Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Nej, alla som väljer kyrkan gör det nog inte med en aktiv tro. Men jag hoppas alla gör det med respekt för kyrkan som institution och vigseln som gudstjänst. Kan man inte det bör man fundera över sitt val.

• anne på grönkulla
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-15 23:08:10 följande:
    Hur menar du med "aktiv tro"? För mig är tro inget annat än aktivt. Det är inte antalet kyrkobesök som räknas utan att man tror. Och det kan man ju knappast göra på ett passivt sätt. Eller?
    Jag menar nog inget djupare än "tro" till skillnad från "vana" i valet av kyrklig vigsel - jag tänkte inte ett man skulle räkna kyrkobesök eller mäta tron.
  • anne på grönkulla

Apropå diskussionen om att inte gifta sig i kyrkan om man gifter om sig - det där tycker jag blir jättekonstigt. Jag kan förstå det praktiskt, personligt känslomässiga i att vilja att ett bröllop ska spegla det äktenskap man ingår och därför välja bort en massa saker man förknippar med ett tidigare bröllop och ett äktenskap som är över. Men att säga att man bara under vissa omständigheter bör gifta om sig i kyrkan uppfattar jag som att säga att en vigsel i kyrkan ger ett äktenskap mer värt än ett borgerligt - och det underliggande resonemanget köper jag inte.

• anne på grönkulla

Juridiken gör ju kyrkan "åt staten", välsignelsen har med tro och teologi att göra. I många länder har kyrkor inte vigselrätt, t ex i Frankrike, utan alla måste vigas borgerligt, sen kan man välja till en religiös ceremoni för välsignelsens skull.

• anne på grönkulla

Många i Sverige känner precis så, men det är av historiska/politiska skäl då vi haft statskyrka i alla år fram till för ca 10 år sen. I många andra länder har distinktionen mellan juridik och teologi varit klar. Att nu när kyrkan är skild från staten behålla det kräver lite motivering mer än att bara "känna" - kan jag som inte är med i kyrkan tycka iaf.

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?