Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Det är inte alls konstigt att man väljer kyrklig vigsel oavsett om man tror eller inte, eftersom de flesta av oss växt upp som medlemmar i SK. Om ett tiotal år kan situationen mycket väl ha ändrats, då barn idag inte går regelbundet till kyrkan om inte deras föräldrar tar dem dit. Jag har ju firat alla möjliga skolhögtider i kyrkan eftersom det var där vi hade lucia och avslutningar, konserter och liknande. Då är det ju ingen stor överraskning att jag överväger att även fira mitt bröllop i kyrkan, eller hur? Oavsett min personliga tro, så har jag ju en anknytning till kyrkan genom min uppväxt, och det har jag inte till moskén eller synagogan...
    Jag tror att det är därför som många tycker att de kan göra som de vill i kyrkan också, eftersom det är "vår" kyrka, typ.

• shakynose
    Fårävvör skrev 2011-02-23 12:41:06 följande:
    Egentligen vet jag ju att min sambos mamma inte vill något illa, men hon tänker sig verkligen inte för när hon säger saker ibland... Så då kommer det ju en del plumpa kommentarer om bröllopet då och då, där jag tar illa vid mig, men hon förstår inte att hon sagt nåt som folk kan ha olika åsikter om...
    Ja, och det handlar ju mest om att hon har en färdig uppfattning om hur ett "riktigt bröllop" ser ut, och för vissa är det väldigt svårt att tänka utanför sina egna referensramar. Synd dock att hon inte kan förstå att er bild av vad ni vill ha är viktigare i detta fall...
  • shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-23 19:24:00 följande:
    Jag antar att du gifte dig dig borgligt?  För varför skulle du vilja undanhålla möjligheten för andra par att gifta sig i kyrkan om du själv gjorde det? I mina ögon är det en stor skillnad från att ingå ett äktenskap i kyrkan och en borglig cermoni. Att bara få en välsignelse är inte samma sak.
    För att man anser att kyrkan inte skall gå statliga ärenden utan enbart arbeta med frågor som handlar om tron?
  • shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-23 20:01:49 följande:
    Men äktenskapet är väl en stor del av tron och religionenen.... eller har jag fel?
    Men den lagliga biten och de politiska villkoren är inte det.
  • shakynose

Alltså, rent teologiskt så behövs bara den kyrkliga välsignelsen, vigselrätten är bokstavligt talat en världslig sak!

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?