Inlägg från: Biscuit |Visa alla inlägg
  • Biscuit

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

Vi kommer gifta oss i kyrkan trots att vi inte tror på gud. Jag vill gärna tro på något större för det vore ganska hemskt om det här var allt som är men jag tror inte på gud. Däremot tycker jag inte att vi är respektösa för det. Vi hade begravning för min farfar förra veckan i kyrkan, är även det respektlöst när vi inte tror på gud? För i så fall tror jag nästan varenda kotte ska klassas som det om de inte tror på gud.

• Biscuit
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-15 23:22:20 följande:
    Det viktiga är i begravningsfallet är väl knappast vad ni tror på, utan vad din farfar trodde på. Om han var troende är det ju både rimligt och logiskt att han får en kristen begravning.
    min farfar var inte troende, ingen i min familj tror på gud. Det är lite det som är min poäng, det är ingen som skulle kalla någon respektlös eller hycklare om man höll en begravning i kyrkan men bröllop då blir det liv i luckan. :)
  • Biscuit
    passionsblomman skrev 2011-02-15 23:38:14 följande:
    Vet du, just "jag skulle vilja tro på något större" lämnar ju en öppenhet för att "det kanske finns Någon". Ingen annan människa är ju i ditt hjärta och ingen kan säga var och när Någon väljer att möta dig i ditt liv. De människor som har ett behov av att mästra och kontrollera andra för att bocka av huruvida de "tror rätt" eller "tillräckligt mycket" borde nog ägna lite mer tid åt sin egen gudsrelation och be Gud om ödmjukhet inför livet och de människor de möter.

Så länge du inte bestämt förnekar eller föraktar den kristna tron, utan har en respekt för den gudstjänst du deltar i, så har du verkligen ingen anledning att känna dig respektlös.
    Får jag gissa, så tror jag Gud är extra glad åt att se just dig där i kyrkan, och inte bara "de gamla vanliga".
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Åh va löjligt glad jag blev av ditt inlägg. Jag hoppas innerligt att det kanske inte finns Någon utan mer Något större. Jag förnekar ingen tro eller religion, det är ingen som kan bevisa att det inte kan vara så så varför skulle jag anse mig kunna göra det.
  • Biscuit

Intressanta tankar helt klart. Jag håller till viss mån med alla på någon nivå. Jag tycker absolut inte att man ska ta "lätt" på att gifta sig i kyrkan. Jag tycker heller inte att det är hyckleri bara för att man inte är bokstavstroende. Uttalar man sig däremot som atteist tror jag kanske heller inte att man väljer att gifta sig i kyrkan.

• Biscuit
    Oniq skrev 2011-02-18 22:19:25 följande:
    Kultur och tradition att sjunga psalmer och lova saker inför något man inte tror på?
    Skumt land vi lever i ;)

Förstår vad du menar, men jag köper det inte. Vi kan knappast förvänta oss att kvinnliga muslimer ska ta av sig sin burka om vi inte ens kan skippa kyrkobröllop bara för att 'det förväntas' av oss eller är 'kultur och tradition'

Missförstå mig rätt, jag är faktiskt både döpt och konfirmerad och har inga som helst dubier när det kommer till den biten. MEN då pojkvännen och flertalet vänner absolut inte är kristna så vill jag inte släpa in dom i en kyrka för att sjunga psalmer och lyssna på predikan (vet att vissa präster tonar ner det, men ändå)  för att JAG ska gifta mig.

Kultur och tradition... Vet knappt vad det innebär längre när man kollar debatterna som förs här på BT :)
    Oniq skrev 2011-02-18 22:19:25 följande:
    Kultur och tradition att sjunga psalmer och lova saker inför något man inte tror på?
    Skumt land vi lever i ;)

Förstår vad du menar, men jag köper det inte. Vi kan knappast förvänta oss att kvinnliga muslimer ska ta av sig sin burka om vi inte ens kan skippa kyrkobröllop bara för att 'det förväntas' av oss eller är 'kultur och tradition'

Missförstå mig rätt, jag är faktiskt både döpt och konfirmerad och har inga som helst dubier när det kommer till den biten. MEN då pojkvännen och flertalet vänner absolut inte är kristna så vill jag inte släpa in dom i en kyrka för att sjunga psalmer och lyssna på predikan (vet att vissa präster tonar ner det, men ändå)  för att JAG ska gifta mig.

Kultur och tradition... Vet knappt vad det innebär längre när man kollar debatterna som förs här på BT :)
    Kan tycka att det är lite lustigt att du tycker att det konstigt att vissa väljer kyrkan pga familjetradition men sen i nästa mening att du inte gör det för att bla dina vänner inte är troende.
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?