Moemoe skrev 2011-02-25 20:38:14 följande:
Okej, som sagt förstår jag att folk inte håller med mig om hur man ska och inte ska bjuda, men jag går inte med på att bli kallad taskig för att jag inte håller med en etikettsregel (jag är rent av mycket snäll). Då är ju alla taskiga som inte tänker ha sin svärfar till bordet också, eller? Nu tog jag Ribbing som exempel eftersom ett inlägg nämnde henne, men det står säkert massa saker som är vedertagen ettiket som jag inte håller med om och tänker anpassa mig efter. Vi har bestämt att vi vill ha människor vi känner och gillar på vårt bröllop och jag tycker det är taskigt att ifrågasätta det. Om man tycker det är fel är man välkommen att tacka nej. Som du sa ska vi fira vår tvåsamhet, jag ifrågasätter verkligen inte någon annans förhållande men känner inte en person och anser inte att jag måste bjuda någon jag inte känner. Det är ju ens egen dag, och som jag skrivit innan är jag knappast nån bridzilla med hybris, utan vill känna och tycka om de som är med och firar vår dag. Så jag tycker snarare folk kan visa respekt och inte ifrågasätta saker de inte har att göra med.
Det finns vissa grejer man inte gör. Till exempel att bjuda in sina vänner på middag och sedan bara servera hälften av dem efterrätt och skylla på att man inte hade råd med mera chokladpudding. Det är en uppenbar grej, såklart. Men om man tänker efter så gör ni något som är lite i samma stil när ni inte bjuder er kompis flickvän. "Vi har bestämt att vi vill ha vänner som vi känner och gillar på vårt bröllop" skriver du. Och då innebär det ju att ni inte gillar den person som er kompis har valt som sin partner, inte bryr er om vad det är för person och inte har någon som helst intresse av att lära känna henne. Vad tycker du att det säger till honom? "Vi gillar dej, men inte din tjej, kom gärna på vår fest". Tror du verkligen han kommer ha så mycket lust att komma då? Och sen skriver du nonchalant att "Om man tycker det är fel är man välkommen att tacka nej". Varför bjöd ni då honom till att börja med???
Det finns vissa etikettsregler som är mer regler än vanlig artighet, tillexempel den om att svärfadern ska ha bruden till bordet osv, det handlar om tradidtion och att visa respekt mot den äldre generationen. Och det kan man ju välja om man tycker det är viktigt eller inte. Sen finns det sånt som faktiskt är helt vanlig trevlighet, och det är att bjuda in sina vänners partners.
Självklart får man "göra som man vill" i alla lägen här i livet, man "får" tillochmed bjuda in sina vänner på middag och sedan bara ge hälften chokladpudding - det är inte förbjudet i lag. Nu är det så att du har börjat med att vara oartig mot din (f.d?) kompis och sen blir du upprörd över att folk beklagar sig? Det håller faktiskt inte... Självklart är det ditt val att bestämma om du vill hålla dig till vanlig trevlighet eller inte. Men om du väljer att INTE göra det så får du väl räkna med att folk blir sura också, eller? Etikettsreglerna finns ofta av en anledning, och det är ju inte upp till dig att avskaffa dem eller hur?
Jag tror inte alls att du är en bridezilla, eller att du är en taskig person, du är säkert en snäll människa som gör ditt bästa. Men sättet du resonerar på just nu är väldigt själviskt och det tycker jag är tråkigt. Du vill inte ta hänsyn till dina vänners känslor (för det blir lättare för dig att få ihop din gästlista då) och du vill heller inte att de ska bli sura på dig för det.
Sorry om jag låter väldigt hård och elak, men det verkar som det är enda sättet att få alla er "jag tycker man ska få göra som man vill det är MIN dag" personer att fatta att NI faktiskt missar att se det från det andra hållet. Man får göra
precis som man vill, men alla andra har precis samma rättighet att tycka och tänka om hur ni väljer att göra.