Inlägg från: Zelmah |Visa alla inlägg
  • Zelmah

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

polkapinne skrev 2011-02-15 22:16:46 följande:
    Va?
    konfirmation = confirmation - bekräftelse. Du bekräftar att du är kristen ska följa den kristna tron.
  • Zelmah
    Dejli skrev 2011-02-15 22:38:12 följande:
    Och jag som är halvtroende (tvivlare/sökande kanske man kan säga, ateist är jag inte) tycker det är otroligt respektlöst att gifta sig i en kyrka om man inte är det minsta troende, och rent av förnekar Gud... snacka om att nedvärdera någons heliga rum till en simpel kuliss. Det finns ju gamla slott eller "avkristnade" kyrkor - kyrkor som sålts och inte längre är religiösa byggnader - som fyller samma funktion om det är miljön man vill åt.

Jag tycker inte man måste vara utövande och starkt troende kristen för att gifta sig i kyrkan - jag kan t o m tycka att det är okej att vara så lite troende att man inte förnekar att det kanske finns en Gud men att man kanske inte riktigt vågar/vill tro, men vem sjutton skulle komma på tanken att välja en annan typ av religös byggnad pga fin/mysig/tradition? "Hej, jag heter Anna-Bella och jag är egentligen kristen, men jag tycker att moskéer är så himla fina, så jag tänker gifta mig, och om dom dära muslimerna har något emot det, då blir jag sur". Skulle inte tro det va...

Nog för att jag tycker ska kyrkan är öppen för alla, men någon sorts respekt för heligheter tycker jag allt att man får ha om man har alla skruvar på rätt ställe... men det är jag det. Bridezillas som minsann tycker att det är "MIN MIN MIN dag och jag ska ha det som JAG JAG JAG vill, sedan kan mamma och bästa vännen sticka och brinna om det inte passar sig med matchande klänningar i pastellrosa och prästen kan dra åt fanders om jag inte får dansa in till reggae-musik" finns det ju dessvärre gott om...
    word. Skrattade gott åt twisten på slutet där hehe.. bridezillas finns det en del ja, men ingen av dem skulle själv identifiera sig som en....
  • Zelmah

vid en begravning avlägger man inga löften inför gud och dyl. det är väl den främsta skillnaden  där emellan. Min enda koppling till kyrkan är mina anhörigas begravningar och de fungerar på ett helt annat sätt än att inför gud avlägga löften som man och hustru. När t ex min mamma dog behövde inte vi lova något eller svära vid något inför gud precis...Vi bekräftar inte någon tro under en begravning. Har svårt att se jämförelsen att  begravning och bröllop i kyrkans rum innebär samma sak ärligt talat... Tycker inte att det är respektlöst att ha begravningar i kyrkan trots man inte är troende många vill ha den avslutande ceremonin som hedrar den döda och en begravningsplats att sedan kunna besöka osv. en begravning är också tillfälle för alla utanför familjen att kunna visa deltagande och tanke till de närmst anhöriga, en begravning är oxå oftast öppen för alla som vill delta... inte jämförbart med vigsel o troende eller ej... men att lova saker inför en gud som man inte ens tror på... det är hyckleri. Precis som flera andra säger så är kyrkan inte en bara en kuliss...

Tror man inte på gud förstår i alla fall inte jag varför man ska gifta sig i kyrkan. Själv är jag varken döpt eller konfirmerad och skulle därför aldrig ens komma på tanken att gifta mig i kyrkan. Men min kusin eller mormor däremot går jag på begravning för och tycker inte att det är nåt hyckleri eller brist i respekt för kyrkans rum eftersom det finns en distinkt skillnad mellan dessa ceremonier och deras funktion och alternativ.

• Zelmah
    jkbr skrev 2011-02-16 00:07:53 följande:
    Man bekräftar väl inte någon tro under vigseln heller?
    Lovar man inte varandra med gud som vitne? 
    ser inte så stor skillnad på det och begravning man kan ju begravas borgligt också?
    Det är ju int samma som dop ,så man döper barnet in i den kristna tron.( inte till namnet som folk verkar tro)
    jag kan inte det med borgerlig begravning har aldrig varit på någon sådan och har inte hört om någon som haft det (har ändå varit på väldigt många begravningar) vet inte var den skulle hållas, den typen av begravningar sker mer i tysthet och det ryms inte så många vänner och anhöriga att delta. Det finns ju inga direkta "rum" för en borgerlig begravning utan det blir ju bara en spridning av aska med de närmsta. Dessutom får man ju ingen begravningsplats eftersom alla begravningsplatser ligger på kyrkans mark. Du kan ansöka hos myndigheterna för att få sprida askan nån annanstans än kyrkans minneslund med det är inte självklart att det går igenom. Även fast jag inte tror på gud vill jag kunna besöka mina käras gravplatser och även fast  jag går på en kyrklig begravning så behöver jag inte avlägga några löften inför gud. Jag är där för att sörja och hedra den som gått bort. En begravning deltar man också i för att visa respekt inför närmst anhöriga om man nu inte är närmst anhörig själv. Jag skulle aldrig drömma om att bojkotta en begravning bara för att jag inte är troende. Det är respektlöst däremot.

Dop blir det absolut inte för ev. framtida barn, tänker inte viga in mitt barn i en tro den inte ens själv tagit ställning till. Man kan ha namngivelsefest istället om det nu är så väldans viktigt. Själv är jag fadder (gudmor) till min närmsta väns dotter, i det uppdraget ingår att fostra i kristen anda och föregå som ett gott kristet exempel osv inget jag kan göra alltså, men jag kunde faktiskt inte med att säga nej till att vara fadder, jag vet ändå vad min vän förväntar sig av mig o det ingår inget kristet i det... däremot kan jag inte förstå varför hon ville döpa dottern eftersom ingen av dem är kristna men hon fick ju göra som hon själv ville, tog inte den diskussionen med henne eftersom vänskapen är viktigare än en liten ceremoni. Men det kändes som hyckleri när vi var i kyrkan, något jag aldrig känt under begravningar. Då har jag sörjt den vi förlorat.
  • Zelmah

Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.

Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....

• Zelmah
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 00:56:49 följande:
    Du kommer förmodligen själv få en borgelig begravning i och med att du inte är med i Svenska kyrkan. (Om du nu inte medlem i någon annan församling.) Det blir ibland till en svårighet för anhöriga om de inte vet om att den avlidne inte är medlem, eftersom kyrkan inte ska begrava en person som är ateist, även om anhöriga skulle vilja det.
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 01:02:51 följande:
    Det här problemet uppstår fortfarande inte särskilt ofta i och med att barn automatiskt blev medlemmar i Svenska kyrkan genom sin födelse, fram tills ganska nyligen. De som inte aktivt har gått ur är alltså fortfarande medlemmar. Idag måste man dock gör ett aktivt val och döpas in i församlingen. Så på sikt lär vi säkert se ett ökat antal borgeliga begravningar.
    Än så länge är jag med i svenska kyrkan eftersom jag automatiskt blev "reggad" s a s och inte aktivt har gått ur. Jag kan ju faktiskt känna att kyrkan gör bra saker för många människor också. Det har ungdomsverksamheter o stöder utsatta i samhället (stadsmissionen tex) och håller (i min gamla kommun iaf) ibland riktigt bra konserter med stora artister om somrarna osv.. Så lite kan jag fortsätta att stödja dem med några futtiga skattepengar. De pengarna går ju faktiskt till underhåll och restaurering av kyrkorna med och de byggnaderna är ju faktiskt en del av ett kulturarv som ska tas om hand och skötas. Får se huruvida jag kommer att träda ur eller ej i framtiden. Men kristen är jag ju inte i alla fall. Jag tror nog mer på människans och naturens egna inneboende kraft, om man nu ska tro på nåt.
  • Zelmah

ja skulle jag dö imorrn skulle det nog bli kyrklig begravning då eftersom jag fortfarande är "med" i kyrkan och har inte avlagd specifika önskemål om begravning till mina anhöriga mer än att jag vill bli kremerad. M2b har dock ett "grönt arkiv"... hemska tanke att bli tvungen att öppna det...uff..  Men han mer önskemål kring musikvalet och att det ska vara fest efteråt o så.

• Zelmah

jupp, OT OT... lätt att sväva ut i diskussioner o samtal.. Nu ska jag inte tala mer om begravningar här. lätt att spinna vidare på andras inlägg och jämförelser så vandrar man på o hamnar ute i vildmarken tillslut. Jag älskar att diskutera och jag älskar att fly från studierna just nu hehe... har annat jag borde läsa och diskutera istället..

• Zelmah
    frallan skrev 2011-02-16 01:40:50 följande:
    Vad menar du med borgerlig vigsel med 100 sörjande? Det är väl klar att man kan ha ett stort  bröllop fast det är borgerligt, eller? Vi ska ha ca 80 gäster och gifter oss utomhus på vår favorit plats, mycket vackrare än i en kyrka om du frågar mig:) Vi skall ha en lite längre ceremoni med diktuppläsning, ring byte och kanske lite fin musik osv... det finns ju dessutom massor av fina lokaler man kan vara i som inte har något med kyrkan och göra om man nu vill vara i en lokal, någon gammal herrgård, en vacker paradvåning osv.

Men jag hör ganska ofta att så fort man nämner borgerlig vigsel tror folk att det kommer 10 pers i enkla sommarklänningar och brudparet knappt är uppklätt, men varför då undrar jag? Jag har lika många vänner och lika stor familj som någon som gifter sig i kyrkan, vill bara inte blanda in gud i det hela...
    HAHAHAH!!! OJ!!! så fel det kan bli!!! BEGRAVNING med 100 sörjande menade jag... hehe så det kan gå när man diskuterar två olika saker samtidigt... hjälp bvad komiskt det blev...tragisk vigsel om alla gäster sörjer att de gifter sig haha! Nu går mina ögon i kors tror jag.... SORRY för den fadäsen!

Vi ska ha borgerlig vigsel vi med ca 75 gäster! hehehe
  • Zelmah
    Zelmah skrev 2011-02-16 01:10:36 följande:
    Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.

Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....
    Hahahaha! hjälp vad fel det kan bli i all hast . " [...]så blir det svårt med borgerlig begravning. och  "Begravning med 100 sörjande" ska det ju stå. Inget annat.

Skulle ju kunna tro att jag är full...
  • Zelmah

Ska ha borgerlig vigsel med 75 gäster på ett skär i den bohusländska skärgården, vackrare "rum" att vigas i kan jag inte tänka mig Solig

• Zelmah
    frallan skrev 2011-02-16 01:55:41 följande:

Hahahahahahahahaha! Ja, jag börjar också bli trött:) Fast visst är det lite så ändå att folk automatiskt tror att det är ett litet bröllop bara för att det är borgerligt? jag har verkligen upplevt det så... fast nu ska jag sova och gå upp klockan 6.........ajajajajaj

god natt!!!!

ja det är nog vanligt att folk tänker "litet bröllop" så fort de hör att det är borgerlig vigsel ja.. Men det behöver det ju absolut inte vara! :)

Ja nä nu måste jag faktiskt oxå nana... huvva vad sent det blir..

God natt!
  • Zelmah
    Willowfield skrev 2011-02-16 09:53:57 följande:
    Kan berätta att både min mor och far haft borgergliga begravningar den ena förättat i en kyrka den andra i ett kapell båda vid en kyrkogård. Far är begravd i kyrkans minneslund mors aska strödd i havet.
    Som jag fått det förklarat för mig så skall man alltid bagravas i vigd jord. Innan min mor bestämde sig för att hon ville brännas var tanken att hon skulle begravas på kyrkogården, så det måste ju betyda att även det går.
    Att få plats om man är många är alltså inget problem.
    Att inte kunna eller få förätta en begravning inom kyrkans lokaler är ochså fel.
    En borgerlig begravning är i mina ögon mycket vackrare än en kyrklig, och då tänker jag speciellt på att den borgerliga handlar helt och hållet om den döde och dens liv, medans den kyrkliga mera, i mitt tycke lovprisar Gud och glömmer bort den döde. 

Min far hade inget kyrkligt i sin begravning, medans min mor hade  en psalm att begravas borgerligt behöver alltså inte betyda att man är ateist.
    Hade ingen aning om att man kunde ha borgerliga begravningar i en kyrka. Men jag har varit med om att vara tvungen att begrava min moster, min mamma, min kusin, min mormor och min morfar de senaste 6 åren och ingen av de begravningarna har varit religösa. Prästerna har talat om personerna och deras liv och personlighet. När mamma dog skev vi ett brev om henne som prästen läste upp, vi spelade t om en Black Sabbath låt (Changes) o vi spelade Clapton o Eva Cassidy bla . Har absolut inte upplevt begravningarna som massa gudsdravel, två psalmer fick vi dock välja men valde neutrala sådana. Alla har även kremerats men har gravplatser där urnan är jordfäst. Det finns ett kapell i min kommun men där finns inga sittplatser (var på studiebesök där en gång plus att jag var där och tod avsked när mamma var "tillfixad" o det var visning) så min begravning lär nog bli i kyrkan i alla fall. Får väl kalla mig hycklare då eftersom jag inte tror på gud. Men jag lämnar faktiskt det beslutet till de efterlämnade. Kommer önska musik och att de dricker vin och äter tillsammans efteråt så har vi gjort för våra och det har känts bra och i "deras anda".

Men eftersom man tydligen kan ha borgerliga begravningar i kyskans rum, kan man inte då ha borgerliga vigslar i kyrkan??? Det kan ju i så fall vara nåt för de icketroende som ändå vill gifta sig i kyrkan för att det är en fin lokal?

Själv drömmer jag om vårat lilla skär och håller tummarna för att det inte regnar på vår dag!
  • Zelmah
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-16 22:53:33 följande:
    Hm, det där är en aspekt jag inte tänkt på.
    Undrar om det är m¨ånga som gifter sig i kyrkan för att familjen/vänner anser att man ska göra det.
    Tänker på människor som har kristna föräldrar eller kristna mor/far föräldrar.
    Själv KAN jag tänka mig att manskulle anpassa sig lite efter andra viljor. Kanske för att vara snäll eller bar aför att man inte orkar tjaffsa...

Bra inlägg, tanken hade aldrig slagit mig innan! 
    har heller aldrig tänkt på det så... att man gör det för att det förväntas... undrar om många tänker i de banorna...?
  • Zelmah
    Burre Präst skrev 2011-02-17 04:36:00 följande:
    Nej, man kan inte ha vare sig borgerlig vigsel eller borgerlig bagravning i en av Svenska Kyrkans församlingskyrkor. Däremot används ofta begravningskapell vid begravningsplatser för både kyrkliga och borgerliga begravningar.

Sedan kan en präst välja att tona ned den kyrkliga delen i en bergravning, men så länge det är en präst som håller i den är det en kyrklig begravning, precis som det är en kyrklig vigsel så länge vigselförrättaren är en präst, oavsett lokal.

Men att ha en borgerlig vigsel (eller begravning) i en kyrka är alltså uttalat förbjudet.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Ja jag tänkte väl att det var så! Man kan ju liksom inte välja bort den religiösa biten om man är i kyrkan. Men det var någon här ovan som påstod att de hade haft borgerlig begravning i en kyrka och att man kan ha det om man vill. Det har jag dock aldrig hört talas om förut så jag förvånades mkt av det och tyckte det var märkligt att om det stämde att inte fler hade det så då.

Tycker du att man inte bör ha en kyrklig begravning om man inte varit troende under sitt liv? Själv kommer jag att gifta mig borgerligt men har svårt att tänka mig att begravas borgerligt, tycker du som präst att det är hyckleri om en ateist har en kyrkobegravning men borgerlig vigsel och inte är döpt och konfirmerad?

Hur brukar det vara med brudpar enligt din erfarenhet? Är det många som inte är troende men ändå väljer kyrkovigsel?
  • Zelmah

har nog varit på runt 15 begravningar genom livet och alla har varit i kyrka. Men det kanske beror på att det inte varit i storstäder. Har aldrig varit på begravning i kapell. De begravningar jag varit på har inte känts amerikanska alls.

Av de 9 bröllop  jag har vart på genom livet har 3 varit i kyrkan. De resterande bröllopen har vigseln skett utomhus på vackra platser eller utomlands (2). De mest romantiska och känslofyllda vigslarna var de som var utomhus tycker jag. De var mycket personligare och naturen är en vackrare kuliss tycker jag.

Min skola hade heller inte skolavslutningarna i kyrkan utan vi hade dem i en sal i skolan. Så min enda anknytning till kyrkan har jag fått genom begravningar. Jag har inga positiva eller vackra minnen från en kyrka därför blir vår vigsel borgerlig och utomhus. Jag är ju inte heller troende så jag behöver inte guds välsignelse.

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?