridning av aska med de närmsta. Dessutom får man ju ingen begravningsplats eftersom alla begravningsplatser ligger på kyrkans mark. Du kan ansöka hos myndigheterna för att få sprida askan nån annanstans än kyrkans minneslund med det är inte självklart att det går igenom. Även fast jag inte tror på gud vill jag kunna besöka mina käras gravplatser och även fast  jag går på en kyrklig begravning så behöver jag inte avlägga några löften inför gud. Jag är där för att sörja och hedra den som gått bort. En begravning deltar man också i för att visa respekt inför närmst anhöriga om man nu inte är närmst anhörig själv. Jag skulle aldrig drömma om att bojkotta en begravning bara för att jag inte är troende. Det är respektlöst däremot.

Dop blir det absolut inte för ev. framtida barn, tänker inte viga in mitt barn i en tro den inte ens själv tagit ställning till. Man kan ha namngivelsefest istället om det nu är så väldans viktigt. Själv är jag fadder (gudmor) till min närmsta väns dotter, i det uppdraget ingår att fostra i kristen anda och föregå som ett gott kristet exempel osv inget jag kan göra alltså, men jag kunde faktiskt inte med att säga nej till att vara fadder, jag vet ändå vad min vän förväntar sig av mig o det ingår inget kristet i det... däremot kan jag inte förstå varför hon ville döpa dottern eftersom ingen av dem är kristna men hon fick ju göra som hon själv ville, tog inte den diskussionen med henne eftersom vänskapen är viktigare än en liten ceremoni. Men det kändes som hyckleri när vi var i kyrkan, något jag aldrig känt under begravningar. Då har jag sörjt den vi förlorat.
    Du kommer förmodligen själv få en borgelig begravning i och med att du inte är med i Svenska kyrkan. (Om du nu inte medlem i någon annan församling.) Det blir ibland till en svårighet för anhöriga om de inte vet om att den avlidne inte är medlem, eftersom kyrkan inte ska begrava en person som är ateist, även om anhöriga skulle vilja det.
  • JustMeAndMyLove
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 00:51:23 följande:
    Måste bara få poängtera att det här inte stämmer alls. Det finns inga rum speciellt för borgeliga begravningar, men man kan absolut ha en borgelig inomhusbegravning. Att man inte får en begravningsplats är inte heller sant, utan det kan man visst få. Om dessa ligger på kyrkans mark eller inte kan jag däremot inte svara på.
    Man begravs på "kyrklig" mark och man får enbart sprida askan i kyrkliga minneslunder om jag minns rätt.
     Tror det har med att göra att man inte kan begrava folk vart som helst och landstingen kan ju inte gärna ha egna områden för alla religioner och ett för ateister ;)
    Det är vad jag läst mig till i alla fall. Kan ju vara felinformerad!

• BlackWIngedAngel
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 00:56:49 följande:
    Du kommer förmodligen själv få en borgelig begravning i och med att du inte är med i Svenska kyrkan. (Om du nu inte medlem i någon annan församling.) Det blir ibland till en svårighet för anhöriga om de inte vet om att den avlidne inte är medlem, eftersom kyrkan inte ska begrava en person som är ateist, även om anhöriga skulle vilja det.
    Det här problemet uppstår fortfarande inte särskilt ofta i och med att barn automatiskt blev medlemmar i Svenska kyrkan genom sin födelse, fram tills ganska nyligen. De som inte aktivt har gått ur är alltså fortfarande medlemmar. Idag måste man dock gör ett aktivt val och döpas in i församlingen. Så på sikt lär vi säkert se ett ökat antal borgeliga begravningar.
  • frallan

Varken jag eller min sambo är troende varför vi valt att gifta oss borgerligt. Vi vill lova varandra kärlek utan att blanda in religion i det hela... vårt bröllop är något mellan oss.
    Jag skulle personligen ha svårt för att gifta mig i kyrkan när jag inte kan stå för den tro samfundet står för även om kyrkor ofta är mycket vackra platser med en fantastisk atmosfär. Jag känner mig alltid välkommen i kyrkan, men att avlägga viktiga löften i en religion man inte tror på känns lite hycklande, i alla fall när jag tänker med mitt eget hjärta.

Jag dömmer ingen som trots sin trolöshet väljer att gifta sig i kyrkan, det måste man väl känna själv med sitt hjärta vad som känns rätt för en själv, men jag skulle aldrig göra det själv.

Sen det här med att man känner att man tror på "något" men vet inte vad, och därför vill gifta sig i kyrkan känns också lite konstig, då skulle man ju lika gärna kunna välja att gifta sig i en moskee eller synagoga (om man nu skulle kunna det) det handlar ju egentligen bara om olika sätt att prata om att det finns "något" större än det här livet, olika ramar runt samma motiv. Så känner man inte att det är just den kristna tron man står bakom, skulle jag inte gifta mig i kyrkan, även om jag förstår varför man skulle vilja det.

Ibland önskar man nästan att man trodde på en gud, det måste ju onekligen vara en tröst i svåra stunder tex. Någon att söka stöd hos och så vidare... men jag känner mig inte övertygad och tycker faktiskt att livet som det är räcker gott som mirakel, det behöver liksom inte finnas något större. Man lever, älskar, hatar och dör, det tycker jag är ganska vackert!

• Zelmah

Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.

Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....

• Zelmah
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 00:56:49 följande:
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 01:02:51 följande:
    Det här problemet uppstår fortfarande inte särskilt ofta i och med att barn automatiskt blev medlemmar i Svenska kyrkan genom sin födelse, fram tills ganska nyligen. De som inte aktivt har gått ur är alltså fortfarande medlemmar. Idag måste man dock gör ett aktivt val och döpas in i församlingen. Så på sikt lär vi säkert se ett ökat antal borgeliga begravningar.
    Än så länge är jag med i svenska kyrkan eftersom jag automatiskt blev "reggad" s a s och inte aktivt har gått ur. Jag kan ju faktiskt känna att kyrkan gör bra saker för många människor också. Det har ungdomsverksamheter o stöder utsatta i samhället (stadsmissionen tex) och håller (i min gamla kommun iaf) ibland riktigt bra konserter med stora artister om somrarna osv.. Så lite kan jag fortsätta att stödja dem med några futtiga skattepengar. De pengarna går ju faktiskt till underhåll och restaurering av kyrkorna med och de byggnaderna är ju faktiskt en del av ett kulturarv som ska tas om hand och skötas. Får se huruvida jag kommer att träda ur eller ej i framtiden. Men kristen är jag ju inte i alla fall. Jag tror nog mer på människans och naturens egna inneboende kraft, om man nu ska tro på nåt.
  • BlackWIngedAngel
    Zelmah skrev 2011-02-16 01:10:36 följande:
    Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.

Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....
    Man kan hålla det i den lokal man själv anser passande. Det är knappast ett större problem för en ateist än för någon av en annan religion att begravas på kyrkans mark, om nu kyrkan äger alla begravningsplatser. Ett vanligt mellanting efter vad jag förstått det är att begravningen sker i församlingshemmet eller i kapellet och vid den avlidne begravs på kyrkans mark, men begravningen är inte en gudstjänst och utförs inte av en präst utan av en officient.

Nej det ligger inte bara i ditt intresse var du blir begravd, men som jag skrev innan så kan resultatet av att inte vara medlem, bli just en borgelig begravning.
  • BlackWIngedAngel
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 01:28:02 följande:
    Man kan hålla det i den lokal man själv anser passande. Det är knappast ett större problem för en ateist än för någon av en annan religion att begravas på kyrkans mark, om nu kyrkan äger alla begravningsplatser. Ett vanligt mellanting efter vad jag förstått det är att begravningen sker i församlingshemmet eller i kapellet och vid den avlidne begravs på kyrkans mark, men begravningen är inte en gudstjänst och utförs inte av en präst utan av en officient.

Nej det ligger inte bara i ditt intresse var du blir begravd, men som jag skrev innan så kan resultatet av att inte vara medlem, bli just en borgelig begravning.
    Nu blev allt detta väldigt OT, insåg jag precis. Ber om ursäkt till TS, för detta. Tyckte bara att det var på sin plats att korrigera felaktiga uppgifter.
  • Zelmah

ja skulle jag dö imorrn skulle det nog bli kyrklig begravning då eftersom jag fortfarande är "med" i kyrkan och har inte avlagd specifika önskemål om begravning till mina anhöriga mer än att jag vill bli kremerad. M2b har dock ett "grönt arkiv"... hemska tanke att bli tvungen att öppna det...uff..  Men han mer önskemål kring musikvalet och att det ska vara fest efteråt o så.

• JustMeAndMyLove
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 01:28:02 följande:

Det fins de som bara har bisättning och sen inte en annan ceremoni. Då hålls det oftast på sjukhuset i bisättningsrum där man annars har kistläggning.
    Många år sen nu men så kunde man göra på 90 talet i alla fall.  
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?