Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Kyrkan är ju svensk kultur. Jag är inte kristen, kommer inte döpa mina barn även  om jag själv skulle finna min religion innan jag får barn. Jag kommer inte gifta mig i kyrkan trotts att den är vacker, magisk och för mig står som en symbol för en alldeles speciell sorts kärlek.

Men vill man gifta sig i kyrkan utan att man själv har en tro tycker jag man ska få göra det. Så länge man accepterar att det är en kristen kyrka man går in i. att man accepterar att de finns regler och traditioner att förhålla sig till.

Jag går däremot ofta till kyrkan själv. Jag tänder ljus för min systerson och för de vänner jag förlorat genom åren som alla varit alldeles för unga för att gå vidare. Jag kan till och med be någon gång.
    Det känns bra att ha den friheten. Att kunna vara i kyrkan och ha det som "min" plats för eftertanke, lugn och sinnesro. Det känns ännu bättre att just den svenska kyrkan är öppen för alla. Oavsett religion, kön, läggning eller hudfärg. Det är nått att vara stolt över.

Religion är för många uppluckrat i Sverige. Det tycker jag är bra. Det leder till egna filosofier och fria tankar.

• JustMeAndMyLove
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 00:51:23 följande:
    Måste bara få poängtera att det här inte stämmer alls. Det finns inga rum speciellt för borgeliga begravningar, men man kan absolut ha en borgelig inomhusbegravning. Att man inte får en begravningsplats är inte heller sant, utan det kan man visst få. Om dessa ligger på kyrkans mark eller inte kan jag däremot inte svara på.
    Man begravs på "kyrklig" mark och man får enbart sprida askan i kyrkliga minneslunder om jag minns rätt.
     Tror det har med att göra att man inte kan begrava folk vart som helst och landstingen kan ju inte gärna ha egna områden för alla religioner och ett för ateister ;)
    Det är vad jag läst mig till i alla fall. Kan ju vara felinformerad!

• JustMeAndMyLove
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 01:28:02 följande:
    Man kan hålla det i den lokal man själv anser passande. Det är knappast ett större problem för en ateist än för någon av en annan religion att begravas på kyrkans mark, om nu kyrkan äger alla begravningsplatser. Ett vanligt mellanting efter vad jag förstått det är att begravningen sker i församlingshemmet eller i kapellet och vid den avlidne begravs på kyrkans mark, men begravningen är inte en gudstjänst och utförs inte av en präst utan av en officient.

Nej det ligger inte bara i ditt intresse var du blir begravd, men som jag skrev innan så kan resultatet av att inte vara medlem, bli just en borgelig begravning.
    Det fins de som bara har bisättning och sen inte en annan ceremoni. Då hålls det oftast på sjukhuset i bisättningsrum där man annars har kistläggning.
    Många år sen nu men så kunde man göra på 90 talet i alla fall.  
  • JustMeAndMyLove
    frallan skrev 2011-02-16 01:40:50 följande:
    Vad menar du med borgerlig vigsel med 100 sörjande? Det är väl klar att man kan ha ett stort  bröllop fast det är borgerligt, eller? Vi ska ha ca 80 gäster och gifter oss utomhus på vår favorit plats, mycket vackrare än i en kyrka om du frågar mig:) Vi skall ha en lite längre ceremoni med diktuppläsning, ring byte och kanske lite fin musik osv... det finns ju dessutom massor av fina lokaler man kan vara i som inte har något med kyrkan och göra om man nu vill vara i en lokal, någon gammal herrgård, en vacker paradvåning osv.

Men jag hör ganska ofta att så fort man nämner borgerlig vigsel tror folk att det kommer 10 pers i enkla sommarklänningar och brudparet knappt är uppklätt, men varför då undrar jag? Jag har lika många vänner och lika stor familj som någon som gifter sig i kyrkan, vill bara inte blanda in gud i det hela...
    Samma dröm här!
    Vi kommer inte ha superfancy  visserligen men det har inget med vårt val av borgerlig vigsel :)
    Naturen är den självklara plattsen för oss att gifta oss i! 
  • JustMeAndMyLove
    Zelmah skrev 2011-02-16 01:44:48 följande:
    HAHAHAH!!! OJ!!! så fel det kan bli!!! BEGRAVNING med 100 sörjande menade jag... hehe så det kan gå när man diskuterar två olika saker samtidigt... hjälp bvad komiskt det blev...tragisk vigsel om alla gäster sörjer att de gifter sig haha! Nu går mina ögon i kors tror jag.... SORRY för den fadäsen!

Vi ska ha borgerlig vigsel vi med ca 75 gäster! hehehe
    HAHAHA, jag läste begravning så jag är nog lika trött jag :P

• JustMeAndMyLove
    EJMO skrev 2011-02-16 22:38:21 följande:
    Vi har båda gått ur kyrkan och gifter oss därför borgerligt. För oss fanns det ingen tvekan om det men jag vet att många gifter sig i kyrkan bara för att det förväntas av dem. Ungefär som att de flesta konfirmerar sig, oavsett om de är troende eller ej.
    Hm, det där är en aspekt jag inte tänkt på.
    Undrar om det är m¨ånga som gifter sig i kyrkan för att familjen/vänner anser att man ska göra det.
    Tänker på människor som har kristna föräldrar eller kristna mor/far föräldrar.
    Själv KAN jag tänka mig att manskulle anpassa sig lite efter andra viljor. Kanske för att vara snäll eller bar aför att man inte orkar tjaffsa...

Bra inlägg, tanken hade aldrig slagit mig innan! 
  • JustMeAndMyLove
    Vi2alltid skrev 2011-02-17 21:58:29 följande:

Nu har inte jag läst alla inlägg men jag vill nog gärna poängtera ett par saker

Om man inte alls är troende, t.o.m att man uttalat säger att det inte finns någon gud, så kan jag undra lite varför man ens vill gifta sig i en kyrka?

Och andra sidan så handlar grunden i kristendomen om att alla är välkomna.

Ibland undrar jag om folk skäms för att de tror på Gud, jag känner flera som gillar att gå i kyrkan, lever efter många av de krista värderingarna (visserligen av ren tradition, men ändå) men de vill gärna poängtera att "jag är ju inte religiös eller så" Man måste inte gå i kyrkan varje söndag och aldrig svära bara för att man är religiös!

Det allra viktigaste är att man har respekt för kyrkan och kristendomen och rätta sig efter vad som gäller vid en kyrklig vigsel.

Jag tror inte folk skäms för att tro på Gud, men att kalla sig kristern medför ju debatt. Hela bibeln ifrågasätts häfftigt av andra. Kan nog var alite jobbigt att mötas av det hela tiden.
    Gick själv i pingst-kyrkan ett tag genom AA och NA, det var ett hellvete när folk hörde talas om det. Folk tror man automatiskt tror på stening av snattare och otrogna.
  • JustMeAndMyLove
    Fårävvör skrev 2011-02-22 22:51:40 följande:
    Blåbärsmuffin: min sambo verkar ha väldigt lik bakgrund som du... Hans mamma trodde att borgerlig vigsel innebär att det tar två min i stadshuset... Fastän vi ska ha utomhusvigsel på ca 20 min med 60 gäster och levande musik, och sen trerätters med dans efteråt så verkar det inte riktigt duga för henne! Hur underbart är det inte med kommentarer som "ja... Ja ni gör ju som ni vill, men det finns ju så många fina små kyrkor man kan vara i?" känner på mig att jag kommer tända till snart, jag som är lugn som en filbunke i vanliga fall!
    Fy vad tråkigt :( Alltås med din mammas kommentarer.
    I min familj är det tvärt om. Jag hade nog väckt mycket frågor och irritation om jag valt kyrkan.
    Men nu vill jag själv inte heller men jag vet att min syster fick höra en del klagosånger när hon döpte sitt barn. 
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?