Inlägg från: polkapinne |Visa alla inlägg
  • polkapinne

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Jag är inte troende. Jag är döpt och konfimerad men det är pga tradition.
    Jag vill också gifta mig i kyrkan - av tradition. Har alltid drömt om ett kyrkobröllop. Tycker det är vackert.

Min blivande är mer troende än mig men för honom spelar det ingen roll var vi gifter oss så kyrkan är mitt val. Annars går jag inte i kyrkan alls. Om det inte är för att någon blir just döpt, konfimerad eller gift.  

• polkapinne
    Oniq skrev 2011-02-15 22:09:31 följande:
    Jeepers creepers... Hoppas att du vet vad ordet konfirmation står för.
    Va?
  • polkapinne
    Oniq skrev 2011-02-15 22:22:19 följande:
    Konfirmation - Man konfirmerar/bekräftar sin tro till gud.
    Tror nog att de flesta idag inte tar det så bokstavligt. Man gör det för att det är det som "förväntas" i ens släkt eller för presenterna. Kan garantera att ingen i min grupp var troende.
    Men för den skull vill jag ändå ha ett kyrkobröllop. Inte för att gifta mig "inför gud" utan för att det är fint, traditionellt och min flickdröm.
  • polkapinne
    Dejli skrev 2011-02-15 22:38:55 följande:
    Fast det gör du, oavsett om du vill det eller inte och oavsett om du tror på Gud eller inte...
    Jo, det fattar jag men det är inte varför jag gör det...
  • polkapinne
    Biscuit skrev 2011-02-15 23:11:33 följande:
    Vi kommer gifta oss i kyrkan trots att vi inte tror på gud. Jag vill gärna tro på något större för det vore ganska hemskt om det här var allt som är men jag tror inte på gud. Däremot tycker jag inte att vi är respektösa för det. Vi hade begravning för min farfar förra veckan i kyrkan, är även det respektlöst när vi inte tror på gud? För i så fall tror jag nästan varenda kotte ska klassas som det om de inte tror på gud.
    Håller helt och hållet med.
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?