• Moemoe

Ifrågasätta gästlista??

Jag måste bara skriva av mig och fråga om det här händer hos andra här också, annars kommer jag gå runt och vara arg hela kvällen (skrev ett inlägg i bloggen här men det hjälpte inte.

Som de flesta här vet kan det vara det svårt med gästlistan till bröllop, hur stort eller litet man än har. Vi är del, eller har snarare varit del av, en väldigt liten tajt vänskapskrets sen tonåren (vi har såklart andra vänner också ;) ). Det är 4 killar och 1 tjej som är kärnan, varav en av killarna är tjejens lillebror. Saken är den att vi mer och mer exkluderat oss från att umgås med dem för att vi inte gillar några och vi gillar inte att göra samma saker som dem. Inte på grund av någon dramatisk händelse eller så. Hur som bjöd vi inte en av killarna som nu bor i en annan stad och ingen av oss hänger med längre eller träffar, alltså inte alls, och heller inte lillebrorsan i gängets tjej. Vi känner inte henne och det känns väldigt konstigt att ha henne på vårat bröllop.

Saken är den att nu frågar storasystern "har ni inte bjudit xxx och xxx?!?!" via facebooks chatt, men vad har hon med det att göra? Hennes bror som är tillsammans med tjejen har inte sagt någonting, och han brukar inte vara sån som sitter i hop med sin tjej. Och den andra snubben är inte ens kompis med mig, jag har aldrig varit och fikat eller liknande med bara honom, och mannen här hemma hänger aldrigt med honom, så det skulle också vara helt onaturligt! Om brorsan inte tycker han vill gå utan sin tjej, så får han absolut tycka så och inte komma, men jag VÄGRAR rucka på gästlistan!

Blä, så nu har jag fått ur mig det! Är det fler här som fått sånna här dumheter skickade/sagda till sig?

• Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??
  • himeko81

Enklast är att direkt ta tag i problemet och berätta vad som gäller. Mindre gnäll och man behöver inte fundera så mycket över gäster som kanske eller inte ska med.

Däremot var det nån som skrev att denne bara bjudit en person i vänners hushåll och tyvärr så fungerar de inte så. Är man sambos är båda i familjen inbjudna. Läs Magdalena Ribbings blogg på svd.

Jag har själv valt att bjuda in ett par personer från jobbet och har då pratat face-to-face med dessa och sagt att din sambo är säkert jättemysig men jag har aldrig träffat denne, inbjudan är till DIG och DIG personligen.
    Men som sagt det är helt emot etikettsregler.

• Moemoe

himeko81: Ja, jag trodde att jag gjort det tydligt för att jag la upp gästlistan på vår hemsida så alla kunde se vilka de kände som var bjudna och så, så det var lite otippat att någon skulle komma med en sådan kommentar när det är helt uppenbart vilka vi bjudit. Men tydligen inte. Vi får väl se vad pojkvännen i fråga säger, som sagt behöver han inte komma om han inte vill, inget tvång. Vad beträffar killen vi inte bjudit så är det bara löjligt att hon ens frågar när jag inte känner honom och min blivande träffat honom en gång de senaste två åren typ.

Jag lyssnar inte på Ribbing Flört, som någon i en annan tråd jag läste för ett tag sen sa skulle jag inte vilja vara på en fest med alla hennes regler, det ska ju vara kalas också.

• queenelin

Hm, det är en svår fråga det där!
    Jag och min M2B är 30 år och då är det ju mer regel än undantag att vänner och bekanta har stadiga förhållanden. Visst blir det en kostnad att bjuda respektive, men jag tycker att man gör det om det är ett etablerat par som har varit ihop ett tag. Jag tänker att mina vänners partners också är mina vänner. Man kan ju bjuda hem sin vän vars partner man inte träffat så att man får träffas innan, det tänker i alla fall jag göra med två av mina vänner som jag inte träffar så ofta men som jag tycker väldigt mycket om och som nu har nya partners.

Självklart gör man som man vill, men sådär går mina tankar i alla fall.

Lycka till med allt och hoppas att ni får ett härligt bröllop med glada vänner som sprider bra stämning!

• TheD

Jaha, karlns syster ringe och för hon fick kortet idag. "Vilka är bjudna, varför inte den o den o den..... varför valde ni den kyrkan?" Jag låg och halvsov och när jag är trött så är jag GRINIG. Jag sa mycket högt "det angår inte henne" så naturligtvis hade hon lagt på och fortsatt konversationen på fb med killen. Hon kände sig avsnäst bla bla och ville vet allt bara för att hennes bror gifter sig. Men snälla VÄX UPP!!!! jag blir så trött. Och imorgon lär hans mamma ringa...det kommer knappast bli bättre. SÅDAN MOR SÅDAN DOTTER!!! Jävla &¤#%¤/¤%/%!!!!

Ledsen för alla dessa caps lock-ord, det är inte för att det ska vara fjortisaktigt mer att betona hur irriterad jag är!

• ClaraH

Ingen har väl något att göra med er gästlista, men när det kommer till att inte bjuda repektive så går jag emot strömmen här. Det är självklart för oss att bjuda med respektive. T.ex. så vet vi nu att min blivandes kusin har en ny tjej som vi inte vet namnet på. Så vi måste kolla upp vad hon heter förstås när vi ska skriva inbjudningarna, men det känns helt självklart att bjuda henne.

När det kommer till att bjuda en del i ett gäng så har jag själv samma problem ed mitt tjejgäng. Jag vill egentligen bjuda alla (med resp) med en tjej vill jag absolut inte ha där. Hon har burit sig så illa emot både mig och andra i gänget att jag inte vill riskera något på mitt bröllp. Så det kommer bli så att jag bara bjuder två av tjejerna. Jag vet att det är OK, men jag skulle inte ha kunnat bjuda alla utom en. Svårt...

• MsomiMarie

Vilka man ska bjuda och inte kan vara svårt ibland, som sagt man har inte råd att bjuda alla man vill kanske. Vi bjuder vår närmsta släkt som vi träffar med jämna mellanrum och våra närmsta vänner. Och ALLAS respektive...så vi blir 70 pers ändå,trots att vi bara bjuder närmsta kärnan...Jag kommer bli vansinnig och brinna av fullständigt om nån kommer och gnäller på mig och vår gästlista! Vårt bröllop,våra gäster!

Stå på dig och säg ifrån! Din dag ♥

• anne på grönkulla

Självklart har ni rätt att bjuda vilka ni vill utan att behöva motivera det. Men väljer man att bjuda utan respektive så får man nog också tänka sig att det finns dem som inte då vill gå - oavsett hur ni själva ser på det eller om du vill ha den diskussionen i den här tråden eller ej. Jag skulle t ex själv överväga att prioritera bort en inbjudan där min man inte var inkluderad.

Däremot är det såklart ytterst oartigt av någon utanför paret att ha synpunkter på detta - blir man bjuden utan respektive och inte vill gå så då tackar man artigt nej. Gästens inbjudan är mellan värdpar och gäst och inte en förhandlingsfråga med alla andra inbjudna.

• Moemoe

TheD: Men gudars! Då är det fler än jag som sitter i folk-lägger-sig-i-träsket då! Hoppas det ordnar sig, är ju lite jobbigare när det är släkten kan jag tänka mig.

ClaraH: Ja, det är knepigt med kompisgäng, men eftersom det här inte är ett gäng där jag aktivt träffar någon så känns det inte lika svårt.

• Moemoe

MsomiMarie: Tack! Jag ska stå på mig!

anne på grönkulla: Självklart får vi räkna med att folk inte vill komma, det är helt okej och vi får absolut ta det när vi gör på det sättet. Men precis som du sa så är det lite konstigt att någon utanför paret lägger sig i.

• lovvydovvy

hade jag fått en inbjudan till bröllop och min respektive inte var bjuden hade jag tackat nej. Sitter inte på något sätt ihop med min sambo, vi gör ofta saker på egen hand men i detta fall hade jag blivit förolämpad och tyckt att det var otroligt dålig ettikett av brudparet.

Svar på tråden Ifrågasätta gästlista??