LinaRosell skrev 2011-02-22 10:58:59 följande:
Nu ligger all marsipan och sockerpastan ordentligt inplastade var för sig i en påse i en garderob i väntan på att användas! Jag ska göra tårtorna på lördag och tänkte därför göra dekorationerna på fredagkväll... Ska jag förvara dem på en bricka med plast runt i kylen över natten eller i rumstemp.?
Är det sockerpasta eller flowerpaste?
Sockerpastan går inte att kavla ut fullt så tunn som flowerpaste, men det är samma grundrecept i båda.
Flowerpaste ska alltid torka och liksom stelna till som porslin.
Sugerpaste kan du förvara täckta i kyl om du vill att dom fortfarande ska vara aningen formbara, men minns att dom kommer börja torka sakta ändå. Så dom kan spricka.
Sugerpaste blir lite skörare även om man gör dom tjockare än vad man kan göra med flowerpaste. Så gör extra dekorationer också ifall några går sönder.
Jag brukar ta en gammal äggkartong när jag gör blommor och lägga blommorna i så dom torkar lite kupade och inte så platta. Det ser mer verklighetstroget ut då.
För att du ska kunna bearbeta SP:en så behöver du "mjöla" ytorna du jobbar på. Detta torkar också ut SP men annars klistrar den fast sig som tuggummi mot underlaget och kavlar.
Jag brukar ta en kökshandduk eller en sån där disktrasa/ hushållsduk som är tunn och liksom lite perforerad. Och hälla en liten hög med potatismjöl i och sen göra ett litet knyte av det.
Den är sen lätt att liksom dutta och stryka ytorna med så man inte får för mycket potatismjöl på. Det kan man sen borsta bort från dekorationerna med en torr pensel bara.
Det brukar stå att man ska använda majsmjöl, men potatismjöl funkar också. Använd inte florsocker bara, det gjorde jag i början... Inte en höjdare kan jag säga