Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
Jag läste i inläggen att flera nämner press från släkt och vänner. Detta kan jag verkligen relatera till. I min familj FÖRVÄNTAS det att man ska döpa barnen, konfirmeras, gifta sig i kyrkan, och ha en kyrklig begravning. Trots att flertalet inte utövar någon form av tro. När jag var barn trodde jag att min familj var icke-troende eftersom vi aldrig gick till kyrkan eller bad. Jag blev väldigt förvånad när jargonen i samtalen blev "man MÅSTE döpa sina barn" och "man MÅSTE gifta sig i kyrkan". Själv så blev jag ateist några år efter konfirmationen, som jag egentligen bara genomförde för att "det är det man gör". Min m2b är även han ateist. Så jag skapade stort ramaskri när jag annonserade att det skulle bli en borgelig ceremoni. Självklart antog alla att detta innebar en liten ceremoni på 3 pers i stadshuset, och inget mer. Har tagit lång tid att förklara att ceremonin kommer hållas vid vattnet, med alla 50+ gäster...
Jag tror nog att många väljer kyrkan för att de har samma syn på saken, "det är där man gifter sig", eller från press. Själv så är min icke-tro en viktig del av vem jag är, så jag kan aldrig tänka mig att ta del av kyrkans ceremonier, även om jag naturligtvis går dit för andras bröllop/dop. Det är trots allt huvudpersonernas tro som räknas, inte min.