• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • Duchess

Själv tillhör jag de som tycker att Svenska Kyrkan inte borde ha någon vigselrätt alls. Varför ska kyrkan hålla på och göra juridiska tjänster åt staten? Kyrkan borde syssla med andra saker. 

• egglina

Förra veckan var jag på en begravning i kyrkan.. Det kändes helskumt. Jag kunde inte ta till mig det prästen sa om att "Gud nu tar emot vår käre vän och familjemedlem" osv. Och himmelriket hit och himmelriket dit. Och sen sjunga psalmer .. Det kändes ärligt jättehemskt inombords.. Men eftersom Gud inte finns i mitt liv, jag tror inte, så kändes det som att jag inte skulle vara där... Jag vet inte hur jag ska förklara,, det var ju en fin begravning med fina blommor, fina avsked och när det var instrumentala låtar kändes det som att, såhär ska det vara, det var fint. Men när prällen börjar prata om Gud  osv,, det går bara inte. Samma som för några år sen då en kusin gifte sig i kyrkan, "inför gud"  tjohotjoho... Det funkar inte för mig. Och eftersom jag känner såhär,, så känns det helt fel att gifta mig i kyrkan.. Inget jag har tagit upp med min karl dock eftersom begravningen var för hans släkting  :/ Jag får låta det gå ett tag..

Jag har ingen press från min familj att enl tradition eller annat gifta mig i kyrkan, dom är alltid stöttande. Som vissa andra skrivit här att de vill gifta sig i kyrkan för kultur och tradition..  Mina föräldrar gifte sig borgerligt, min mormor med (iaf andra gången ;).. Min pappa har tom gått ur kyrkan för några år sen.. I mina tankar gifter vi oss utomhus vid ett vattenfall, eller uppe på ett berg på sommaren med fantastisk utsikt, vid en avlägsen sjö, i en skogsdunge

Jag tycker det känns fridfullt och tryggt och skönt att gå in i kyrkor och bara sitta där, tänka lite. Men så fort det börjar pratas om Gud känns det så avlägset för mig.. Jag har inga bevis på att han finns eller ej. Men jag sitter i bänkraden och tittar runt och pillar med annat för det intresserar mig inte, det bara rinner av mig :/  Änglar vill jag gärna tro på, att Morfar, Farmor & Farfar sitter där uppe och har det gott. Att jag kan prata med dom när jag är vid kyrkogården..

Döpt är jag, konfirmerad, gått på kyrkans barntimmar, juniorerna osv..
    Nu kommer jag väl OT men det handlar iaf om Gud och kyrkan ;)

Tydligen när jag var liten och kom hem från kyrkans barntimmar sa jag till min äldre syster att "Jag tror på Gud nu". Hon sa då att han finns inte och det är ju bara löjligt.. Då ändrade jag mig och sa att han finns inte. När jag sen skulle konfirmera mig flera år senare, sa hon förlåt och att hon har haft ångest för att hon sa så och att hon trodde det berodde på henne att jag inte trodde på Gud och att jag kanske skulle trott på Gud om hon inte sagt så.. Jag kunde gott lugna henne då jag för det första inte ens kom ihåg detta, och för det andra att jag har nog fått mig flera tankeställare under åren. Velat både hit och dit och inte vetat vad man ska tro har ju hänt men i slutändan så funkar det inte för mig, vilket känns tråkigt faktiskt. Konfirmera mig gjorde jag för att ingen annan av mina systrar gjorde det, jag var den lilla duktiga lillasystern som inte drack, var med killar, eller var ute sent med vänner osv.. Det gjorde min mamma glad liksom. Prästen som hade vår grupp var nog inte lika glad för när han frågade konfirmationsgruppen varför vi ville konfirmera oss så gjorde alla det för "presenter, och mormor blir så glad".

Nu blev det långt änna, sorry ;)

• Oniq
    Biscuit skrev 2011-02-19 11:57:10 följande:
    Oniq skrev 2011-02-18 22:19:25 följande:
    Kultur och tradition att sjunga psalmer och lova saker inför något man inte tror på?
    Skumt land vi lever i ;)

Förstår vad du menar, men jag köper det inte. Vi kan knappast förvänta oss att kvinnliga muslimer ska ta av sig sin burka om vi inte ens kan skippa kyrkobröllop bara för att 'det förväntas' av oss eller är 'kultur och tradition'

Missförstå mig rätt, jag är faktiskt både döpt och konfirmerad och har inga som helst dubier när det kommer till den biten. MEN då pojkvännen och flertalet vänner absolut inte är kristna så vill jag inte släpa in dom i en kyrka för att sjunga psalmer och lyssna på predikan (vet att vissa präster tonar ner det, men ändå)  för att JAG ska gifta mig.

Kultur och tradition... Vet knappt vad det innebär längre när man kollar debatterna som förs här på BT :)
    Kan tycka att det är lite lustigt att du tycker att det konstigt att vissa väljer kyrkan pga familjetradition men sen i nästa mening att du inte gör det för att bla dina vänner inte är troende.
    Lustigt att jag inte vill trycka på min religion på andra? Att jag inte drar igång ett personligt korståg?
    *haha*
    Ja, kanske det.
    Jag gillar inte att vara så styrd av allt (enligt mig) extrakrångel den innebär med kyrkobröllop (hitta kyrka (ska inte gifta oss i hemstaden), resa till annan lokal, psalmer m.m.). Gillar idén med att vigas i trädgården under egen regi.
    Den gud jag tror på är med oavsett var jag än nu befinner mig.
  • anne på grönkulla

Apropå diskussionen om att inte gifta sig i kyrkan om man gifter om sig - det där tycker jag blir jättekonstigt. Jag kan förstå det praktiskt, personligt känslomässiga i att vilja att ett bröllop ska spegla det äktenskap man ingår och därför välja bort en massa saker man förknippar med ett tidigare bröllop och ett äktenskap som är över. Men att säga att man bara under vissa omständigheter bör gifta om sig i kyrkan uppfattar jag som att säga att en vigsel i kyrkan ger ett äktenskap mer värt än ett borgerligt - och det underliggande resonemanget köper jag inte.

• Oniq
    anne på grönkulla skrev 2011-02-19 18:21:22 följande:
    Apropå diskussionen om att inte gifta sig i kyrkan om man gifter om sig - det där tycker jag blir jättekonstigt. Jag kan förstå det praktiskt, personligt känslomässiga i att vilja att ett bröllop ska spegla det äktenskap man ingår och därför välja bort en massa saker man förknippar med ett tidigare bröllop och ett äktenskap som är över. Men att säga att man bara under vissa omständigheter bör gifta om sig i kyrkan uppfattar jag som att säga att en vigsel i kyrkan ger ett äktenskap mer värt än ett borgerligt - och det underliggande resonemanget köper jag inte.
    Ibland saknar jag en enkel 'like' funktion här på BT =)
  • Fårävvör

Min familj är inte troende och de senaste bröllopen i familjen har varit borgerliga. I min sambos familj är man väl egentligen inte direkt troende heller, men de kommer från ett litet samhälle där "alla alltid" gift sig kyrkligt. Sambon är också konfirmerad pga att "alla gjorde det". Själv är jag uppväxt i en stadsdel med mängder av olika religioner och kände därmed ingen som konfirmerade sig... Sambon hade kunnat tänka sig att gifta sig kyrkligt av tradition ( och hans mamma hade blivit jätteglad...) men jag har starkare åsikter angående det hela så det slutade med att vi bestämde oss för borgerlig vigsel. Detta har min blivande svärmor jättesvårt att acceptera och flikar ofta in att det finns jättemånga små fina kyrkor man kan gifta sig i... När hon fick reda på att vi funderade på borgerlig vigsel utbrast hon "då kan man ju lika väl strunta i att gifta sig och spara pengarna"... Hade vi kunnat kompromissa om typ av vigsel så hade vi säkert gjort det, men det går inte att gifta sig halvkyrkligt! Och i vårt förhållande väger mina åsikter tyngre än min blivande svärmors...

• MissNina

jag är INTE troende inte min M2B heller. vi är med i svenska kyrkan och ska gifta oss i kyrkan pga tradition och för att vi vill det.

• TheD

Bergravning i kyrka? Jag har bara varit i kapell. Kyrka verkar så konstigt och amerikanskt :)

• EJMO
    TheD skrev 2011-02-21 20:30:25 följande:
    Bergravning i kyrka? Jag har bara varit i kapell. Kyrka verkar så konstigt och amerikanskt :)
    Två av de tre begravningar jag varit på har varit i kyrka och ett i kapell. Det som var i kapell var i en stad och de andra två på landet, där finns det inte både kyrka och kapell. 
  • Zelmah

har nog varit på runt 15 begravningar genom livet och alla har varit i kyrka. Men det kanske beror på att det inte varit i storstäder. Har aldrig varit på begravning i kapell. De begravningar jag varit på har inte känts amerikanska alls.

Av de 9 bröllop  jag har vart på genom livet har 3 varit i kyrkan. De resterande bröllopen har vigseln skett utomhus på vackra platser eller utomlands (2). De mest romantiska och känslofyllda vigslarna var de som var utomhus tycker jag. De var mycket personligare och naturen är en vackrare kuliss tycker jag.

Min skola hade heller inte skolavslutningarna i kyrkan utan vi hade dem i en sal i skolan. Så min enda anknytning till kyrkan har jag fått genom begravningar. Jag har inga positiva eller vackra minnen från en kyrka därför blir vår vigsel borgerlig och utomhus. Jag är ju inte heller troende så jag behöver inte guds välsignelse.

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?