Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
Och jag som är halvtroende (tvivlare/sökande kanske man kan säga, ateist är jag inte) tycker det är otroligt respektlöst att gifta sig i en kyrka om man inte är det minsta troende, och rent av förnekar Gud... snacka om att nedvärdera någons heliga rum till en simpel kuliss. Det finns ju gamla slott eller "avkristnade" kyrkor - kyrkor som sålts och inte längre är religiösa byggnader - som fyller samma funktion om det är miljön man vill åt.
Jag tycker inte man måste vara utövande och starkt troende kristen för att gifta sig i kyrkan - jag kan t o m tycka att det är okej att vara så lite troende att man inte förnekar att det kanske finns en Gud men att man kanske inte riktigt vågar/vill tro, men vem sjutton skulle komma på tanken att välja en annan typ av religös byggnad pga fin/mysig/tradition? "Hej, jag heter Anna-Bella och jag är egentligen kristen, men jag tycker att moskéer är så himla fina, så jag tänker gifta mig, och om dom dära muslimerna har något emot det, då blir jag sur". Skulle inte tro det va...
Nog för att jag tycker ska kyrkan är öppen för alla, men någon sorts respekt för heligheter tycker jag allt att man får ha om man har alla skruvar på rätt ställe... men det är jag det. Bridezillas som minsann tycker att det är "MIN MIN MIN dag och jag ska ha det som JAG JAG JAG vill, sedan kan mamma och bästa vännen sticka och brinna om det inte passar sig med matchande klänningar i pastellrosa och prästen kan dra åt fanders om jag inte får dansa in till reggae-musik" finns det ju dessvärre gott om...