Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

anne på grönkulla skrev 2011-02-15 23:00:25 följande:
    Nej, alla som väljer kyrkan gör det nog inte med en aktiv tro. Men jag hoppas alla gör det med respekt för kyrkan som institution och vigseln som gudstjänst. Kan man inte det bör man fundera över sitt val.
    Hur menar du med "aktiv tro"? För mig är tro inget annat än aktivt. Det är inte antalet kyrkobesök som räknas utan att man tror. Och det kan man ju knappast göra på ett passivt sätt. Eller?
  • BlackWIngedAngel
    Biscuit skrev 2011-02-15 23:11:33 följande:
    Vi kommer gifta oss i kyrkan trots att vi inte tror på gud. Jag vill gärna tro på något större för det vore ganska hemskt om det här var allt som är men jag tror inte på gud. Däremot tycker jag inte att vi är respektösa för det. Vi hade begravning för min farfar förra veckan i kyrkan, är även det respektlöst när vi inte tror på gud? För i så fall tror jag nästan varenda kotte ska klassas som det om de inte tror på gud.
    Det viktiga är i begravningsfallet är väl knappast vad ni tror på, utan vad din farfar trodde på. Om han var troende är det ju både rimligt och logiskt att han får en kristen begravning.
  • BlackWIngedAngel
    Biscuit skrev 2011-02-15 23:27:18 följande:
    min farfar var inte troende, ingen i min familj tror på gud. Det är lite det som är min poäng, det är ingen som skulle kalla någon respektlös eller hycklare om man höll en begravning i kyrkan men bröllop då blir det liv i luckan. :)
    Jag tycker i och för sig att det är hyckleri att begravas kyrkligt okså om man inte är troende. *rycker på axlarna* Enda anledningen till att man inte säger det högt på samma sätt är ju för att det är en väldigt annorlunda situation. 
    anne på grönkulla skrev 2011-02-15 23:28:34 följande:
    Jag menar nog inget djupare än "tro" till skillnad från "vana" i valet av kyrklig vigsel - jag tänkte inte ett man skulle räkna kyrkobesök eller mäta tron.
    Okej då är jag med. :) Tro är tro och vana är vana, helt enkelt. Med ditt första inlägg var det svårt att avgöra om du tyckte att "vana" kunde räknas som passiv tro då, vilket jag inte hade hållt med om.
  • BlackWIngedAngel
    passionsblomman skrev 2011-02-15 23:38:14 följande:
    Vet du, just "jag skulle vilja tro på något större" lämnar ju en öppenhet för att "det kanske finns Någon". Ingen annan människa är ju i ditt hjärta och ingen kan säga var och när Någon väljer att möta dig i ditt liv. De människor som har ett behov av att mästra och kontrollera andra för att bocka av huruvida de "tror rätt" eller "tillräckligt mycket" borde nog ägna lite mer tid åt sin egen gudsrelation och be Gud om ödmjukhet inför livet och de människor de möter.

Så länge du inte bestämt förnekar eller föraktar den kristna tron, utan har en respekt för den gudstjänst du deltar i, så har du verkligen ingen anledning att känna dig respektlös.
    Får jag gissa, så tror jag Gud är extra glad åt att se just dig där i kyrkan, och inte bara "de gamla vanliga".
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det finns säkert de som vill avgöra hur mycket som är tillräckligt mycket, men jag tycker egentligen inte att det är så märkligt om man ibland kan uppleva det som stötande att personer som konstaterar att de alls inte tror använder kyrkan som en lokal i största allmänhet.

Däremot upplever jag ibland att folk nästintill verkar rädda för att stå för att de tror. Att man ska bli stämplad som fanatisk om man säger; Jag tror på Gud. Det tycker jag känns jättetråkigt. Vad som är tillräckligt mycket tro för ens egen del vet man bara om sig själv, men är man ateist, så ser jag inte riktigt varför man ska använda kyrkan till bröllop eller begravningar heller.
  • BlackWIngedAngel
    jkbr skrev 2011-02-16 00:07:53 följande:
    Man bekräftar väl inte någon tro under vigseln heller?
    Lovar man inte varandra med gud som vitne? 
    ser inte så stor skillnad på det och begravning man kan ju begravas borgligt också?
    Det är ju int samma som dop ,så man döper barnet in i den kristna tron.( inte till namnet som folk verkar tro)
    Man ber Gud välsigna äktenskapet.
    Sedan har du rätt i att man kan begravas borgeligt också, så där är jag med dig till viss del. Men det handlar ju fortfarande om fokusperson, så att säga. Personen som begravs tycker jag bör vara troende vid en kyrklig begravning, liksom personerna som gifter sig vid en kyrklig vigsel. Besökarna/gästerna däremot behöver ju inte nödvändigtvis dela religionsuppfattningen för att hedra någon närstående genom att närvara. 
  • BlackWIngedAngel
    Biscuit skrev 2011-02-16 00:19:36 följande:

Intressanta tankar helt klart. Jag håller till viss mån med alla på någon nivå. Jag tycker absolut inte att man ska ta "lätt" på att gifta sig i kyrkan. Jag tycker heller inte att det är hyckleri bara för att man inte är bokstavstroende. Uttalar man sig däremot som atteist tror jag kanske heller inte att man väljer att gifta sig i kyrkan.

Jag är med dig i allt utom det sista. Naturligtvis menar jag inte att man måste vara bokstavtroende. 
    Men det finns definitivt ateister som gifter sig i kyrkan. Tyvärr (tycker jag då). 
  • BlackWIngedAngel
    Zelmah skrev 2011-02-16 00:39:53 följande:
    jag kan inte det med borgerlig begravning har aldrig varit på någon sådan och har inte hört om någon som haft det (har ändå varit på väldigt många begravningar) vet inte var den skulle hållas, den typen av begravningar sker mer i tysthet och det ryms inte så många vänner och anhöriga att delta. Det finns ju inga direkta "rum" för en borgerlig begravning utan det blir ju bara en spridning av aska med de närmsta. Dessutom får man ju ingen begravningsplats eftersom alla begravningsplatser ligger på kyrkans mark. Du kan ansöka hos myndigheterna för att få sprida askan nån annanstans än kyrkans minneslund med det är inte självklart att det går igenom. Även fast jag inte tror på gud vill jag kunna besöka mina käras gravplatser och även fast  jag går på en kyrklig begravning så behöver jag inte avlägga några löften inför gud. Jag är där för att sörja och hedra den som gått bort. En begravning deltar man också i för att visa respekt inför närmst anhöriga om man nu inte är närmst anhörig själv. Jag skulle aldrig drömma om att bojkotta en begravning bara för att jag inte är troende. Det är respektlöst däremot.
    Måste bara få poängtera att det här inte stämmer alls. Det finns inga rum speciellt för borgeliga begravningar, men man kan absolut ha en borgelig inomhusbegravning. Att man inte får en begravningsplats är inte heller sant, utan det kan man visst få. Om dessa ligger på kyrkans mark eller inte kan jag däremot inte svara på.
  • BlackWIngedAngel
    Zelmah skrev 2011-02-16 00:39:53 följande:
    jag kan inte det med borgerlig begravning har aldrig varit på någon sådan och har inte hört om någon som haft det (har ändå varit på väldigt många begravningar) vet inte var den skulle hållas, den typen av begravningar sker mer i tysthet och det ryms inte så många vänner och anhöriga att delta. Det finns ju inga direkta "rum" för en borgerlig begravning utan det blir ju bara en spridning av aska med de närmsta. Dessutom får man ju ingen begravningsplats eftersom alla begravningsplatser ligger på kyrkans mark. Du kan ansöka hos myndigheterna för att få sprida askan nån annanstans än kyrkans minneslund med det är inte självklart att det går igenom. Även fast jag inte tror på gud vill jag kunna besöka mina käras gravplatser och även fast  jag går på en kyrklig begravning så behöver jag inte avlägga några löften inför gud. Jag är där för att sörja och hedra den som gått bort. En begravning deltar man också i för att visa respekt inför närmst anhöriga om man nu inte är närmst anhörig själv. Jag skulle aldrig drömma om att bojkotta en begravning bara för att jag inte är troende. Det är respektlöst däremot.

Dop blir det absolut inte för ev. framtida barn, tänker inte viga in mitt barn i en tro den inte ens själv tagit ställning till. Man kan ha namngivelsefest istället om det nu är så väldans viktigt. Själv är jag fadder (gudmor) till min närmsta väns dotter, i det uppdraget ingår att fostra i kristen anda och föregå som ett gott kristet exempel osv inget jag kan göra alltså, men jag kunde faktiskt inte med att säga nej till att vara fadder, jag vet ändå vad min vän förväntar sig av mig o det ingår inget kristet i det... däremot kan jag inte förstå varför hon ville döpa dottern eftersom ingen av dem är kristna men hon fick ju göra som hon själv ville, tog inte den diskussionen med henne eftersom vänskapen är viktigare än en liten ceremoni. Men det kändes som hyckleri när vi var i kyrkan, något jag aldrig känt under begravningar. Då har jag sörjt den vi förlorat.
    Du kommer förmodligen själv få en borgelig begravning i och med att du inte är med i Svenska kyrkan. (Om du nu inte medlem i någon annan församling.) Det blir ibland till en svårighet för anhöriga om de inte vet om att den avlidne inte är medlem, eftersom kyrkan inte ska begrava en person som är ateist, även om anhöriga skulle vilja det.
  • BlackWIngedAngel
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 00:56:49 följande:
    Du kommer förmodligen själv få en borgelig begravning i och med att du inte är med i Svenska kyrkan. (Om du nu inte medlem i någon annan församling.) Det blir ibland till en svårighet för anhöriga om de inte vet om att den avlidne inte är medlem, eftersom kyrkan inte ska begrava en person som är ateist, även om anhöriga skulle vilja det.
    Det här problemet uppstår fortfarande inte särskilt ofta i och med att barn automatiskt blev medlemmar i Svenska kyrkan genom sin födelse, fram tills ganska nyligen. De som inte aktivt har gått ur är alltså fortfarande medlemmar. Idag måste man dock gör ett aktivt val och döpas in i församlingen. Så på sikt lär vi säkert se ett ökat antal borgeliga begravningar.
  • BlackWIngedAngel
    Zelmah skrev 2011-02-16 01:10:36 följande:
    Jag undrar bara vilka lokaler som man kan ha borgerliga begravningar i? I min kommun känner jag inte till nån plats för det och kan heller ej komma på ett rum som kan ta emot lika många sörjande som kyrkan, när en människa dör ung brukar det vara väldigt många som kommer och vill delta på begravningen jämfört när det är en 83-åring som dör... I min kommun finns inga borgerliga gravplatser eller minneslundar och har inte hört om det nån annanstans. De är på kyrklig mark o då försvinner ju hela poängen liksom... det är ju "vigd mark"... Men om nån känner till nån borgerlig begravninsplats hade det vart kul o veta... tror dock det blir jobbigt för anhöriga om det är så att de måste åka 30 mil till den... mina barn eller man kanske vill kunna besöka nån plats utan att behöva ta tåget... det ligger faktiskt inte bara i mitt intresse hur jag blir begravd o vilken ceremoni de ska vara eftersom man lämnar anhöriga efter sig oxå.. en borgerlig vigsel blir oftast sluten och en kyrklig blir mer öppen. Vill man då ha en öppen begravning där alla som sörjer på nåt sätt eller vill visa respekt kan komma så blir det svårt med en borgerlig vigsel. Eller nån som varit på en borgerlig vigsel med 100 sörjande?? Berätta i så fall hur det var och vart det var. Det hade jag velat höra.

Men att gifta sig i kyrkan o tom tycka att religion är löjeväckande o har svårt att hålla sig för skratt när präster talar osv (jag har hört om de som uttryckt sig så) men gör det för att det är fint i kyrkan och tradition det tycker jag är väldigt knepigt.....
    Man kan hålla det i den lokal man själv anser passande. Det är knappast ett större problem för en ateist än för någon av en annan religion att begravas på kyrkans mark, om nu kyrkan äger alla begravningsplatser. Ett vanligt mellanting efter vad jag förstått det är att begravningen sker i församlingshemmet eller i kapellet och vid den avlidne begravs på kyrkans mark, men begravningen är inte en gudstjänst och utförs inte av en präst utan av en officient.

Nej det ligger inte bara i ditt intresse var du blir begravd, men som jag skrev innan så kan resultatet av att inte vara medlem, bli just en borgelig begravning.
  • BlackWIngedAngel
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 01:28:02 följande:
    Man kan hålla det i den lokal man själv anser passande. Det är knappast ett större problem för en ateist än för någon av en annan religion att begravas på kyrkans mark, om nu kyrkan äger alla begravningsplatser. Ett vanligt mellanting efter vad jag förstått det är att begravningen sker i församlingshemmet eller i kapellet och vid den avlidne begravs på kyrkans mark, men begravningen är inte en gudstjänst och utförs inte av en präst utan av en officient.

Nej det ligger inte bara i ditt intresse var du blir begravd, men som jag skrev innan så kan resultatet av att inte vara medlem, bli just en borgelig begravning.
    Nu blev allt detta väldigt OT, insåg jag precis. Ber om ursäkt till TS, för detta. Tyckte bara att det var på sin plats att korrigera felaktiga uppgifter.
  • BlackWIngedAngel
    Soldemor skrev 2011-02-16 09:23:00 följande:
    Alla som dör har rätt till begraving samt en gravplats. Sedan om man väljer borgerlig eller kyrklig begravning är i första hand upp till den avlidne (dvs om han el hon har klargjort det innan)-. Man kan hålla borgerliga begravningar på de flesta ställen och många kapell och krematorier har spec konfessionsneujtrala begravningsrum. Vi betalar för detta med en begravningsavgift som ingår i skatten, och som vi aldrig kan välja bort. Det vi kan välja bort, det är själva ceremonin.
    Jag antar att detta var någon utveckling av mitt inlägg som du länkade till? För inläggen sa ju ganska mycket samma sak, menar jag.

I vilket fall så var allt detta en helt annan dikussion som jag tycker att vi avslutar nu och återgår till TS fråga; "Tror alla på Gud som gifter sig i kyrkan?" Svaret är väl: "Nej, men det hade ju varit lämpligt om så var fallet." (Även om jag har förstått att inte alla håller med mig i detta.)
  • BlackWIngedAngel
    Vi2alltid skrev 2011-02-17 21:58:29 följande:

Ibland undrar jag om folk skäms för att de tror på Gud, jag känner flera som gillar att gå i kyrkan, lever efter många av de krista värderingarna (visserligen av ren tradition, men ändå) men de vill gärna poängtera att "jag är ju inte religiös eller så" Man måste inte gå i kyrkan varje söndag och aldrig svära bara för att man är religiös!

Det allra viktigaste är att man har respekt för kyrkan och kristendomen och rätta sig efter vad som gäller vid en kyrklig vigsel.

Jag var inne lite på samma grej tidigare. Folk verkar rädda att de ska bli tagna för fanatiker om de säger att de tror på Gud. En del säger saker som "Jag tror inte på Gud men på någon form av högre makt", eller liknande. Det är ju samma sak! Jag tror inte heller att Gud är en farbror på ett moln som sitter där och dinglar med benen, utan på en högre makt, ett större medvetande. Att jag kallar det någon och du kallar det något, gör egentligen ingen större skillnad om vi faktiskt pratar om ungefär samma sak. :)
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?