Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
Varken jag eller min sambo är troende varför vi valt att gifta oss borgerligt. Vi vill lova varandra kärlek utan att blanda in religion i det hela... vårt bröllop är något mellan oss.
Jag skulle personligen ha svårt för att gifta mig i kyrkan när jag inte kan stå för den tro samfundet står för även om kyrkor ofta är mycket vackra platser med en fantastisk atmosfär. Jag känner mig alltid välkommen i kyrkan, men att avlägga viktiga löften i en religion man inte tror på känns lite hycklande, i alla fall när jag tänker med mitt eget hjärta.
Jag dömmer ingen som trots sin trolöshet väljer att gifta sig i kyrkan, det måste man väl känna själv med sitt hjärta vad som känns rätt för en själv, men jag skulle aldrig göra det själv.
Sen det här med att man känner att man tror på "något" men vet inte vad, och därför vill gifta sig i kyrkan känns också lite konstig, då skulle man ju lika gärna kunna välja att gifta sig i en moskee eller synagoga (om man nu skulle kunna det) det handlar ju egentligen bara om olika sätt att prata om att det finns "något" större än det här livet, olika ramar runt samma motiv. Så känner man inte att det är just den kristna tron man står bakom, skulle jag inte gifta mig i kyrkan, även om jag förstår varför man skulle vilja det.
Ibland önskar man nästan att man trodde på en gud, det måste ju onekligen vara en tröst i svåra stunder tex. Någon att söka stöd hos och så vidare... men jag känner mig inte övertygad och tycker faktiskt att livet som det är räcker gott som mirakel, det behöver liksom inte finnas något större. Man lever, älskar, hatar och dör, det tycker jag är ganska vackert!