• Moemoe

Ifrågasätta gästlista??

Jag måste bara skriva av mig och fråga om det här händer hos andra här också, annars kommer jag gå runt och vara arg hela kvällen (skrev ett inlägg i bloggen här men det hjälpte inte.

Som de flesta här vet kan det vara det svårt med gästlistan till bröllop, hur stort eller litet man än har. Vi är del, eller har snarare varit del av, en väldigt liten tajt vänskapskrets sen tonåren (vi har såklart andra vänner också ;) ). Det är 4 killar och 1 tjej som är kärnan, varav en av killarna är tjejens lillebror. Saken är den att vi mer och mer exkluderat oss från att umgås med dem för att vi inte gillar några och vi gillar inte att göra samma saker som dem. Inte på grund av någon dramatisk händelse eller så. Hur som bjöd vi inte en av killarna som nu bor i en annan stad och ingen av oss hänger med längre eller träffar, alltså inte alls, och heller inte lillebrorsan i gängets tjej. Vi känner inte henne och det känns väldigt konstigt att ha henne på vårat bröllop.

Saken är den att nu frågar storasystern "har ni inte bjudit xxx och xxx?!?!" via facebooks chatt, men vad har hon med det att göra? Hennes bror som är tillsammans med tjejen har inte sagt någonting, och han brukar inte vara sån som sitter i hop med sin tjej. Och den andra snubben är inte ens kompis med mig, jag har aldrig varit och fikat eller liknande med bara honom, och mannen här hemma hänger aldrigt med honom, så det skulle också vara helt onaturligt! Om brorsan inte tycker han vill gå utan sin tjej, så får han absolut tycka så och inte komma, men jag VÄGRAR rucka på gästlistan!

Blä, så nu har jag fått ur mig det! Är det fler här som fått sånna här dumheter skickade/sagda till sig?

• Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??
  • Moemoe

Vad skönt, hoppas ni slipper det! Vi har gjort precis likadant, alla gör ju på sitt sätt, men vi tycker det känns konstigt att bjuda folk vi inte känner på vårt bröllop. Ska absolut stå på mig! Tack för lite medhåll, började nästan fundera på om jag var en tråkmåns ett tag, men ska inte ändra mig!

• Moemoe

Carrosell: Men gud, vad är det med folk? Stå på dig du med, det är ju faktiskt ens egen fest och det är ju inte tvång att komma om man nu tycker det är orättvist. Skriv på, låt oss alla dela tråden! :)

Chicita: Ja, hon reagerade jätte positivt på inbjudan och var en av de första som osa, men nu känns det trist att ha bjudit henne. Det är ju inte en vanlig hemma fest då det inte är så noga vem som kommer, det är ju vårt bröllop! Och jag är så icke bridzillig som det bara går, inget färgtema, krav på tärnklänning, har påpekat att vi inte vill ha presenter utan bara deras närvaro på kalaset. Så då blir man lite leds när man jobbat på och planerat allt och så kommer sånt här. Hoppas påsk-förhöret blir positivt och inte jobbigt!

Tittski: Jag ville inte ha en diskussion angående om det är fel eller rätt att bjuda respektive, har varit en annan tråd om detta nyligen, och alla tycker vi olika. Jag har varit på två bröllop de två senaste året utan min blivande, och det var inget konstigt för mig. Tycker man det är man välkommen att tacka nej. Jag vill inte bjuda folk på mitt livs fest vare sig jag eller min blivande känner, punkt. Så jag tycker inte hon har rätt. Och om någon ska ha invändningar är det väl killen vars tjej inte är bjuden och inte hans syster? Det är mer det som är poängen, utom att det är fräckt att ifrågasätta gästlistan, hon har ju specifikt inte med det att göra, det är ju inte hennes pojkvän som inte är bjuden.

• Moemoe

idaa: Nej, precis så kände min blivande, han var inte alls besviken över att inte vara bjuden på ett bröllop där han inte känner bruden eller brudgummen. Men men..

• Moemoe

plankton: som jag nämnde ovan så var det mer grejen att en person som inte är inblandad i icke-bjudandet som hör av dig. Sedan är det så att dessa människor inte är sådana som vi kommer att umgås med hela livet, jag umgås i princip inte med någon av dem, utan mer min blivande. Så vi kommer inte hänga med dem på det sättet, därför känns det konstigt för oss att dem ska vara med på en av våra största dagar i livet.

• Moemoe

himeko81: Ja, jag trodde att jag gjort det tydligt för att jag la upp gästlistan på vår hemsida så alla kunde se vilka de kände som var bjudna och så, så det var lite otippat att någon skulle komma med en sådan kommentar när det är helt uppenbart vilka vi bjudit. Men tydligen inte. Vi får väl se vad pojkvännen i fråga säger, som sagt behöver han inte komma om han inte vill, inget tvång. Vad beträffar killen vi inte bjudit så är det bara löjligt att hon ens frågar när jag inte känner honom och min blivande träffat honom en gång de senaste två åren typ.

Jag lyssnar inte på Ribbing Flört, som någon i en annan tråd jag läste för ett tag sen sa skulle jag inte vilja vara på en fest med alla hennes regler, det ska ju vara kalas också.

• Moemoe

TheD: Men gudars! Då är det fler än jag som sitter i folk-lägger-sig-i-träsket då! Hoppas det ordnar sig, är ju lite jobbigare när det är släkten kan jag tänka mig.

ClaraH: Ja, det är knepigt med kompisgäng, men eftersom det här inte är ett gäng där jag aktivt träffar någon så känns det inte lika svårt.

• Moemoe

MsomiMarie: Tack! Jag ska stå på mig!

anne på grönkulla: Självklart får vi räkna med att folk inte vill komma, det är helt okej och vi får absolut ta det när vi gör på det sättet. Men precis som du sa så är det lite konstigt att någon utanför paret lägger sig i.

• Moemoe

Okej, så jag har förstått att vi alla har lite olika syn på att bjuda respektive, och det får man absolut ha! Som sagt får killen i förhållandet avgöra om han vill komma eller inte, tycker bara det är konstigt att storasyster hoppas in när man är närmare 30.. Och vill även uppmärksamma att hon som ifrågasatte gästlistan även ifrågasatte att vi inte bjudit en kille som då alltså inte ingår i någon parinstallation. Det är ju inte en fest för att hon ska få ha vilka hon vill där, det är inte hennes fest utan vår. Tilläggas bör att hon tror att hon är centrum i universum och detta är en återkommande grej. Även när jag fyllde 25 och hade bjudit folk hem på middag ville hon ta med sig folk, som jag inte ens är kompis med utan hon. Så därför blev jag extra putt.

Carrosell: Jag förstår att du bli irriterad!

• Moemoe
    knyttan skrev 2011-02-25 11:40:56 följande:
    Det är väl en sak att inte bjuda gamla bekanta man inte umgås med, men att inte bjuda respektive är faktiskt riktigt illa. Sen kan man tycka vad man vill om att det är systern som ifrågasätter och inte killen själv ifråga. Men om ni nu har gjort det valet att gå emot vedertagen etikett och inte bjuda med hans flickvän, ja då tycker faktiskt jag att ni får finna er i att få er gästlista ifrågasatt, för det är ni som har gjort fel.
    Det är inte bara Ribbing som säger detta eller att det är någon mossig regel, det är faktiskt genuint riktigt taskigt.
    Ni ska fira er tvåsamhet och ni tar er rätten att bestämma att andras tvåsamhet inte är lika mycke värd som eran. Det går tyvärr inte att se det på något annat sätt. Så jag tycker faktiskt ni får skylla er själva litegrann.
    Okej, som sagt förstår jag att folk inte håller med mig om hur man ska och inte ska bjuda, men jag går inte med på att bli kallad taskig för att jag inte håller med en etikettsregel (jag är rent av mycket snäll). Då är ju alla taskiga som inte tänker ha sin svärfar till bordet också, eller? Nu tog jag Ribbing som exempel eftersom ett inlägg nämnde henne, men det står säkert massa saker som är vedertagen ettiket som jag inte håller med om och tänker anpassa mig efter. Vi har bestämt att vi vill ha människor vi känner och gillar på vårt bröllop och jag tycker det är taskigt att ifrågasätta det. Om man tycker det är fel är man välkommen att tacka nej. Som du sa ska vi fira vår tvåsamhet, jag ifrågasätter verkligen inte någon annans förhållande men känner inte en person och anser inte att jag måste bjuda någon jag inte känner. Det är ju ens egen dag, och som jag skrivit innan är jag knappast nån bridzilla med hybris, utan vill känna och tycka om de som är med och firar vår dag. Så jag tycker snarare folk kan visa respekt och inte ifrågasätta saker de inte har att göra med.
  • Moemoe

Jag har själv varit bjuden på två bröllop de senaste året utan min sambo, som jag nu alltså ska gifta mig med, och jag blev inte det minsta sur/arg/besviken. Jag blev jätte glad över att de ville ha med mig på sin stora dag! Min sambo känner ingen av dem och hade mest tyckt det var konstigt att bli bjuden. Så det där tror jag handlar mycket om ens umgänge, man vet ifall de tycker att det är oartigt eller inte om man känner dem.  Anledningen till att tjejen i fråga har ifrågasatt detta är inte för att jag är en egiost och hon tycker det är oartigt, det är för att hon ska vara centrum av världen hela tiden och prioriterar att ha folk hon gillar med sig överallt, som sagt är det en kille till vi inte har bjudit som då inte är någons pojkvän men som hon ändå vill ha där. Och just denna dag handlar inte om henne, utan om mig och min blivande.

Det är inte upp till mig att avskaffa etikett, men jag får väl välja huruvida jag vill följa den eller inte utan att vara en taskmört (lovar att alla ska få dessert)? Innan jag började läsa i detta forum visste jag inte ens om att det var en etikettsregel och mina vänner än inte direkt den typen som blir upprörda om man gör något som inte är kutum. Och det är ingen fd vän, det är inte ens min vän utan min sambos, som fortfarande inte sagt ett ljud. Och om du kände mig och de människorna det handlar om kan jag lova att du skulle förstå min frustation och knappast kalla mig egoist. Jag är som sagt ett mycket trevlig prick!

Sen är jag som sagt införstådd i att det är några som håller med mig och några som tycker det är oartigt. Poängen med tråden för mig var bara att vädra frustration om en tjej som tror att hon är viktigast i världen JÄMT och det gör mig arg. Så om ni vill fortsätta diskutera ämnet mer generellt kan ni göra det, men jag lämnar diskussionen, som egentligen inte var ämnad att bli en diskussion i denna inriktning då det redan funnits en sådan här tråd nyligen, eftersom hon indirekt tar min energi eftersom jag fortsätter "prata" om det härn. Jag fick ur mig det jag ville och startade lite debatt, så det var väl en bonus.

Hoppas alla får som de vill på sin dag! Solig

Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??