Oniq skrev 2011-02-17 13:22:40 följande:
Moskéer är ju väldigt vackra de med.. kosntigt att ingen tänkt tanken på att fråga om man får viga sig där då religionsbiten tydligen inte spelar någon roll...
En av de främsta anledningarna till att man gifta sig i kyrkar trorts avsaknad av tro tror jag är för att det tillhör vårt kulturarv och för de flesta i Sverige är det nog ändå Svenska kyrkan som står för det. Jag tycker att en kyrklig vigsel representerar mer än religiositet. Det betyder också kultur och tradition i vårt samhälle. När jag gifte mig första gången hade jag nog (då var det självklart med en kyrklig vigsel) som någon annan sa här, förväntningar på mig/oss att det skulle göras i kyrkan. Min kyrkliga mormor och min (inte så kyrkliga) mor skulle ha blivit anmärkningsvärt ledsna om det inte hade blivit så, tror jag.
Nu är jag äldre så vi bestämmer helt själva och vi gifter oss borgerligt. Men jag förstår att tradition och kulturarv kan vara väldigt viktigt när man väljer, inte bara hur troende man är. Sen håller jag också med andra som menar att tro är varje människas ensak.