Inlägg från: LisaEleonor |Visa alla inlägg
  • LisaEleonor

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Jag är kristen men min sambo är mer av en agnostiker, han är inte medlem i svenska kyrkan. Vi har valt att ha ett kyrkligt bröllop. För mig känns det viktigt att vara i en kyrka, att få den där extra välsignelsen. Sambon gör det mer för min skull, även om han gillar traditionen.

Sedan ska han bli medlem i svenska kyrkan innan vi gifter oss. Han får dåligt samvete för att inte betala något till kyrkan när han får gifta sig där gratis. Även om jag inte tycker det är något han måste ha dåligt samvete över. Jag är ju medlem.

• LisaEleonor

Ja, visst är det så? Jag är troende men orkar inte ta debatten med alla hela tiden. Det blir ibland som jag måste ta på mig ansvaret för var kyrkan gjort under 2000 år.

Men jag håller med om att det inte borde finnas någon anledning att gifta sig i kyrkan om man inte tycker om religion. Det är ju en sak att ha en respekt för kyrkan, och för de som tror, och sedan vara troende mot de som absolut inte tror på något. Om jag inte var troende skulle det nog ta emot lite att stå där framme i kyrkan och få mitt äktenskap välsignat. Jag vill ju inte ha mitt äktenskap välsignat av en person från någon annan religion, det känns ju bara dumt.

Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?