Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
Min familj är inte troende och de senaste bröllopen i familjen har varit borgerliga. I min sambos familj är man väl egentligen inte direkt troende heller, men de kommer från ett litet samhälle där "alla alltid" gift sig kyrkligt. Sambon är också konfirmerad pga att "alla gjorde det". Själv är jag uppväxt i en stadsdel med mängder av olika religioner och kände därmed ingen som konfirmerade sig... Sambon hade kunnat tänka sig att gifta sig kyrkligt av tradition ( och hans mamma hade blivit jätteglad...) men jag har starkare åsikter angående det hela så det slutade med att vi bestämde oss för borgerlig vigsel. Detta har min blivande svärmor jättesvårt att acceptera och flikar ofta in att det finns jättemånga små fina kyrkor man kan gifta sig i... När hon fick reda på att vi funderade på borgerlig vigsel utbrast hon "då kan man ju lika väl strunta i att gifta sig och spara pengarna"... Hade vi kunnat kompromissa om typ av vigsel så hade vi säkert gjort det, men det går inte att gifta sig halvkyrkligt! Och i vårt förhållande väger mina åsikter tyngre än min blivande svärmors...