Inlägg från: Dejli |Visa alla inlägg
  • Dejli

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Och jag som är halvtroende (tvivlare/sökande kanske man kan säga, ateist är jag inte) tycker det är otroligt respektlöst att gifta sig i en kyrka om man inte är det minsta troende, och rent av förnekar Gud... snacka om att nedvärdera någons heliga rum till en simpel kuliss. Det finns ju gamla slott eller "avkristnade" kyrkor - kyrkor som sålts och inte längre är religiösa byggnader - som fyller samma funktion om det är miljön man vill åt.

Jag tycker inte man måste vara utövande och starkt troende kristen för att gifta sig i kyrkan - jag kan t o m tycka att det är okej att vara så lite troende att man inte förnekar att det kanske finns en Gud men att man kanske inte riktigt vågar/vill tro, men vem sjutton skulle komma på tanken att välja en annan typ av religös byggnad pga fin/mysig/tradition? "Hej, jag heter Anna-Bella och jag är egentligen kristen, men jag tycker att moskéer är så himla fina, så jag tänker gifta mig, och om dom dära muslimerna har något emot det, då blir jag sur". Skulle inte tro det va...

Nog för att jag tycker ska kyrkan är öppen för alla, men någon sorts respekt för heligheter tycker jag allt att man får ha om man har alla skruvar på rätt ställe... men det är jag det. Bridezillas som minsann tycker att det är "MIN MIN MIN dag och jag ska ha det som JAG JAG JAG vill, sedan kan mamma och bästa vännen sticka och brinna om det inte passar sig med matchande klänningar i pastellrosa och prästen kan dra åt fanders om jag inte får dansa in till reggae-musik" finns det ju dessvärre gott om...

• Dejli
    polkapinne skrev 2011-02-15 22:27:59 följande:
    Inte för att gifta mig "inför gud" utan för att det är fint, traditionellt och min flickdröm.
    Fast det gör du, oavsett om du vill det eller inte och oavsett om du tror på Gud eller inte...
  • Dejli
    Cammee skrev 2011-02-17 13:05:36 följande:
    Jag är inte religiös på något sätt. Tror inte på Gud. Ändå så har jag fruktansvärd respekt när jag är i kyrkan. Skulle aldrig gå dit i fel kläder, svär aldrig i kyrkan, säger aldrig opassande saker ,även om det kanske bara är genom viskande till personen bredvid. Och jag ska gifta mig  i kyrkan, pga tradition och för att det är fint. Vet att det egentligen är fel, men om kyrkbröllop bara är till för de troende så skulle prästerna inte haft så mycket jobb.

Däremot tänker jag inte försöka gnälla om att ta bort alla stycken om Gud. Alla psalmerna o.s.v. är ju väldigt vackra och jag är inte så oreligiös att jag inte står ut med Gudprat. Sen tycker jag också att har man gift sig i kyrkan en gång, skiljer sig och ska gifta sig igen, så tycker jag att andra gången ska ske i rådhuset eller annan stans. För någonstans inom mig så tycker jag att det är fel att stå inför Gud och säga ja till varandra, och sedan stå med en ny man och säga ja några år efter (har ens partner dött är det okej i kyrkan tycker jag). Ganska konstigt att jag känner så egentligen då jag inte tror på Gud, men samtidigt vill man ju vara lite öppen för ingen har ju bevisat att det är påhitt än. . . . Flört
    För mig är det skillnad att inte tro och att tro att Gud inte finns. Jag vet inte om jag tror på Gud. Men jag säger inte att han INTE finns. För mig känns det helt okej att gifta sig i kyrkan så länge man inte säger att Gud inte finns. Jag är öppen för att acceptera en Gud om jag tycker mig få bevis för att det finns än. Än så länge har jag inte fått den känslan.

Och det där med att inte få gifta om sig i kyrkan... jag tycker det blir lite "farligt" om man säger att då och då går det bra, men inte annars. Om den äkta maken/makan varit otrogen/misshandlat dig/dödat din faster... är det då okej att skilja sig och i så fall gifta om sig i kyrkan? Då har ju inte du brutit mot några löften utan avslutat äktenskapet för att rädda ditt liv, psykiskt eller fysiskt.
  • Dejli
    TheD skrev 2011-02-21 20:30:25 följande:
    Bergravning i kyrka? Jag har bara varit i kapell. Kyrka verkar så konstigt och amerikanskt :)
    I min del av landet finns det bara ett enda kapell (eller ja, de har tre st att välja på, men ligger i samma byggnad) och det är på en begravningsplats, alltså inte en kyrkogård. Utanför staden, där jag bor, är det landsortskyrkor med tillhörande kyrkogård som gäller. Så för mig är det väldigt mycket mer naturligt med kyrka än kapell... alla bor inte i städer där man kan välja...
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?