• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • skruttisOmuffis

Jag skulle nog inte kalla mig troende. Men jag skulle inte heller förneka att det finns en Gud. Jag vet inte, men jag grubblar inte heller över det.

Och så länge så är fallet så kan jag inte gifta mig i kyrkan med gott samvete. Jag kan inte ge det löftet inför "Gud".
    Mitt löfte till min bm måste betyda mer än en vacker miljö och tradition.

• Biscuit

Vi kommer gifta oss i kyrkan trots att vi inte tror på gud. Jag vill gärna tro på något större för det vore ganska hemskt om det här var allt som är men jag tror inte på gud. Däremot tycker jag inte att vi är respektösa för det. Vi hade begravning för min farfar förra veckan i kyrkan, är även det respektlöst när vi inte tror på gud? För i så fall tror jag nästan varenda kotte ska klassas som det om de inte tror på gud.

• BlackWIngedAngel
    Biscuit skrev 2011-02-15 23:11:33 följande:
    Vi kommer gifta oss i kyrkan trots att vi inte tror på gud. Jag vill gärna tro på något större för det vore ganska hemskt om det här var allt som är men jag tror inte på gud. Däremot tycker jag inte att vi är respektösa för det. Vi hade begravning för min farfar förra veckan i kyrkan, är även det respektlöst när vi inte tror på gud? För i så fall tror jag nästan varenda kotte ska klassas som det om de inte tror på gud.
    Det viktiga är i begravningsfallet är väl knappast vad ni tror på, utan vad din farfar trodde på. Om han var troende är det ju både rimligt och logiskt att han får en kristen begravning.
  • Biscuit
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-15 23:22:20 följande:
    Det viktiga är i begravningsfallet är väl knappast vad ni tror på, utan vad din farfar trodde på. Om han var troende är det ju både rimligt och logiskt att han får en kristen begravning.
    min farfar var inte troende, ingen i min familj tror på gud. Det är lite det som är min poäng, det är ingen som skulle kalla någon respektlös eller hycklare om man höll en begravning i kyrkan men bröllop då blir det liv i luckan. :)
  • anne på grönkulla
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-15 23:08:10 följande:
    Hur menar du med "aktiv tro"? För mig är tro inget annat än aktivt. Det är inte antalet kyrkobesök som räknas utan att man tror. Och det kan man ju knappast göra på ett passivt sätt. Eller?
    Jag menar nog inget djupare än "tro" till skillnad från "vana" i valet av kyrklig vigsel - jag tänkte inte ett man skulle räkna kyrkobesök eller mäta tron.
  • BlackWIngedAngel
    Biscuit skrev 2011-02-15 23:27:18 följande:
    min farfar var inte troende, ingen i min familj tror på gud. Det är lite det som är min poäng, det är ingen som skulle kalla någon respektlös eller hycklare om man höll en begravning i kyrkan men bröllop då blir det liv i luckan. :)
    Jag tycker i och för sig att det är hyckleri att begravas kyrkligt okså om man inte är troende. *rycker på axlarna* Enda anledningen till att man inte säger det högt på samma sätt är ju för att det är en väldigt annorlunda situation. 
    anne på grönkulla skrev 2011-02-15 23:28:34 följande:
    Jag menar nog inget djupare än "tro" till skillnad från "vana" i valet av kyrklig vigsel - jag tänkte inte ett man skulle räkna kyrkobesök eller mäta tron.
    Okej då är jag med. :) Tro är tro och vana är vana, helt enkelt. Med ditt första inlägg var det svårt att avgöra om du tyckte att "vana" kunde räknas som passiv tro då, vilket jag inte hade hållt med om.
  • passionsblomman
    Vet du, just "jag skulle vilja tro på något större" lämnar ju en öppenhet för att "det kanske finns Någon". Ingen annan människa är ju i ditt hjärta och ingen kan säga var och när Någon väljer att möta dig i ditt liv. De människor som har ett behov av att mästra och kontrollera andra för att bocka av huruvida de "tror rätt" eller "tillräckligt mycket" borde nog ägna lite mer tid åt sin egen gudsrelation och be Gud om ödmjukhet inför livet och de människor de möter.

Så länge du inte bestämt förnekar eller föraktar den kristna tron, utan har en respekt för den gudstjänst du deltar i, så har du verkligen ingen anledning att känna dig respektlös.
    Får jag gissa, så tror jag Gud är extra glad åt att se just dig där i kyrkan, och inte bara "de gamla vanliga".
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Willowfield

Valet att gifta sig i kyrkan, för oss, grundar sig på vår tro, vi är inte protestanter, katoliker eller tillhörande ngt annat samfund, frikyrklig eller dylikt.
    Dock tror vi båda på en högre makt, ett högre väsen som vägleder oss och har den fulla kärleken för allt som existerar.
    Man kan väl kalla oss andliga på ett icke kristet sätt, Kyrkan är för mig en andlig plats en plats för tro och vila, glädje och sorg. men skulle du fråga mig vad jag anser om ämbetet i tanke på kyrka skulle jag nog oftast svara hyckleri, för mycket elände har gjorts i "Guds" namn för att tilltala mig. Ja, jag sätter Guds inom " " just för att jag anser att det namnet/ordet används på fel sätt inte bara från det historiken förtäljer oss utan även idag.

Kanske fel att ta med det här men så här ser jag på det hela. 
    Ur Profeten av Khalil Gibran (den för mig bästa "präst" som  skrivit ner sina tankar)

Almitra talade åter och sade:
    "Vad säger du då om Äktenskapet, mästare?"

Han svarade och sade:

Ni föddes tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara.
    Ni skall vara tillsammans då dödens vita vingar skingrar era dagar.

Ja, även i det tysta minnet av Gud skall ni vara tillsammans.

Men låt det vara rymd i er samhörighet och låt himmelens vindar dansa mellan er.

Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja.
    Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder.

Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.

Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd.

Sjung och dansa tillsammans och var glada, men låt var och en av er vara ensam, liksom strängarna på en luta är ensamma fastän de vibrerar av samma musik.

Giv era hjärtan, men icke i varandras förvar,
    ty endast Livets hand kan rymma era hjärtan.

Stå vid varandras sida, dock inte alltför nära,
    ty templets pelare står åtskilda, och eken och cypressen
    växer inte i varandras skugga.

• polkapinne
    Håller helt och hållet med.
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?