• Ciccci

Vigsel utomhus, hur gå tillväga???

Hej Alla Brudar eller blivande brudar!

Jag & min m2b har bestämt oss för att vi ska vigas på samma plats som vi har festen.
    Vigseln kommer äga rum den 6/8-11, mitt i sommaren med andra ord.
    Nu till  vårt "problem":
    Hur gör man det på bästa sätt, när man ska vigas utomhus?
    Ska gästerna stå upp (vigselakten är ju faktiskt ganska kort)?
    Musiken? Hur blir det med den??
    Och allt annat praktiskt man kan behöva veta......
    SNÄLLA!?

Ni andra som kanske är lite fiffigare än vad jag är, snälla berätta hur ni gjort eller hur ni kommer göra?

• Svar på tråden Vigsel utomhus, hur gå tillväga???
  • plin

wohoo! vi ska också vigas utomhus den dagen!
    vi har tänkt att gästerna ska få stå upp. musiken så blir det akustisk gitarr med sång till. Ingen elektronik alltså.

• Ciccci
    plin skrev 2011-02-16 15:56:46 följande:
    wohoo! vi ska också vigas utomhus den dagen! vi har tänkt att gästerna ska få stå upp. musiken så blir det akustisk gitarr med sång till. Ingen elektronik alltså.

Hejsan!!
    Ja jag tror att det är ganska många som ska vigas den dagen.. :P
    Låter hur mysigt som helst med gitrarr o sång.. Kanske jag snor den idén o hör va min m2b tycker? =)
    Är ni många gäster?
  • misscat81

Vi ska också gifta oss utomhus, vi kommer nog ha lite bänkar som folk kan sitta, men kanske inte till alla, vi får se. Vi kommer också ha gitarr och sång.

• Liina86
    plin skrev 2011-02-16 15:56:46 följande:
    wohoo! vi ska också vigas utomhus den dagen!
    vi har tänkt att gästerna ska få stå upp. musiken så blir det akustisk gitarr med sång till. Ingen elektronik alltså.
    Vi ska vigas utomhus 2/7 och kör på samma sätt, alltså stående gäster och sång/gitarr. Nån bänk till gamlingar/handikappade ska vi ställa fram
  • themandys

Hej! Även vi ska gifta oss utomhus, men i en slottspark där det finns gott om stolar som vikan använda. Min spontana tanke var att det kunde vara mysigt med massa filtar som gästerna kan sitta på, så blir det lite picknick-känsla :) En kompis kommer sjunga och spela gitarr, men till "in- och utmarsch" kommer vi att använda en bra cd-spelare. Lycka till med allt!

• himeko81

Vi gängar oss i slutet på maj och har därför valt en plats där vi kan om vigas inomhus om vädret inte skulle tillåta oss.
    Som pausakt i cermonin tänkte vi ha en person sjunga en sång, vill hon ha komp så blir det med en bandspelare vilket vi tror kommer att fungera bra då vi är 30 personer.
    Jag sa direkt att jag skulle känna mig obekväm om folk stod upp och har därför önskat att folk ska sitta ned.
    Vi har inte många stolar och tänkte därför göra så att de som sitter på stolar får bära med sig dem till festplatsen som ligger 20 meter bort.

• Nippertippan

Vi ska oxå gifta oss 2/7. Vet inte riktigt hur än men utomhus blir det och jag har frågat min systerdotter på 8 år om hon kan spela bröllopsmarchen på blockflöjt. Det vore mysigt!

• Ciccci

Det är tydligen ganska många som tänker gifta sig utomhus..
    Ja, vi får fundera hur vi göra med själva cermonin...
    Har ju ett tag kvar att fundera.. ^_^

• maja08jerry

Vi ska gifta oss utomhus den 14 maj i Västerås. Stället vi ska gifta oss på är ett "utomhuskapell" ett vigt kyrkorum med plats för 100 personer å vi har bjudit ca. 110 så några kommer få stå..
    Vi kommer ha in och utgångsmarch via högtalare då vi vill ha den klassiska "dam dam daa.." och den låter inte lika bra på keyboard som på orgel (hehe..) men sen kommer vi ha keyboard och sång under vigseln: ) Mindre än 3 månader kvar!! PIRRIGT!! :D

• evelinab

Hej!
    Vi ska också gifta oss utomhus 2/7 ! Vad roligt och se några till som ska göra det =)
    Vi ska vigas utanför festlokalen(vackert gammalt stationshus) och har tänkt låta gästerna stå, förutom gamlingarna som vi skaffar stolar till =) De ska få komma före oss och serveras bål så när vi kommer ska de liksom stå och mingla lite och min lillebror ska börja spela nån låt vi valt, på akustisk gitarr =)
    Det där med filtar låt som en jättemysig ideGlad
    Blir det regn, får vi helt enkelt ta och flytta in sällskapet i den före detta väntsalen på det gamla stationshuset, vilket är det rum man kommer in i och som ska förvandlas till dansgolv senare under kvällen!

• eigollet

Vi gifte oss utomhus, 60 personer. Det var i oktober förra året och vi hade en backup-plan inomhus på stället där vi hade vigseln och festen. Vi hade även ett tält som kunde sättas upp om det bara hade varit liten risk för dåligt väder, främst för att skydda musikernas instument från ev nederbörd. Dessutom hade kursgården ett lager paraplyer som skulle räcka till ett stort sällskap. Men vädergudarna var på vår sida med inte ett moln så långt ögat kunde nå!Skrattande
    Vår vigselakt var kanske 10-15 minuter så våra gäter stod runt oss i en halvcirkel ungefär. Vi hade två musikanter som spelade flöjt och gitarr och de hade en varsin stol att sitta på efter begäran.

Vår toastmaster ställde upp gästerna på varsin sida om vigselplatsen så vi fick som en gång att tåga fram på fram till vår vigselförättare. När ingångsmusiken var slut kallade vigselförättaren sällskapet närmare så att de stod i en halvcirkel runt oss under ceremonin. Vi tågade inte ut när det var klart utan tog emot grattulationerna på plats. Sedan gick sällskapet till festlokalen med fördrink på altanen i solnedgången, medan vi gjorde en liten snab fotografering (typ 5 minuter, vi hade fotats hemma i vår äppelträdgård tidigare på dagen.)

Vi hade inte smyckat vigselplatsen på något sätt, det behövdes inte. Platsen var baksidan på en herrgård med uteplats mot en sluttning ner mot en park och Mälaren. Platsen var som inringad av en vit låg vutputsad mur med utställda urnor med blommor och omgivningen så vacker ändå.

Sedan anslöt vi till sällskapet och middag med kalas kunde börja!
    Oj, vad långt det blev......

• du å ja bäjbä

Hej.. Jag hänger på.. Vi ska gifta oss den 18/6 2011.. Vi ska ha festen i en loge i en park och också tänkt gifta oss där.. Har någon nåt tips på ställe där man kan hyra plaststolar? Vi ska gifta oss klockan, vi tänkte att gästerna kommer redan vid 15 å minglar lite med lite snittar eller liknande.. Vi funderar lite här.. Under tiden de minglar, ska vi "passa på" att fotograferas då? Egentligen är jag lite traditionell och vill inte att min m2b ska se mig, men samtidigt vill jag att vi under själva vigseln har vi-känslan och inte står där som två nervösa :) En annan tanke är att de minglar och sen gifter vi oss.. Efter vigseln fotograferas vi medan de går en tipspromenad eller så.. Men när tar man då brudskålen? Eftersom allt och alla är på plats så finns det ju ingen direkt självklar tidpunkt för det.. Samtidigt vill ju jag och mannen ha en stund för oss själva efter vigseln.. Var? Oj, hade mer funderingar än ja trodde!?!

• Fårävvör

Vi ska gifta oss utomhus den 28/5 i en liten trädgård bakom festlokalen. våra gäster kommer sitta ned på bänkar som de som har festlokalen ordnar med och ställer ut. Festlokalen har en loge också där man kan välja att vara om ifall det skulle bli dåligt väder...

Angående musik så har vi fått kontakt med en stråkkvartett (delar ur en student-symfoniorkester) som spelar ingångsmarsch och utgångsmarsch och under själva vigseln ska en kompis sjunga två låtar och kompas på aukustisk gitarr. vi vill gärna ha en utgångsmarsch för att tydligt visa att vigseln är slut, men jag tror inte vi kommer gå iväg så långt. Antingen bara stanna en bit bort från där gästerna satt, eller gå runt knuten på huset och andas lite =) Direkt efter vigseln kommer kökspersonalen stå redo med fördrink på brickor och gå runt bland gästerna och servera, sen får vi väl be någon i släkten att utbringa en skål!

• Blubb blubb

Hej!

Vi gifter oss i sommar utomhus, utanför festlokalen. Vilket klockslag ska ni ha vigseln? Tycker att det är svårt att vet hur mycket tid man ska avsätta för mingel etc efter vigseln. Vi hade t o m funderingar på att åka iväg en runda efter vigseln för att få lite tid själva, för att sedan komma tillbaka för skål. Under tiden kanske gästerna går tipsrunda el dyl. Eller stannar vi...Gaaa, jag vet inte. Tycker att detta är jättesvårt!
    Är det för tidigt med vigsel 15.30 om vi stannar och minglar och sedan beger oss till middagen? Vigseln kommer nog att ta 15-20 minuter.

• Fårävvör

Vi kommer ha vigseln kl 16.00 och räknar med att sitta vid borden 17.30. Då borde vi få rätt gott om tid till mingel efter vigseln tror jag..

• du å ja bäjbä

hej...

vi sitter här på kortdesigns sida och kollar över inbjudnignskort, priser etc.. då slog det oss... behöver man/ska man ha vigselprogram på utomhusvigsel??

• vickan1976

Vi ska också vigas ute, hoppas verkligen det blir fint väder!
    Antagligen ställer vi ut några stolar till de äldsta och filtar till barnen, resten får stå. En kompis sjunger och spelar gitarr. Efter vigseln är det champange, choklad och jordgubbar innan vi åker till festlokalen. Vi fotograferas före vigseln.

• Fårävvör
    du å ja bäjbä skrev 2011-02-24 22:39:07 följande:
    hej...

vi sitter här på kortdesigns sida och kollar över inbjudnignskort, priser etc.. då slog det oss... behöver man/ska man ha vigselprogram på utomhusvigsel??
    Det kan ni nog välja precis som ni vill =) Jag har även varit på kyrklig vigsel utan vigselprogram. Dock lät prästen lite som en sportkommentator varje gång han skulle berätta vad som skulle hända... =)

Vi har valt att ha vigselprogram, men det beror på att jag vill att gästerna ska få veta vilka stycken som spelas (och vilka som spelar/sjunger dem), dikter som läses etc utan att vigselförrättaren behöver presentera allt hela tiden. Känner på mig att det kommer flyta bättre då för oss... Men vi ska ju ha levande musik till in- och utgångsmarsch samt en solist som sjunger två låtar under själva vigseln.

Fundera på vad det skulle stå i vigselprogrammet om ni hade ett. Är det information som gästerna redan vet om? (Tex alla känner solisten om ni ska ha det). Har ni gäster som gärna vill spara vigselprogram mm som ett minne? Jag var på ett kyrkligt bröllop i våras där brudparet hade gjort ett enkelt vigselprogram genom att skriva ut texten på ena halvan av ett lite tjockare A4 och sen vika den andra halvan över. (jag var nog lite dålig på att beskriva det där känner jag...)
  • Liina86
    du å ja bäjbä skrev 2011-02-24 22:39:07 följande:
    hej...

Vi ska ett väldigt enkelt vigselprogram på en A5 bara. Ska stå vilka stycken som spelas/sjungs och av vilka, vem vigselförrättaren är och vem en kompis som ska hålla tal är. Dock är det väl inget som egentligen behövs om man inte vill. På kyrkliga vigslar är det ju oftast lite mer för gästerna att hålla reda på.
Svar på tråden Vigsel utomhus, hur gå tillväga???