Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
Kyrkan är ju svensk kultur. Jag är inte kristen, kommer inte döpa mina barn även om jag själv skulle finna min religion innan jag får barn. Jag kommer inte gifta mig i kyrkan trotts att den är vacker, magisk och för mig står som en symbol för en alldeles speciell sorts kärlek.
Men vill man gifta sig i kyrkan utan att man själv har en tro tycker jag man ska få göra det. Så länge man accepterar att det är en kristen kyrka man går in i. att man accepterar att de finns regler och traditioner att förhålla sig till.
Jag går däremot ofta till kyrkan själv. Jag tänder ljus för min systerson och för de vänner jag förlorat genom åren som alla varit alldeles för unga för att gå vidare. Jag kan till och med be någon gång.
Det känns bra att ha den friheten. Att kunna vara i kyrkan och ha det som "min" plats för eftertanke, lugn och sinnesro. Det känns ännu bättre att just den svenska kyrkan är öppen för alla. Oavsett religion, kön, läggning eller hudfärg. Det är nått att vara stolt över.
Religion är för många uppluckrat i Sverige. Det tycker jag är bra. Det leder till egna filosofier och fria tankar.