• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • TheD
    EJMO skrev 2011-02-21 21:39:41 följande:
    Två av de tre begravningar jag varit på har varit i kyrka och ett i kapell. Det som var i kapell var i en stad och de andra två på landet, där finns det inte både kyrka och kapell. 
    Allt finns ju inte på alla platser. Sen om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om.... :) Inte riktigt mitt område :)
  • Dejli
    TheD skrev 2011-02-21 20:30:25 följande:
    Bergravning i kyrka? Jag har bara varit i kapell. Kyrka verkar så konstigt och amerikanskt :)
    I min del av landet finns det bara ett enda kapell (eller ja, de har tre st att välja på, men ligger i samma byggnad) och det är på en begravningsplats, alltså inte en kyrkogård. Utanför staden, där jag bor, är det landsortskyrkor med tillhörande kyrkogård som gäller. Så för mig är det väldigt mycket mer naturligt med kyrka än kapell... alla bor inte i städer där man kan välja...
  • Blåbärsmuffin

Jag läste i inläggen att flera nämner press från släkt och vänner. Detta kan jag verkligen relatera till. I min familj FÖRVÄNTAS det att man ska döpa barnen, konfirmeras, gifta sig i kyrkan, och ha en kyrklig begravning. Trots att flertalet inte utövar någon form av tro. När jag var barn trodde jag att min familj var icke-troende eftersom vi aldrig gick till kyrkan eller bad. Jag blev väldigt förvånad när jargonen i samtalen blev "man MÅSTE döpa sina barn" och "man MÅSTE gifta sig i kyrkan". Själv så blev jag ateist några år efter konfirmationen, som jag egentligen bara genomförde för att "det är det man gör". Min m2b är även han ateist. Så jag skapade stort ramaskri när jag annonserade att det skulle bli en borgelig ceremoni. Självklart antog alla att detta innebar en liten ceremoni på 3 pers i stadshuset, och inget mer. Har tagit lång tid att förklara att ceremonin kommer hållas vid vattnet, med alla 50+ gäster...

Jag tror nog att många väljer kyrkan för att de har samma syn på saken, "det är där man gifter sig", eller från press. Själv så är min icke-tro en viktig del av vem jag är, så jag kan aldrig tänka mig att ta del av kyrkans ceremonier, även om jag naturligtvis går dit för andras bröllop/dop. Det är trots allt huvudpersonernas tro som räknas, inte min.

• Fårävvör

Blåbärsmuffin: min sambo verkar ha väldigt lik bakgrund som du... Hans mamma trodde att borgerlig vigsel innebär att det tar två min i stadshuset... Fastän vi ska ha utomhusvigsel på ca 20 min med 60 gäster och levande musik, och sen trerätters med dans efteråt så verkar det inte riktigt duga för henne! Hur underbart är det inte med kommentarer som "ja... Ja ni gör ju som ni vill, men det finns ju så många fina små kyrkor man kan vara i?" känner på mig att jag kommer tända till snart, jag som är lugn som en filbunke i vanliga fall!

• JustMeAndMyLove
    Fårävvör skrev 2011-02-22 22:51:40 följande:
    Blåbärsmuffin: min sambo verkar ha väldigt lik bakgrund som du... Hans mamma trodde att borgerlig vigsel innebär att det tar två min i stadshuset... Fastän vi ska ha utomhusvigsel på ca 20 min med 60 gäster och levande musik, och sen trerätters med dans efteråt så verkar det inte riktigt duga för henne! Hur underbart är det inte med kommentarer som "ja... Ja ni gör ju som ni vill, men det finns ju så många fina små kyrkor man kan vara i?" känner på mig att jag kommer tända till snart, jag som är lugn som en filbunke i vanliga fall!
    Fy vad tråkigt :( Alltås med din mammas kommentarer.
    I min familj är det tvärt om. Jag hade nog väckt mycket frågor och irritation om jag valt kyrkan.
    Men nu vill jag själv inte heller men jag vet att min syster fick höra en del klagosånger när hon döpte sitt barn. 
  • Fårävvör

JustMeAndMyLove skrev 2011-02-22 23:44:12 följande:

Fy vad tråkigt :( Alltås med din mammas kommentarer.
    I min familj är det tvärt om. Jag hade nog väckt mycket frågor och irritation om jag valt kyrkan.
    Men nu vill jag själv inte heller men jag vet att min syster fick höra en del klagosånger när hon döpte sitt barn. 
    Jo precis, hans familj tycker det är självklart att bröllop, dop etc ska vara kyrkligt, min familj hade nog ifrågasatt ett kyrkligt bröllop och undrat om det var det jag verkligen ville... Men det finns ju inget mellanting, man måste ju välja det ena eller det andra!
  • Fårävvör

Egentligen vet jag ju att min sambos mamma inte vill något illa, men hon tänker sig verkligen inte för när hon säger saker ibland... Så då kommer det ju en del plumpa kommentarer om bröllopet då och då, där jag tar illa vid mig, men hon förstår inte att hon sagt nåt som folk kan ha olika åsikter om...

• shakynose
    Fårävvör skrev 2011-02-23 12:41:06 följande:
    Egentligen vet jag ju att min sambos mamma inte vill något illa, men hon tänker sig verkligen inte för när hon säger saker ibland... Så då kommer det ju en del plumpa kommentarer om bröllopet då och då, där jag tar illa vid mig, men hon förstår inte att hon sagt nåt som folk kan ha olika åsikter om...
    Ja, och det handlar ju mest om att hon har en färdig uppfattning om hur ett "riktigt bröllop" ser ut, och för vissa är det väldigt svårt att tänka utanför sina egna referensramar. Synd dock att hon inte kan förstå att er bild av vad ni vill ha är viktigare i detta fall...
  • Lissie84
    Duchess skrev 2011-02-19 12:46:24 följande:
    Själv tillhör jag de som tycker att Svenska Kyrkan inte borde ha någon vigselrätt alls. Varför ska kyrkan hålla på och göra juridiska tjänster åt staten? Kyrkan borde syssla med andra saker. 
    Jag antar att du gifte dig dig borgligt?  För varför skulle du vilja undanhålla möjligheten för andra par att gifta sig i kyrkan om du själv gjorde det? I mina ögon är det en stor skillnad från att ingå ett äktenskap i kyrkan och en borglig cermoni. Att bara få en välsignelse är inte samma sak.
  • shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-23 19:24:00 följande:
    Jag antar att du gifte dig dig borgligt?  För varför skulle du vilja undanhålla möjligheten för andra par att gifta sig i kyrkan om du själv gjorde det? I mina ögon är det en stor skillnad från att ingå ett äktenskap i kyrkan och en borglig cermoni. Att bara få en välsignelse är inte samma sak.
    För att man anser att kyrkan inte skall gå statliga ärenden utan enbart arbeta med frågor som handlar om tron?
  • Lissie84

Men äktenskapet är väl en stor del av tron och religionenen.... eller har jag fel?

• shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-23 20:01:49 följande:
    Men äktenskapet är väl en stor del av tron och religionenen.... eller har jag fel?
    Men den lagliga biten och de politiska villkoren är inte det.
  • shakynose

Alltså, rent teologiskt så behövs bara den kyrkliga välsignelsen, vigselrätten är bokstavligt talat en världslig sak!

• anne på grönkulla

Juridiken gör ju kyrkan "åt staten", välsignelsen har med tro och teologi att göra. I många länder har kyrkor inte vigselrätt, t ex i Frankrike, utan alla måste vigas borgerligt, sen kan man välja till en religiös ceremoni för välsignelsens skull.

• Lissie84

Jag förtår vad ni menar men jag känner att det är en stor skillnad på att gifta sig i kyrkan och det blir lagligt både i statens och kyrkans namn samtidigt och en borligt vigsel. Att först tvingas gifta sig borgligt för att sen gå och få en välsignelse av kyrkan känns som om man tar bort heligheten hur äktenskapet.... 

• anne på grönkulla

Många i Sverige känner precis så, men det är av historiska/politiska skäl då vi haft statskyrka i alla år fram till för ca 10 år sen. I många andra länder har distinktionen mellan juridik och teologi varit klar. Att nu när kyrkan är skild från staten behålla det kräver lite motivering mer än att bara "känna" - kan jag som inte är med i kyrkan tycka iaf.

• Fårävvör
    shakynose skrev 2011-02-23 16:11:30 följande:
    Ja, och det handlar ju mest om att hon har en färdig uppfattning om hur ett "riktigt bröllop" ser ut, och för vissa är det väldigt svårt att tänka utanför sina egna referensramar. Synd dock att hon inte kan förstå att er bild av vad ni vill ha är viktigare i detta fall...
    Ja, precis så är det... Men vi kommer köra på som vi vill ha det och visa henne på bröllopsdagen hur bra det blev =) Så får man väl försöka tåla lite plumpa kommentarer ibland...
  • Duchess
    Lissie84 skrev 2011-02-23 19:24:00 följande:
    Nej, jag gifte mig kyrkligt. Huvudskälet till det var att min (numera fd) makes pappa är präst. Min fd ville gifta sig kyrkligt med sin far som vigselförrättare. Eftersom vi båda två är aktiva inom kyrkan så tyckte jag att det var okej. 

Hade jag själv valt, och gift mig med någon som inte hade en stark åsikt i frågan, så hade jag valt en borgerlig vigsel.

För mig är det en principfråga. Klart att det är en kyrklig angelägenhet med välsignelse över äktenskap. Däremot har den rent juridiska biten ingenting med kyrkan att göra.
  • gbg2012

Jag ska inte gifta mig i kyrkan, men hade tänkt det för många års sedan. Men när jag förlorade min andliga tro, var inte kristen. men trodde på något. Så känns det inte rätt längre. På svenska kyrkans hemsida står det att man ska helst ha en andlig tro för att gifta sig i kyrkan, men man behöver inte vara kristen. 

Så nu blir det borgerligt och precis lika högtidligt och fint som en kyrka, det jag kan störa mig på är att kyrkbröllop är lika med fint och borgerligt med enkelt bröllop. Vi ska gifta oss på gunnebo slott och ha en vigsel på ca 25 min, så musik, dikter ska vara med. =) 

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?