• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • frallan
    Zelmah skrev 2011-02-16 01:10:36 följande:
    Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.

Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....
    Vad menar du med borgerlig vigsel med 100 sörjande? Det är väl klar att man kan ha ett stort  bröllop fast det är borgerligt, eller? Vi ska ha ca 80 gäster och gifter oss utomhus på vår favorit plats, mycket vackrare än i en kyrka om du frågar mig:) Vi skall ha en lite längre ceremoni med diktuppläsning, ring byte och kanske lite fin musik osv... det finns ju dessutom massor av fina lokaler man kan vara i som inte har något med kyrkan och göra om man nu vill vara i en lokal, någon gammal herrgård, en vacker paradvåning osv.

Men jag hör ganska ofta att så fort man nämner borgerlig vigsel tror folk att det kommer 10 pers i enkla sommarklänningar och brudparet knappt är uppklätt, men varför då undrar jag? Jag har lika många vänner och lika stor familj som någon som gifter sig i kyrkan, vill bara inte blanda in gud i det hela...
  • Zelmah

jupp, OT OT... lätt att sväva ut i diskussioner o samtal.. Nu ska jag inte tala mer om begravningar här. lätt att spinna vidare på andras inlägg och jämförelser så vandrar man på o hamnar ute i vildmarken tillslut. Jag älskar att diskutera och jag älskar att fly från studierna just nu hehe... har annat jag borde läsa och diskutera istället..

• JustMeAndMyLove
    frallan skrev 2011-02-16 01:40:50 följande:
    Vad menar du med borgerlig vigsel med 100 sörjande? Det är väl klar att man kan ha ett stort  bröllop fast det är borgerligt, eller? Vi ska ha ca 80 gäster och gifter oss utomhus på vår favorit plats, mycket vackrare än i en kyrka om du frågar mig:) Vi skall ha en lite längre ceremoni med diktuppläsning, ring byte och kanske lite fin musik osv... det finns ju dessutom massor av fina lokaler man kan vara i som inte har något med kyrkan och göra om man nu vill vara i en lokal, någon gammal herrgård, en vacker paradvåning osv.

Men jag hör ganska ofta att så fort man nämner borgerlig vigsel tror folk att det kommer 10 pers i enkla sommarklänningar och brudparet knappt är uppklätt, men varför då undrar jag? Jag har lika många vänner och lika stor familj som någon som gifter sig i kyrkan, vill bara inte blanda in gud i det hela...
    Samma dröm här!
    Vi kommer inte ha superfancy  visserligen men det har inget med vårt val av borgerlig vigsel :)
    Naturen är den självklara plattsen för oss att gifta oss i! 
  • Zelmah
    frallan skrev 2011-02-16 01:40:50 följande:

HAHAHAH!!! OJ!!! så fel det kan bli!!! BEGRAVNING med 100 sörjande menade jag... hehe så det kan gå när man diskuterar två olika saker samtidigt... hjälp bvad komiskt det blev...tragisk vigsel om alla gäster sörjer att de gifter sig haha! Nu går mina ögon i kors tror jag.... SORRY för den fadäsen!

Vi ska ha borgerlig vigsel vi med ca 75 gäster! hehehe
  • JustMeAndMyLove
    Zelmah skrev 2011-02-16 01:44:48 följande:
    HAHAHAH!!! OJ!!! så fel det kan bli!!! BEGRAVNING med 100 sörjande menade jag... hehe så det kan gå när man diskuterar två olika saker samtidigt... hjälp bvad komiskt det blev...tragisk vigsel om alla gäster sörjer att de gifter sig haha! Nu går mina ögon i kors tror jag.... SORRY för den fadäsen!

Vi ska ha borgerlig vigsel vi med ca 75 gäster! hehehe
    HAHAHA, jag läste begravning så jag är nog lika trött jag :P

• Zelmah
    Zelmah skrev 2011-02-16 01:10:36 följande:
    Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.

Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....
    Hahahaha! hjälp vad fel det kan bli i all hast . " [...]så blir det svårt med borgerlig begravning. och  "Begravning med 100 sörjande" ska det ju stå. Inget annat.

Skulle ju kunna tro att jag är full...
  • Zelmah

Ska ha borgerlig vigsel med 75 gäster på ett skär i den bohusländska skärgården, vackrare "rum" att vigas i kan jag inte tänka mig Solig

• frallan

Hahahahahahahahaha! Ja, jag börjar också bli trött:) Fast visst är det lite så ändå att folk automatiskt tror att det är ett litet bröllop bara för att det är borgerligt? jag har verkligen upplevt det så... fast nu ska jag sova och gå upp klockan 6.........ajajajajaj

god natt!!!!

• Zelmah
    frallan skrev 2011-02-16 01:55:41 följande:

Hahahahahahahahaha! Ja, jag börjar också bli trött:) Fast visst är det lite så ändå att folk automatiskt tror att det är ett litet bröllop bara för att det är borgerligt? jag har verkligen upplevt det så... fast nu ska jag sova och gå upp klockan 6.........ajajajajaj

god natt!!!!

ja det är nog vanligt att folk tänker "litet bröllop" så fort de hör att det är borgerlig vigsel ja.. Men det behöver det ju absolut inte vara! :)

Ja nä nu måste jag faktiskt oxå nana... huvva vad sent det blir..

God natt!
  • jennifaer

Jag såg att ni slutade diskutera begravningar men jag måste bara klara ut vissa frågetecken! Borgerliga begravningar blir bara mer och mer vanliga och det ryms visst många på dem beroende på var man är! Kyrkan tillhandahåller ofta kapell där man får vara, i t.ex. lilla Luleå tror jag det finns två eller tre kapell i lite olika storlek som man kan använda till borgerliga begravningar. Man har all rätt att begravas på kyrkans mark, det är rent av olagligt att begravas någon annan stans om man inte har fått specialtillstånd till något annat. Även om man har gått ur svenska kyrkan betalar man varje månad ändå en liten summa skatt som går till kyrkan som ger en rätt till begravningsplats och rätt till lokal. Jag tycker att borgerliga begravningar kan vara jättefina och det är många troende som också har börjat ha såna med kristna inslag bara för att kunna få begravningen precis så som de vill ha den. Att däremot begravas i en kyrka när man inte är med i svenska kyrkan går men kan kosta kring 17000 så det kanske inte är aktuelltFlört 

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?