Inlägg från: Oniq |Visa alla inlägg
  • Oniq

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

polkapinne skrev 2011-02-15 22:05:30 följande:
    Jag är inte troende. Jag är döpt och konfimerad men det är pga tradition.
    Jeepers creepers... Hoppas att du vet vad ordet konfirmation står för.
  • Oniq
    polkapinne skrev 2011-02-15 22:16:46 följande:
    Va?
    Konfirmation - Man konfirmerar/bekräftar sin tro till gud.
  • Oniq

Moskéer är ju väldigt vackra de med.. kosntigt att ingen tänkt tanken på att fråga om man får viga sig där då religionsbiten tydligen inte spelar någon roll...

• Oniq
    ClaraH skrev 2011-02-18 16:55:44 följande:
    En av de främsta anledningarna till att man gifta sig i kyrkar trorts avsaknad av tro tror jag är för att det tillhör vårt kulturarv och för de flesta i Sverige är det nog ändå Svenska kyrkan som står för det. Jag tycker att en kyrklig vigsel representerar mer än religiositet. Det betyder också kultur och tradition i vårt samhälle. När jag gifte mig första gången hade jag nog (då var det självklart med en kyrklig vigsel) som någon annan sa här, förväntningar på mig/oss att det skulle göras i kyrkan. Min kyrkliga mormor och min (inte så kyrkliga) mor skulle ha blivit anmärkningsvärt ledsna om det inte hade blivit så, tror jag.

Nu är jag äldre så vi bestämmer helt själva och vi gifter oss borgerligt. Men jag förstår att tradition och kulturarv kan vara väldigt viktigt när man väljer, inte bara hur troende man är. Sen håller jag också med andra som menar att tro är varje människas ensak.
    Kultur och tradition att sjunga psalmer och lova saker inför något man inte tror på?
    Skumt land vi lever i ;)

Förstår vad du menar, men jag köper det inte. Vi kan knappast förvänta oss att kvinnliga muslimer ska ta av sig sin burka om vi inte ens kan skippa kyrkobröllop bara för att 'det förväntas' av oss eller är 'kultur och tradition'

Missförstå mig rätt, jag är faktiskt både döpt och konfirmerad och har inga som helst dubier när det kommer till den biten. MEN då pojkvännen och flertalet vänner absolut inte är kristna så vill jag inte släpa in dom i en kyrka för att sjunga psalmer och lyssna på predikan (vet att vissa präster tonar ner det, men ändå)  för att JAG ska gifta mig.

Kultur och tradition... Vet knappt vad det innebär längre när man kollar debatterna som förs här på BT :)
  • Oniq
    Biscuit skrev 2011-02-19 11:57:10 följande:
    Oniq skrev 2011-02-18 22:19:25 följande:
    Kultur och tradition att sjunga psalmer och lova saker inför något man inte tror på?
    Skumt land vi lever i ;)

Förstår vad du menar, men jag köper det inte. Vi kan knappast förvänta oss att kvinnliga muslimer ska ta av sig sin burka om vi inte ens kan skippa kyrkobröllop bara för att 'det förväntas' av oss eller är 'kultur och tradition'

Missförstå mig rätt, jag är faktiskt både döpt och konfirmerad och har inga som helst dubier när det kommer till den biten. MEN då pojkvännen och flertalet vänner absolut inte är kristna så vill jag inte släpa in dom i en kyrka för att sjunga psalmer och lyssna på predikan (vet att vissa präster tonar ner det, men ändå)  för att JAG ska gifta mig.

Kultur och tradition... Vet knappt vad det innebär längre när man kollar debatterna som förs här på BT :)
    Kan tycka att det är lite lustigt att du tycker att det konstigt att vissa väljer kyrkan pga familjetradition men sen i nästa mening att du inte gör det för att bla dina vänner inte är troende.
    Lustigt att jag inte vill trycka på min religion på andra? Att jag inte drar igång ett personligt korståg?
    *haha*
    Ja, kanske det.
    Jag gillar inte att vara så styrd av allt (enligt mig) extrakrångel den innebär med kyrkobröllop (hitta kyrka (ska inte gifta oss i hemstaden), resa till annan lokal, psalmer m.m.). Gillar idén med att vigas i trädgården under egen regi.
    Den gud jag tror på är med oavsett var jag än nu befinner mig.
  • Oniq
    anne på grönkulla skrev 2011-02-19 18:21:22 följande:
    Apropå diskussionen om att inte gifta sig i kyrkan om man gifter om sig - det där tycker jag blir jättekonstigt. Jag kan förstå det praktiskt, personligt känslomässiga i att vilja att ett bröllop ska spegla det äktenskap man ingår och därför välja bort en massa saker man förknippar med ett tidigare bröllop och ett äktenskap som är över. Men att säga att man bara under vissa omständigheter bör gifta om sig i kyrkan uppfattar jag som att säga att en vigsel i kyrkan ger ett äktenskap mer värt än ett borgerligt - och det underliggande resonemanget köper jag inte.
    Ibland saknar jag en enkel 'like' funktion här på BT =)
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?