Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

passionsblomman skrev 2011-02-16 16:15:34 följande:
    Att man ska ha respekt för den tro och kyrka man kommer till däremot, DET borde verkligen vara en självklarhet. Det är en himmelsvid skillnad på tveksamhet inför "de eviga frågorna" och förakt. Att börja peta och vilja ta bort ur en gudstjänst är tex väldigt konstigt "Kan ni skippa snacket om Gud, för det vill vi inte ha med..." -Nähä-men tänk om med ert upplägg då. Leta en fin lokal i borgerlig regi.
    Det håller jag med om!

Jag är agnostiker, men trots (eller kanske tack vare) min tidigare kyrkliga bakgrund var jag osäker på om jag verkligen ville gifta mig kyrkligt. Just för att jag tar kyrkan på allvar och inte var säker på om jag kunde stå för en kyrklig vigselgudstjänst med allt vad det innebär. Tror blivande maken känner lite likadant. Men i slutänden kändes det rätt ändå, särskilt sedan en mycket klok vän som är präst gått med på att viga oss.

Hur eller hur mycket man tror och vad man känner i sitt hjärta är inte upp till någon annan att bedöma. Det är bara man själv som kan avgöra om det känns rätt med en kyrklig vigsel. Däremot är det INTE ok att börja styra och ställa över gudstjänstordningen och i praktiken försöka få prästen att förrätta en borgerlig vigsel och skippa alla delar som gör det till just en vigselGUDSTJÄNST. Väljer man att vara i en kyrka väljer man att ha med Gud, så enkelt är det. Känns det fel finns det borgerlig vigsel.
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?