Inlägg från: Fårävvör |Visa alla inlägg
  • Fårävvör

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Min familj är inte troende och de senaste bröllopen i familjen har varit borgerliga. I min sambos familj är man väl egentligen inte direkt troende heller, men de kommer från ett litet samhälle där "alla alltid" gift sig kyrkligt. Sambon är också konfirmerad pga att "alla gjorde det". Själv är jag uppväxt i en stadsdel med mängder av olika religioner och kände därmed ingen som konfirmerade sig... Sambon hade kunnat tänka sig att gifta sig kyrkligt av tradition ( och hans mamma hade blivit jätteglad...) men jag har starkare åsikter angående det hela så det slutade med att vi bestämde oss för borgerlig vigsel. Detta har min blivande svärmor jättesvårt att acceptera och flikar ofta in att det finns jättemånga små fina kyrkor man kan gifta sig i... När hon fick reda på att vi funderade på borgerlig vigsel utbrast hon "då kan man ju lika väl strunta i att gifta sig och spara pengarna"... Hade vi kunnat kompromissa om typ av vigsel så hade vi säkert gjort det, men det går inte att gifta sig halvkyrkligt! Och i vårt förhållande väger mina åsikter tyngre än min blivande svärmors...

• Fårävvör

Blåbärsmuffin: min sambo verkar ha väldigt lik bakgrund som du... Hans mamma trodde att borgerlig vigsel innebär att det tar två min i stadshuset... Fastän vi ska ha utomhusvigsel på ca 20 min med 60 gäster och levande musik, och sen trerätters med dans efteråt så verkar det inte riktigt duga för henne! Hur underbart är det inte med kommentarer som "ja... Ja ni gör ju som ni vill, men det finns ju så många fina små kyrkor man kan vara i?" känner på mig att jag kommer tända till snart, jag som är lugn som en filbunke i vanliga fall!

• Fårävvör

JustMeAndMyLove skrev 2011-02-22 23:44:12 följande:

Fy vad tråkigt :( Alltås med din mammas kommentarer.
    I min familj är det tvärt om. Jag hade nog väckt mycket frågor och irritation om jag valt kyrkan.
    Men nu vill jag själv inte heller men jag vet att min syster fick höra en del klagosånger när hon döpte sitt barn. 
    Jo precis, hans familj tycker det är självklart att bröllop, dop etc ska vara kyrkligt, min familj hade nog ifrågasatt ett kyrkligt bröllop och undrat om det var det jag verkligen ville... Men det finns ju inget mellanting, man måste ju välja det ena eller det andra!
  • Fårävvör

Egentligen vet jag ju att min sambos mamma inte vill något illa, men hon tänker sig verkligen inte för när hon säger saker ibland... Så då kommer det ju en del plumpa kommentarer om bröllopet då och då, där jag tar illa vid mig, men hon förstår inte att hon sagt nåt som folk kan ha olika åsikter om...

• Fårävvör
    shakynose skrev 2011-02-23 16:11:30 följande:
    Ja, och det handlar ju mest om att hon har en färdig uppfattning om hur ett "riktigt bröllop" ser ut, och för vissa är det väldigt svårt att tänka utanför sina egna referensramar. Synd dock att hon inte kan förstå att er bild av vad ni vill ha är viktigare i detta fall...
    Ja, precis så är det... Men vi kommer köra på som vi vill ha det och visa henne på bröllopsdagen hur bra det blev =) Så får man väl försöka tåla lite plumpa kommentarer ibland...
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?