• Moemoe

Ifrågasätta gästlista??

Jag måste bara skriva av mig och fråga om det här händer hos andra här också, annars kommer jag gå runt och vara arg hela kvällen (skrev ett inlägg i bloggen här men det hjälpte inte.

Som de flesta här vet kan det vara det svårt med gästlistan till bröllop, hur stort eller litet man än har. Vi är del, eller har snarare varit del av, en väldigt liten tajt vänskapskrets sen tonåren (vi har såklart andra vänner också ;) ). Det är 4 killar och 1 tjej som är kärnan, varav en av killarna är tjejens lillebror. Saken är den att vi mer och mer exkluderat oss från att umgås med dem för att vi inte gillar några och vi gillar inte att göra samma saker som dem. Inte på grund av någon dramatisk händelse eller så. Hur som bjöd vi inte en av killarna som nu bor i en annan stad och ingen av oss hänger med längre eller träffar, alltså inte alls, och heller inte lillebrorsan i gängets tjej. Vi känner inte henne och det känns väldigt konstigt att ha henne på vårat bröllop.

Saken är den att nu frågar storasystern "har ni inte bjudit xxx och xxx?!?!" via facebooks chatt, men vad har hon med det att göra? Hennes bror som är tillsammans med tjejen har inte sagt någonting, och han brukar inte vara sån som sitter i hop med sin tjej. Och den andra snubben är inte ens kompis med mig, jag har aldrig varit och fikat eller liknande med bara honom, och mannen här hemma hänger aldrigt med honom, så det skulle också vara helt onaturligt! Om brorsan inte tycker han vill gå utan sin tjej, så får han absolut tycka så och inte komma, men jag VÄGRAR rucka på gästlistan!

Blä, så nu har jag fått ur mig det! Är det fler här som fått sånna här dumheter skickade/sagda till sig?

• Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??
  • TheD

Hej,

Vi har inte fått gnäll än...de sista korten skickades idag ;) Men det är bara att stå på er! Vi har inte bjudit någras respektive då vi inte vet vilka dem är, aldrig träffat osv.... och sen har det med ekonomin att göra.

Jag tycker det är riktigt barnsligt att folk ska ifrågasätta något som INTE angår dem! Det är inte deras bröllop, inte deras gästlista!!! Jag blir upprörd bara av att läsa ditt inlägg utan att det har hänt mig själv...

Jag hoppas verkligen att det löser sig på något sätt!!!

• Moemoe

Vad skönt, hoppas ni slipper det! Vi har gjort precis likadant, alla gör ju på sitt sätt, men vi tycker det känns konstigt att bjuda folk vi inte känner på vårt bröllop. Ska absolut stå på mig! Tack för lite medhåll, började nästan fundera på om jag var en tråkmåns ett tag, men ska inte ändra mig!

• Carrosell

Hej på er,
    Jag var  med om en liknande grej igår. Vi har skickat ut save-the-date korten nu och det tog ca en vecka innan jag fick ett mess från en av de bjudna. Vi har en gemensam vän, eller det är hennes vän då vi inte har umgåts på över ett halvår och sist vi pratades vi berättade hon endast hur dålig jag var som människa.

Vi bjud nu inte henne och då bröt helvetet lös. Fick arga sms, påhopp på msn m.m. Försökte ringa för att förklara men då svarades det inte. Jag vägrar ta en sådan här disskusion över msn. Men efter mycket om och men skrev jag att hon inte var bjuden och det inte kommer att ändras.

Nu blev dock istället tjejen som är bjuden arg och tycker att jag är orättvis (Tjejen som inte är bjuden har inga andra vänner i staden).

Fy fan vilken barnslig nivå. Jag trodde de vuxit upp och istället kunde glädjas över att det är bröllop.

Behövde nog bara få skriva av mig... tack...

• idaa

När jag kollat över gästlistan har jag tänkt att om jag inte vet namnen på respektive så bjuder vi inte den. Då får bara vår vän komma, så får han/hon lämna sin pojkvän/flickvän hemma den kvällen... Jag hoppas att dom accepterar det.
    Jag blev själv medbjuden på bröllop när jag och min blivande man nyss träffats, men det blev väldigt konstigt. Kände bara bruden lite ytligt och mannen hade jag nog bara träffat en gång. Hade likagärna kunnat vara hemma, jag hade inte blivit besviken att bara min kille blivit bjuden!

• Chicita

Förstår inte hur vissa resonerar. Vad har DOM med ER gästlista att göra?
    Ok om det är föräldrarna som betalar bröllopet och ABSOLUT vill att gamla moster Agda ska komma...
    Men kompisar?
    Dom ska vara jäkligt glada att dom blev bjudna över huvud taget själva faktiskt.
    Det är inte alla som har råd att bjuda sina vänner för att dom har stor släkt som dom umgås med. Eller helt enkelt inte vill ha ett så stort bröllop och bara bjuder dom absolut närmaste släktingarna på en intim middag istället för en stor bröllopsfest osv.

Bröllop borde locka fram det bästa hos folk, men hos vissa verkar det ha lockat fram det sämsta Skrikandes 

Vi har än så länge bara fått TVÅ svar på alla våra inbjudningar (83 personer).
    När min svärmor ringde sin syster för att gratulera på födelsedagen så blev hon dock överöst med frågor och gratulationer själv också. Där flera hade pratat ihop sig om att dom skulle komma och att det skulle bli så kul... Men dom har inte sagt nåt till oss... hmmm...

Misstänker att vi blir utsatta för tredje gradens förhör i påsk istället då hela sambons släkt på sin mammas sida har en av sina två släktträffar per år. Så vi får väl ta det goda och det dåliga då misstänker jag...

• Tittski

Men att bjuda med respktiva hör ju till vanlig etiktt ju....har rätt många såna på vårat bröllop...vad tusan gör de om dom är där el inte?? Vi är ett väldigt tajt gäng med även om jag inte umgås med alla utan mera igenom vänner vid fest, de är alltid vi vid fest och självklart får alla de komma..även om din väns reaktion va löjligt och INTE hennes sak att gnälla om, visst fråga snällt är en sak...men rätt har hon, men de är ju BARA enligt mig..

• Moemoe

Carrosell: Men gud, vad är det med folk? Stå på dig du med, det är ju faktiskt ens egen fest och det är ju inte tvång att komma om man nu tycker det är orättvist. Skriv på, låt oss alla dela tråden! :)

Chicita: Ja, hon reagerade jätte positivt på inbjudan och var en av de första som osa, men nu känns det trist att ha bjudit henne. Det är ju inte en vanlig hemma fest då det inte är så noga vem som kommer, det är ju vårt bröllop! Och jag är så icke bridzillig som det bara går, inget färgtema, krav på tärnklänning, har påpekat att vi inte vill ha presenter utan bara deras närvaro på kalaset. Så då blir man lite leds när man jobbat på och planerat allt och så kommer sånt här. Hoppas påsk-förhöret blir positivt och inte jobbigt!

Tittski: Jag ville inte ha en diskussion angående om det är fel eller rätt att bjuda respektive, har varit en annan tråd om detta nyligen, och alla tycker vi olika. Jag har varit på två bröllop de två senaste året utan min blivande, och det var inget konstigt för mig. Tycker man det är man välkommen att tacka nej. Jag vill inte bjuda folk på mitt livs fest vare sig jag eller min blivande känner, punkt. Så jag tycker inte hon har rätt. Och om någon ska ha invändningar är det väl killen vars tjej inte är bjuden och inte hans syster? Det är mer det som är poängen, utom att det är fräckt att ifrågasätta gästlistan, hon har ju specifikt inte med det att göra, det är ju inte hennes pojkvän som inte är bjuden.

• plankton

Jag håller med om att det e helt galet att bli arg och ta upp saker via facebook och msn! Speciellt om det inte ens gäller en själv utan via nån annans räkning.

Däremot har vi också bjudit respektive även om det är en som vi inte ens träffat och två som vi inte träffat på minst ett år, för det skulle kännas konstigt annars.
    Jag tycker också att det är vanlig etikett och tänk på att dom "nya" respektive i bekantskapskretsen kanske är framtida fru/man till er kompis och kommer ha brölop själva en dag eller i alla fall kanske dom kommer hänga med ett tag Flört

• Moemoe

idaa: Nej, precis så kände min blivande, han var inte alls besviken över att inte vara bjuden på ett bröllop där han inte känner bruden eller brudgummen. Men men..

• Moemoe

plankton: som jag nämnde ovan så var det mer grejen att en person som inte är inblandad i icke-bjudandet som hör av dig. Sedan är det så att dessa människor inte är sådana som vi kommer att umgås med hela livet, jag umgås i princip inte med någon av dem, utan mer min blivande. Så vi kommer inte hänga med dem på det sättet, därför känns det konstigt för oss att dem ska vara med på en av våra största dagar i livet.

Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??