Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Blommor i sockerpasta

Pastan blir lättare att jobba med när den är rumstempererad och man har knådat igenom den ordentligt...

Visst KAN du färga allt på en gång, men jag brukar färga en liten del först och sen knåda ihop det med resten.
    men det är upp till dig, det blir hur som helst en hel del knådande för att få det jämt färgat.

Du kan använda modelleringsverktyg för lera. Finns på Panduro, leksaksaffärer (ibland) och andra hobbyaffärer.
    Ibland också i välsorterade livsmedelsaffärer.

Om du vill ha ännu enklare saker så kan du använda baksidan av en tandborste + skaftet på den, tandpetare och grillpinnar, teskedar mm mm.
    Det är din fantasi som sätter gränserna, men allt blir enklare med riktiga verktyg dock...

Sockerpasta torkar om den ligger framme, så då blir den svår att jobba med. Se till att täcka över den och plasta in ordentligt emellanåt. Du ska alltså inte tro att du kan kavla ut hela degen och ta ut alla blomblad på en gång för att sen montera dom. Jobba med lite i taget.

Lycka till Glad 

• Chicita
    LinaRosell skrev 2011-02-22 10:58:59 följande:
    Nu ligger all marsipan och sockerpastan ordentligt inplastade var för sig i en påse i en garderob i väntan på att användas! Jag ska göra tårtorna på lördag och tänkte därför göra dekorationerna på fredagkväll... Ska jag förvara dem på en bricka med plast runt i kylen över natten eller i rumstemp.?
    Är det sockerpasta eller flowerpaste?
    Sockerpastan går inte att kavla ut fullt så tunn som flowerpaste, men det är samma grundrecept i båda.
    Flowerpaste ska alltid torka och liksom stelna till som porslin.
    Sugerpaste kan du förvara täckta i kyl om du vill att dom fortfarande ska vara aningen formbara, men minns att dom kommer börja torka sakta ändå. Så dom kan spricka.
    Sugerpaste blir lite skörare även om man gör dom tjockare än vad man kan göra med flowerpaste. Så gör extra dekorationer också ifall några går sönder.

Jag brukar ta en gammal äggkartong när jag gör blommor och lägga blommorna i så dom torkar lite kupade och inte så platta. Det ser mer verklighetstroget ut då.

För att du ska kunna bearbeta SP:en så behöver du "mjöla" ytorna du jobbar på. Detta torkar också ut SP men annars klistrar den fast sig som tuggummi mot underlaget och kavlar.
    Jag brukar ta en kökshandduk eller en sån där disktrasa/ hushållsduk som är tunn och liksom lite perforerad. Och hälla en liten hög med potatismjöl i och sen göra ett litet knyte av det.
    Den är sen lätt att liksom dutta och stryka ytorna med så man inte får för mycket potatismjöl på. Det kan man sen borsta bort från dekorationerna med en torr pensel bara.
    Det brukar stå att man ska använda majsmjöl, men potatismjöl funkar också. Använd inte florsocker bara, det gjorde jag i början... Inte en höjdare kan jag säga
  • Chicita
    LinaRosell skrev 2011-02-22 15:05:32 följande:
    Jag har köpt marsipan att täcka tårtorna med och sugarpaste att göra dekorationerna i..jag har tänkt att göra rosor men kanske enklare att göra "vanliga" blommor? Behöver jag en speciell kavel till marsipanen? Jag har bara en vanlig i trä hemma...
    Jag har en plastkavel, men du kan gott och väl använda en i trä Glad
    Om du tycker att den är klumpig så kan du prova med något mindre och runt. Min träkavel har exempelvis en stav i mitten istället för handtag, så ibland använder jag den för att kavla med istället...
    Jag tycker att man får lite mer känsla när man inte har "handtag" på kaveln, utan att man rullar den med händerna istället.

Det viktigaste är ändå att du pudrar så att SP'n inte fastnar på kavel eller underlag. Det är där som det kan gå fel, inte vilken kavel du använder Glad 

Rosor blir säkert jättebra Skrattande 
  • Chicita
    LinaRosell skrev 2011-02-23 07:21:49 följande:
    Jag tänkte att jag ska prova lite imorgon kväll så jag vet hur jag ska göra på fredag:) tack för hjälpen! Lägger upp bilder sen:)
    Lycka till Glad
    Jag ser fram emot bilderna 
Svar på tråden Blommor i sockerpasta