S2011 skrev 2011-02-19 09:17:54 följande:
men jag tycker att kvinnan lika gärna isåfall skulle kunna innefattas under det begreppet - det finns ju även många kvinnor som inte tar hänsyn till männens känslor, eller hur?
enligt min egen erfarenhet brukar "jag är för gammal" och dylika argument dessutom dyka upp när man känner sig trängd eller inte vill ange det "riktiga" skälet.
tänkte inte hon på att han kanske inte ville gifta sig när hon valde honom? ska han straffas bara för att hon inte vill ge sig angående bröllop? om hans stora dröm är att leva ett lugnt samboliv i ett hus på landet - vill inte hon förverkliga den?
jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man även denna gång inte har pratat igenom ordentligt vad ens respektive inställningar till "stora val" i livet är. jag tror att vi alldeles för ofta skippar just denna diskussion, kanske för att man är rädd att få svar man inte vill ha, kanske för att man drar sig för att ge sig in i en diskussion som har en tendens att bli lite eldfängd. likväl är det av yttersta vikt att man diskuterar hur man ställer sig till äktenskap, skaffa barn, skaffa hus, flytta nån annanstans osv. konsekvensen blir att man har två parter i ett förhållande med två olika sätt att se på förhållandet och ens gemensamma framtid. det brukar inte vara nån höjdare.
Nej, jag håller med dig, vi pratade om det väldigt tidigt i vårt förhållande. Ok, samboskap hade inte varit aktuellt för oss då vi inte vill bo ihop innan vi är gifta pga religiösa skäl men vi pratade om när vi kunde tänka att gifta oss, hur många barn vi skulle vilja ha osv. Tycker också det är jätteviktigt att diskutera sånt tidigt, tänk om han ville ha 10 ungar liksom :P