Inlägg från: Granatöga |Visa alla inlägg
  • Granatöga

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Jag har gått ur kyrkan för flera år sedan då jag tycker det är vansinne att betala flera tusen om året i kyrkskatt när jag aldrig går i kyrkan...
    Jag är inte troende och tycker att kristendomen liksom många andra religioner sätter sig över människor och deras egen fria vilja och tro.
    Min sambo har varit gift förut o de gifte sig i kyrkan, han tycker att det var ett stort skämt då de lovade inför gud o denna församling..Och sen hade de varit gifta typ 8 mån. innan hon tog lån och opererade brösten,satte på en arb.kamrat o hade haft trekant med hans(sambons) kusin och hennes!! kille...ja det sket sig som ni nog förstår. 
    Jag har aldrig haft någon kyrk-dröm inför mitt bröllop. Vi pratar nu om att vigas på något fint ställe ute i naturen, och vi kommer ha minst 50 gäster. Alltså inte tre pers som står och tittar på ;)
    Vi kommer ha middag och fest med. Det känns på riktigt nu, och inte som nån taskig happening, sa min sambo till mig häromdagen..Och så känner jag med. Jag har inte varit gift förut och har aldrig haft den längtan riktigt förräns nu. Kan ha att göra med att vi inte är typ 22 längre.. Vi är över 30- 35 år båda två..

• Granatöga
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 09:58:55 följande:
    Jag antar att detta var någon utveckling av mitt inlägg som du länkade till? För inläggen sa ju ganska mycket samma sak, menar jag.

I vilket fall så var allt detta en helt annan dikussion som jag tycker att vi avslutar nu och återgår till TS fråga; "Tror alla på Gud som gifter sig i kyrkan?" Svaret är väl: "Nej, men det hade ju varit lämpligt om så var fallet." (Även om jag har förstått att inte alla håller med mig i detta.)
    Jag håller helt med dig BWA..Man gifter sig ju i kyrkan delvis för gud o denna församling..Låt då de som verkligen tror få ha sin plats i stället för att bränna in i kyrkan och säga ja till allt, men ändå inte tro på det man säger och lovar..Bara för att "det är ju så fint" i kyrkan. För hur äkta och på riktigt blir det om man inte tror på det man lovar. Som sagt tror du inte på gud så kanske man ska tänka efter vad det innebär innan man väljer kyrkan.Jag tycker inte det är ok att stå i kyrkan och ljuga, speciellt inte på sin bröllopsdag..
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?